Cari Resepi

Loading...

Cucur Jawa



kenyang makan soto td..ingat nk rehat2 je...tapi teringat
plak kakak kakcu teringin nk makan cucur jawa ni..
ala bukan susah pn....bancuh2 perap sekejap,dah boleh
goreng...tapi bunga dia tk berapa cantik la kann..siap je 
tadi kakcu suruh anak kakcu hantarkan ke rumah kakak..
kakak plak bagi pengat pisang...rezeki...;))

resepi cucur ni kakcu dapat dari kwn fb,Surieya Ariffin,
terima kasih su..kakcu kongsikan resepi tu kt sini ye... ;))

bahan2nya :

2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan air kelapa
1 cawan air biasa
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
secubit garam

cara2nya :

1. semua bahan dicampurkan dan digaul sebati.
2. perapkan lebih kurang 10 minit.
3. goreng menggunakan minyak yg sedikit (spt goreng telur mata..... )
4. goreng satu2 dgn api perlahan.
*cara kakcu goreng tadi,masa masukkan sesenduk adunan kedalam kuali,kakcu besarkan sikit api,sekejap je..lepas tu cpt2 kecikkan api..buat mcmtu sampai adunan siap digoreng*


Soto Ibu

punya la mengidam nk makan soto..dari sehari ke sehari
nk buat..baru la hari ni sempat buat nya...tapi ibu main
campak2 je buat soto ni..yg penting sedap...err sedap ke??;))

mkn soto sedap lawankan dgn sambal kicap kan..tapi
sekarang ibu tk boleh mkn kicap & gula..hmm

hirup kuah soto panas2...pehhh...sedapnyaaaaa...;))

jom kita tengok resepi soto ibu main campak2 je ni...;))


bahan2nya :

~ rebuskan ketupat segera terlebih dulu ~

1/2 ekor ayam - potong kecil - cuci bersih - toskan
2 biji bawang besar - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
1 inci halia - kisar
1 bungkus kecil rempah sup
1/2 bungkus kecil rempah kurma
1 bungkus kecil rempah tumis
1 sudu makan ketumbar+jintan manis+jintan putih - dikisar
rempah bunjut
garam secukup rasa
air secukupnya

cara2nya :
1. tumiskan dulu rempah tumis,kacau2kan.
2. masukkan bahan kisar,rempah sup dan rempah kurma,gaul rata,biarkan sebentar.
3. masukkan 2 balang blender air,kuah ikut suka nk banyak mana,dan rempah bunjut,tunggu mendidih..
4. dah mendidih masukkan ayam dan rebus lebih kurang sepuluh minit.
5. kemudian keluarkan ayam,tinggalkan yg tulang2 je utk kuah sup
6. selepas tu panaskan lg kuah sup n masukkan garam dan perasa kalau suka.
~ kuah sup dah siap ~

7. ayam tadi dilumurkan dgn garam dan kunyit dan digoreng - kemudian disiat2.
8. bahan2 lain : suhun goreng~taugeh~daun sup+daun bwg.kacang tanah goreng & bawang goreng.
9. potong ketupat,masukkan dalam mangkuk,campurkan bahan2 lain yg dah siap disediakan,kemudian tuangkan kuah sup...sedia utk di makan...;))
**sedap lagi kalau ada sambal kicap & bergedil**

Bingka Jagung




ni la bingka jagung yg kakcu buat ptg tadi..resepi kakcu
jumpa kt myResepi..sedap tau..abgcu yg ckp la..kakcu
tk makan pn..tk boleh mkn pantang..utk kakcu tadi rebus
pisang nangka je..pisang yg dh separuh masak tu di rebus
sedap jugak..sebenarnya dh terpaksa..kalau tk,tk pernah
hayat merebus pisang..haha
0k,jum tengok resepi bingka jagung yg lazat ni... :

bahan2nya :

250gm tepung gandum > kakcu buat 350gm supaya liat sikit
2 sdb tepung kastard
250gm gula pasir
400ml santan pekat
200ml air
4 biji telur > kakcu buat 3 biji telur
2 sdb butter - cairkan
sedikit esen vanilla
sedikit pewarna kuning
secubit garam
sedikit bijan
1 tin jagung krim > kakcu kisar sekejap je

cara2nya :
1. satukan semua bahan kecuali jagung..nak senang blend je..
2. tuangkan kedalam bekas baru masukkan jagung,digaul rata.
3. tuangkan ke dalam loyang yg telah disapu dgn minyak/butter & dilapik dgn kertas minyak
4. taburkan bijan
5. bakar pada suhu 180darjah selama 1 jam 20 minit.
6. kalau suka garing lebihkan sikit masa membakarnya.

