Jom Follow Ibu

Tuesday, May 29, 2012

Kek Lapis Buah-Buahan Campuran

dah lama tk buat kek lapis..memang dari dulu pn tk pandai
tapi saje suka nk mencuba...;))

walaupn tk berapa cantik..tp yang penting ada
semangat nk mencuba...;))

puas jugak nk melapis..selapis..selapis..dah la panas
menguji kesabaran..tapi puas hati sebab buat sendiri..;))

resepi kek lapis buah2an campuran ni kakcu dapat dari majalah Rasa.
meh la kita tengok resepinya :

bahan2nya :
180gm tepung gandum
250gm mentega
80gm gula halus - nk manis tambahkan gula lagi
8 biji telur gred A
3 sudu makan susu pekat manis
3 sudu makan serbuk horlicks
1 sudu teh ovelette
buah2an campuran secukupnya
1 biji loyang bersaiz 16cm (7 inci)

cara2nya :
1. pukul mentega,gula dan ovelette sehingga kembang.
2. kemudian masukkan telur sedikit demi sedikit dan dipukul rata.
3. apabila adunan sebati,masukkan susu pekat manis dan dipukul lagi.
4. seterusnya masukkan tepung gandum yang telah diayak dan serbuk horlicks.
5. gaul sebati dan bahagikan adunan kepada 3 bahagian,iaitu warna merah,oren & hijau.
6. kemudian masukkan 5 sudu adunan bagi setiap lapisan ke dalam loyang  yang dialas dengan kertas minyak & taburkan buah2an campuran.
7. untuk lapisan pertama bakar menggunakan api atas bawah dengan suhu 170*..sehingga kelihatan keperang2an di permukaan kek (7- 8 minit),supaya hasil kejadian kek nampak lebih menarik..
8. dengan menggunakan lidi cucuk2kan di permukaan setiap lapisan kek untuk mengeluarkan gelembung angin.
9. untuk lapisan seterusnya gunakan api atas sahaja,lakukan proses yang sama sehingga selesai melapis,untuk lapisan yang terakhir gunakan api atas bawah.

Saturday, May 26, 2012

Cotton Soft Japanese Cheese Cake Bisikkan Hati


assalamualaikum wbt... 24may datang lagi..saya bersyukur pd Allah masih di beri kesempatan menikmati kehidupan di muka bumi ini lagi. walaupn dugaan/ujian yg Allah berikan pada saya yg kadang2 saya rasa tak tertanggung bebanannya..namun saya gagahi utk terus bangkit meneruskan kehidupan dengan penuh redha..

tahun 2009 bila saya di sahkan sakit sehinggalah tahun 2010 saya menjalanai rawatan di hospital..saya rasakan hidup saya terlalu tawar dan hambar..hari2 yang saya lalui sangat menyedihkan dan menakutkan bagi saya..pn begitu alhamdulillah saya dikelilingi insan2 yang begitu perihatin dan menyayangi saya walau apa jua keadaan saya ketika itu..
penghujung tahun 2010 saya mula rasakan ada perubahan positif pada diri saya..saya rasa sihat..saya cuba menepis semua kenangan pahit yang pernah saya alami..namun tk semudah itu..rasa sedih dan takut terus menghantui fikiran dan perasaan saya..biar apapun saya teruskan juga hidup ini berbekalkan iman dan semangat. saya sibukkan diri dengan aktiviti harian sebagai isteri dan ibu rumah tangga.
di samping itu saya juga mengisi masa yang terluang dengan bertukar2 resepi dengan teman2 di facebook. saya banyak mencuba resepi baru dari teman2. saya rasakan hidup saya kembali bermakna dan terisi. namun...dalam keceriaan..sesekali datang fikiran 'jahat' yang mengajak saya mengenang kembali peristiwa pahit yang pernah saya alami...ketika itu air mata menjadi teman setia...berbulan2 saya membina semangat tapi dalam sekelip mata semangat yang saya bina runtuh dan hancur berkecai...saya rebah tk bermaya.. :"(
dalam kepayahan saya himpun semula kekuatan..saya bina semula semangat baru..saya teruskan perjuangan untuk terus hidup demi suami dan anak2 yang saya cintai...dan dalam apa juga situasi saya...saya tidak pernah melupakan Allah yang Maha Pengasih..Maha Penyayang..Maha Pengampun..Maha Mengetahui & Maha Segala2nya..pada Dia tempat saya menangis..mengadu..dan merintih..saya tahu Allah mendengar saya...saya dapat rasakan betapa Allah menyayangi saya.... :"(
pejam celik,dua tahun setengah sudah berlalu..pada masa sekarang ini keadaan kesihatan saya masih belum pulih sepenuhnya..saya masih lagi berulang alik ke hospital..tidak ada erti putus asa dalam diri saya untuk terus berusaha dan ikhtiar semampu yang boleh supaya saya terus sembuh dan sihat..
kesan dari apa yang saya alami..ada masanya saya terlalu sensitif..hati saya mudah tersentuh..mudah menangis dan mudah terguris..di rumah saya tetap ibu anak2 yang suka bercerita dan bergurau...tapi tidak dengan kawan2..saya menjadi seorang yang kurang bercakap dan lebih suka mendiamkan diri..saya pun pelik kenapa tiba2 sikap saya berubah..kawan2 rapat yang mengenali saya terutamanya di facebook,,mungkin ada yang perasan perubahan saya..kalau dulu saya suka bergurau buat orang gelak ketawa..tapi sekarang dah tak lagi..di kesempatan ini saya ingin memohon maaf pada teman2 di facebook dan teman2 blogger saya kalau sekiranya sikap saya ini menyinggung perasaan kalian..saya mohon ampun dan maaf..dan tolonglah fahami keadaan saya. pada kawan2 yang selalu mengirimkan gambar dan resepi masakkan di FB saya..saya ucapkan jutaan terima kasih..walaupn ada masanya saya cuma mampu "like" dan tk komen apa2 janganlah berkecil hati..mungkin waktu itu saya dalam kecelaruan...berat mata memandang,berat lagi bahu ini yang memikul beban...:(


pada teman2 yang saya kasihi..tak perlulah bertanyakan apa penyakit saya..tapi sudilah kiranya kalian memberikan sedikit semangat kepada saya...agar saya terus kuat dan tabah...moga tidak keterlaluan kalau saya minta disetiap kali doa yang kalian pohonkan pada Tuhan.titipkanlah doa untuk saya..sedekahkanlah al-fatihah untuk saya...moga Allah menerima doa kita bersama...aamiin..


pinta saya lagi,,moga tiada siapa yang tersalah anggap atau muak bila kerap membaca status sedih saya di FB.."SEDIH ITU SAYA YG PUNYA" walaupn sedih saya mesti berfikiran positif..:))
terima kasih pada teman2 yang sudi membaca bisikkkan hati saya ini..maaf kalau bicara saya meleret2..tapi ini lah saya..ini yang saya rasa..
terima kasih juga pada teman2 yang mengucapkan selamat hari lahir untuk saya..moga usia yg dipinjamkan Allah untuk saya tidak mati setakat ini..kerana banyak lagi tanggungjawab yang perlu saya langsaikan..
ampun dan maafkan saya andai ada salah dan dosa saya pada kalian.

                                                                         
~ SAYA SAYANG KAMU SEMUA ~

Tuesday, May 22, 2012

Ayam Goreng Berempah


sebelum ni kakcu pernah jugak buat ayam goreng berempah
tapi resepi lain,tk sama dgn yg ni..walaupn bahan2nya
simple je..tp rasanya boleh tahan sedap..anak2 pn
tk sudah2 meratah..esok2 boleh buat lg..
terima kasih pd kwn fb kakcu Nor Azmah
yg sudi berkongsi resepi..tp kakcu ada 
tokok tambah sikit...;))
jum kita tengok resepi ayam goreng berempah ni...;))


bahan2nya :
10 ketul ayam
2 sudu teh ketumbar 
2 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
1 sudu makan serbuk lada sulah
rempah tu di kisar kering
sedikit serbuk kunyit
garam
tepung jagung & rempah kari secukupnya


cara2nya :

1. sangan kn ketumbar,jintan manis dn jintan putih,kemudian di kisar halus
2. kemudian di gaulkan dgn ayam dan serbuk lada sulah,serbuk kunyit dan garam.
3. perapkan sebentar
4. campurkan tepung jagung dn rempah kari
5. sebelum ayam digoreng,golek2kan dlm bekas tepung tadi
6. goreng ayam dgn api yg sederhana sehingga kekuningan.