Apam Gula Hangus

sangat2 lama kakcu tk buat kuih ni...resepi ni kakcu dapat
dari mokde Sinah,adik ipar kakak kakcu...dari sebelum zaman 
fb lg..ni pn kakcu buat sbb anak dara kakcu yg minta suruh buat..
katanya,dah tiga bulan dia mintak ibu buat kuih ni..baru ni ibu buat..
soriiii...mucuk2 cyg2 ibu...haha

mokde kata,kuih ni nama dia 'apam gula hangus' tapi
kakcu tgk ramai kwn2 panggil kuih ni kek sarang semut
tk kesahlah kan..nama je lain tapi kuihnya sama je kot..;))

kakcu ada bagi  resepi ni pada kakak ipar kakcu..dia
buat utk jual..alhamdulillah memang laku...

jum kita tengok resepi apam gula hangus ni....;))


bahan2nya :

5 biji telur
11/2 cawan tepung - di ayak
1 st baking powder - di ayak
1/2 tin susu pekat
1/2 cawan majerin
11/2 cawan gula
1 cawan air


cara2nya :
1. masak gula utk buat gula hangus..bila gula dh hangus masukkan air perlahan2 jgn sampai terpercik..biarkan gula larut bersama air,kemudian ketepikan.
2. dalam mangkuk,pukul telur hingga sebati,guna sudu garfu je..
3. dalam bekas yg lain pukul susu dan majerin,tk perlu kembang sgt.
4. kemudian masukkan telur yg dh dipukul tadi,pukul hingga sebati 
5. masukkan air gula hangus,kacau rata
6. masukkan tepung+baking powder tk perlu masukkan tepung sikit2,masukkan sekaligus,pukul lagi tapi jgn pukul lama2 sangat.cukup hingga sebati..~masa buat kuih ni,kakcu guna mixer kelajuan tahap 1 je..
7. tuangkan adunan ke dalam loyang yg telah disapu dgn majerin dn dilapik kertas minyak.
8. bakar dgn suhu 175darjah selama 45minit atau sehingga masak...;))

Jemput-Jemput Jagung



hujan2,,,perut lapar je...kebetulan ada jagung 3 tongkol
dalam peti ais...buat jemput2 jagung pn sedap gak kan..
makan panas2..minum air teh o panas...wahhhh

jum tengok resepi jemput2 jagung cara kakcu :

bahan2nya :
3 cawan isi jagung
3 cawan tepung
1 biji lada merah - di potong kecil
3 biji bawang merah - di potong kecil/nipis
1 tangkai daun sup + daun bawang
1 1/2 cawan air
secubit garam & soda bikarbonat

cara2nya :
1. campurkan semua bahan2,gaul hingga rata
2. goreng hingga kekuningan
3. sedia dihidangkan bersama sos kegemaran masing2..;))

Kek Pisang Lembab

lama tk buat kek pisang..jalan2 kt blog mat Gebu
kakcu terjumpa resepi ni..sedap sgt..tapi syg nya
gambar2 yg kakcu snap tk cantik la..:(

ni sebelah dalam kek pisang tu...

yg ni dh siap potong2 utk makan2 sambil tgk tv...;))

yg ni sebelum di potong...

jum kita tgk resepi kek pisang lembab Mat Gebu :


BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g tepung gandum*
1 camca teh soda bicarbonate
*
1/2 camca teh garam halus
*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....

Lemak Kuning Ayam Campur Rebung

hari ni kakcu puasa..walaupn kurang sihat,tapi kakcu
cuba juga berpuasa sampai ke waktu berbuka..rugi
rasa kalau tk puasa..pagi tadi siap mengemas rumah
kakcu pn mulai masak utk hidangan tengahari,sekali
utk berbuka petang nanti..

memang lama tk makan sayur rebung..hari ni boleh makan puas2...;))

selain lemak kuning ayam+rebung,kakcu masak ikan
rebus lada hitam,sayur bayam & ikan goreng,ikan
masin pn ada juga tu..;))
jum kita tengok resepi lemak kuning ayam +rebung cara kakcu... :

bahan2nya :

1 bungkus rebung - beli kt pasar
1/2 ekor ayam - potong kecil ikut suka
15 biji cili api - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
3 ulas bawang merah - dikisar
1 inci kunyit hidup - dikisar
2 btg serai - dititik
1 sudu besar rempah campuran-ketumbar,jintan manis,jintan putih yg sudah dikisar
1 kotak santan kara + 3 cawan air
2 keping asam gelugur
garam secukup rasa

cara2nya :
1. cuci rebung bersih2 dan direbus sebentar - toskan.
2. masukkan kedalam periuk bahan2 kisar,serai ,rempah campuran,santan+air,ayam & rebung
3. masakkan sehingga menggelegak,kacau selalu perlahan2
4. masukkan asam dn garam sesedap rasa
5. dah masak boleh lah padamkan api dan sedia utk dihidangkan.