Monday, May 21, 2012

Biskut Coklat Chip


biskut ni kakcu buat semalam,boleh buat kudapan 
utk anak2 dan suami tersayang..;))
resepi ni kakcu ambil dari My resipi..
kakcu letakkan resepi tu di sini :


BAHAN2NYA :
  • 450g tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 250g mentega
  • 115g gula halus
  • 110g gula perang
  • 100g chocolate chips
  • 3 sudu besar cocoa powder
  • 250g gajus(panggang dan cincang halus)
  • 1 sudu kecil baking soda

Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula sampai kembang
  2. Masukkan telur dan pukul lagi
  3. Masukkan tepung+baking soda yg telah diayak, sedikit demi sedikit dan juga chocolate chips dan kacau
  4. Masukkan gajus dan kacau lagi
  5. Buat bulat kecik-kecik dan tekan dengan garfu atau apa-apa bentuk yang disukai
  6. Bakar dalam oven pada suhu 160C selama 15 minit

Sunday, May 20, 2012

Ayam Berempah Sayuran


pening sekejap pikir..apa nama nk bagi kt masakkan ni..
anak kakcu ckp.."bubuh aje lah bu nama apa pn..yg penting
rasa sayur ni mmg mabelesss..." haha..
tak mau citer banyak..jum kita tgk resepinya... :


bahan2nya :
ayam separuh - potong ikut suka
10 btg kacang panjang - di potong serong
1 btg carrot - potong nipis
2 biji lada merah - potong kecil
1 biji terung panjang - potong serong
suhun - ikut suka bnyk mana - rendamkan
garam & pati ikan bilis secukupnya

bahan kisar :
10 biji cili api
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit
1 btg serai
1 sudu makan ketumbar
1 sudu makan jintan putih
1 sudu makan jintan manis

cara2nya :
1. tumiskan bahan kisar sampai naik bau dn pecah minyak.
2. masukkan ayam,gaul2kan..masak sampai ayam lembut.
3. masukkan sayur2an,garam & pati ikan bilis dan digaul rata..biarkan sebentar.
4. masukkan suhun dan hirisan lada merah,kacau2kan.
5. sedia utk di nikmati...;))

Friday, May 18, 2012

Ayam Masak Ungkep



kadang2 pening jugak kepala ni memikirkn  nak masak
lauk apa la hari ni...selak2 majalah Rasa,jumpa pulak
resepi ayam masak ungkep...cuba masak..mm..
alhamdulillah sedap...tkyah citer banyak la
meh kita tengok resepi nya...;))

bahan2nya :
1 ekor ayam - di potong ikut suka
1 biji kelapa di ambil santannya
2 batang serai - diketuk
garam dan gula secukup rasa

bahan kisar :
10 tangkai cili kering
1 labu bawang besar
8 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 cm kunyit hidup
2 cm halia
1 sudu makan ketumbar biji
1 sudu makan jintan putih
1 sudu makan jintan manis

cara2nya :
1. gaulkan ayam yg dipotong bersama bahan kisar dan perap seketika.
2. kemudian masukkan ke dalam kuali bersama santan dan serai,didihkan sehingga kuah kering/pekat.
3. akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa,kacau sebati dan angkat..sedia untuk dihidangkan.

Monday, May 14, 2012

Pajeri Terung




lama sangat tk masak pajeri terung..ada tanam pokok terung
kt depan n belakang rumah..buah dia bergayut2...tadi petik
6 biji utk masak pajeri ni...mmm sedapppp...;))
jum tengok resepinya...senang je... :

bahan2nya :

6 biji terung panjang - dibelah 2
5 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
8 tangkai cili kering - dikisar
2 sudu makan udang kering - dikisar
1 peket kecil rempah 3 sekawan 
1 peket kecil rempah kari daging
2 sudu makan kerisik
1 cawan santan
3 sudu makan air asam jawa
gula dan garam secukup rasa

cara2nya :
1. panaskan minyak,tumiskan rempah 3 sekawan dan bahan2 kisar sehingga wangi
2. masukkan rempah kari daging dan tumis hingga pecah minyak
3, masukkan air asam jawa tunggu hingga mendidih
4. masukan santan dan terung,kacau rata.
5. masukkan kerisik,kacau lagi
6. masukkan garam & gula secukup rasa,dan masak hingga mendidih
7. dah siap,sedia utk di nikmati.

Saturday, May 12, 2012

Kek Cokelat Moist

alhamdulillah..rezeki dari Allah..bila ada yg menempah
3 biji kek cokelat moist. hmm..pening juga kepala kakcu
memikirkan nk mendeko kek ni biar nampak cantik..
maklum la kita ni tgn keras..tkde seni langsung..tapi kakcu
cuba juga la buat yg termampu...;))

boleh la kann....heheh

simple2 je....;))

adoiii...pening2....nasib baik jadi macam ni...haha

ni lagi.....hmm kira ok la jugak kan...;))

yang ini kek sebelum di touch up...

haaa..dh siap masuk bekas...malam ni jugak tadi kakcu
hantarkan ke rumah kastemer yg menempah..dah hantar
dah lega...alhamdulillah.....;))

* utk anak cucu ibu..kalau nk buat kek cokelat moist..guna resepi ni tau...mmg sdp! *

bahan2nya:

bahan A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak
-semua bahan di atas di gaul sebati &
di masak atas api yg perlahan.
rehatkan skejap bila bahan dh sebati.

bahan B:
3/4 cwn tepung gandum
1 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder
-kesemuanya di ayak bersama-

bahan C:
4 biji telur - di blend

cara2 menyediakannya:
- satu kan bahan B & C ke dalam bahan A secara berselang seli
- dan di gaul menggunakan senduk shj.
- bila dh sebati,tuangkan ke dalam loyang yg telah di sapukan dgn minyak.
- kemudian kukus selama 45 minit atau lebih sehingga masak.



utk topping ganache:
200gm dark cokelat
100ml whipping cream
2 sudu makan butter

cara2nya :
masakkan whipping cream secara double boiler
sehingga berbuih ditepi periuk
kemudian padamkan api
masukkan cokelat
dan butter
kacau hingga larut
dn bolehlah dituang di atas kek
lakukan dgn cermat
pasti hasilnya cantik dn menarik..;))

Wednesday, May 9, 2012

Kek Chiffon Pandan



utk kali ni kakcu nk share resepi kek chiffon pulak..
resepi ni kakcu dapat dari Jom Masak..terima kasih
JM ye...jom kita tengok resepinya :


kekchiffon pandan

loyang 7x3


1)
- 1 3/4cwn tepung gandum
- 1sdt baking powder
** ayak

2)
- 4biji kuning telur
- 1/4cwn gula kastor

3)
- 4 biji putih telur
- 1/4cwn gula kastor

4)
- 85ml minyak masak
- 115ml air pandan ( jika pilih guna paste pandan...air pandan tukar kepada air biasa)
- pewarna hijau jika suka


cara cara
- dlm bekas yg kering....mix kan putih telur hingga berbuih...masukkan gula kastor...mix laju hingga jd kental atau bertanduk (proses ni x smpai 5min)

- mixkan bahan no2 hingga kembang....masukkan bahan no4....mix lagi sebati & kembang

- masukkan bahan no1 sikit2 sambil kacau sebati

- masukkan 1/2 adunan putih telur (meringue) kedalam bahan adunan tepung...kaup balik dgn senduk supaya sebati....masukkan lebihan meringue...kaup balik slow...biar sebati

- tuang dlm loyang yg dah di alaskan kertas minyak.....tepi loyang tak perlu di gris

- bakar suhu 170 selama 40min atau hingga masak....api atas bawah


**jika pilih untuk guna teknik steam bath....suhu 170 api bawah...50-60min...atau hingga masak...kek dlm pic ni guna teknik steam bath...lebih gebu & lembut...;))

Cucur Badak



rasa dah lama sangat kakcu tk update apa2 masakkan
kt sini..tkde semangat la..rasa macam sesuatu je...:((
kakcu tknk citer panjang2..jum kita tengok resepi 
cucur badak ni,yg kali ke dua kakcu buat.. 


bahan2nya:
400 gm ubi keledek rebus yg dah di lecek
1 cwn tepong gandum
sedikit garam

cara2nya:
campur semua bahan dan uli sampai sebati..buat la bulat2 dan leperkan,kemudian  bubuhkan inti...bulatkan semula dan dileperkan sedikit..buat sampai habis...dan bolehlah di goreng...(semasa proses membuat cucur badak ni,sekiranya adunan lembik,ambil sedikit tepung dan sapukan di tangan supaya tidak melekit/melekat)

bahan2 untuk inti:
1/3 biji kelapa parut
1 btg serai
2 sudu besar udang kering
3 tangkai cili kering
sebiji bawang besar 
2 ulas bawang putih
sedikit air asam jawa 
1 sudu gula
garam secukupnya 

cara2nya:
cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.
pastikan inti dimasak sehingga kering/garing..;))