Lemak Cili Api Udang

udang galah kakak kakcu bawak balik dari sabah..




maaflah entri kali ni kakcu tkde semangat nk bercerita panjang..
kakcu tgh sedih,dapat berita seorang kwn fb kakcu telah
kembali ke rahmatullah..moga rohnya dicucuri rahmat
dan di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman..
al-fatihah... :(


bahan2nya :
1/2 kg udang - lebih kurang
1 kotak santan + 2 cawan air
15 biji cili padi - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
2 ulas bawang merah - dikisar
1/2 inci kunyit hidup - dikisar
2 batang serai - dititik
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa

cara2nya :
campurkan santan,air,bahan kisar dan serai ke dalam periuk dan di masak.
gaul perlahan2 supaya santan tidak pecah minyak.
selepas dimasak lebih kurang 5 minit masukkan asam keping dan garam
kacau lagi perlahan2 sehingga sedikit menggelegak,kemudian masukkan udang.
kacau perlahan2 lagi sehingga udang betul2 masak..~~
1

Bingka Pisang

jalan2 ke 'Dapurku sayang' Dayang Jack..kakcu terjumpa
resepi bingka pisang ni..tenung bingka tu lama2 haishh tk
boleh jadi..nk kena buat nih..nasib baik memang ada stok
pisang masak...apa lagi..membingka la kakcu...;))

tapi kan..kakcu nk mintak ampun pd DJ sbb suka suki
kakcu menukar dari menabur bijan kt atas bingka tu
sebaliknya menabur coklat rice pulak...tp sdp tau..
terima kasih DJ sbb berkongsi resepi...;))

memang sedap betul la bingka ni..tk rugi buat..makan
tgh suam2 tu laaaagiiii sedapppp...;))

tk sabar tunggu pisang kt belakang rumah tu masak
mmg nk buat lagi bingka ni...

marilah kita menyaksikan resepi bingka pisang yg 
kakcu kidnep dari dapur Dayang Jack..;))



Bingka Pisang
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 200 ml santan pekat
  • 125 air
  • 3 biji telur C
  • 2-3 biji pisang emas ranum (dilenyek)
  • 80g gula pasir (+/-)
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 2 sudu besar minyak sapi atau minyak masak sayuran
  • sedikit esen pisang jika suka
  • secubit garam
  • sedikit pewarna kuning 
  • bijan untuk taburan
Cara-cara : 
  1. Kisar semua bahan di atas (kecuali tepung dan bijan) hingga sebati.
  2. Kemudian masukkan tepung dan kisar/blend sekali lagi.
  3. Sediakan loyang. Sapukan dengan minyak masak (DJ alaskan dengan kertas foil dan disapu minyak masak supaya senang nak dikeluarkan daripada loyang). Tuangkan adunan tadi ke dalamnya dan taburkan bijan secukupnya
  4. Bakarlah ke dalam oven selama 1 jam atau hingga keperangan dengan suhu 160C-170C. 
  5. Setelah masak, biarkan sebentar di dalam oven selama 10 minit. Selepas itu bolehlah dikeluarkan. Sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong. (tapi memang sedap dimakan time ia masih panas sebab terasa sangat kegaringan kerak bahagian atasnya).

Marble Cheese Brownies

sebelum ni kakcu pernah buat brownies..tapi kali ni kakcu
guna resepi lain..kakcu guna resepi Mat Gebu..terima kasih
cik Mat ye...brownies ni kakcu buat utk tempahan..;))

yg ni kakcu buat utk kakak bawak balik ke sabah
dh lama juga kakcu buat ni tapi baru ni sempat nak
upload..;))

potong sikit sebab nk tengok rupa dalam dia...;))

ni lagi...;))

yg ni sama dgn yg mula2 kt atas tu..dh beberapa kali
buat..dh brtambah yakin nk melorek cokelat yg kt atas
tu..kali ni kakcu garingkan lagi cheese nya..respon dari
"semut kecil" yg menempah brownies ni..dia ckp sedapp..
siap bagi 5* lg...haha..terima kasih semut ye..kalau rasa
nk mkn brownies lagi..order lg tau..;))
meh kita tengok resepi brownies Mat Gebu yg sedap nih... :


BAHAN BROWNIES :-)
250 g mentega
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu cair
1 1/2 cawan gula halus
3 biji telur gred B
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*(*digaul rata dan diayak)
1 camca teh esen vanilla

BAHAN CHEESE :-)
250 g cream cheese
1 cawan gula halus (mat guna 3/4 cawan)
1 biji telur gred B

CARA MEMBUATNYA :-
  1. Lenser tin berukuran (10 x 10 x 2) inci dengan mentega, alas dengan kertas minyak, biar kertas minyak terlebih dari tin. Lenser juga kertas minyak dengan mentega. Panaskan oven pada suhu 175C. 
  2. UNTUK BROWNIES :- Cairkan mentega (gunakan kaedah double-boiler) hingga cair, masukkan serbuk koko dan kacau hingga rata. Kacau gula halus + telur dengan whisk hingga sebati. Masukkan ke dalam bancuhan koko + butter dan gaul rata. Masukkan susu cair, kacau rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit sambil diadun hingga sekata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan asingkan adunan ini lebih kurang 1 1/2 camca besar untuk dibuat corak atas cheese. Tuang selebihnya dalam loyang tadi, bakar 25 - 30 minit atau hingga brownies masak.
  3. UNTUK CHEESE TOPPING :- Putar cream cheese dan gula hingga sebati, masukkan telur dan putar lagi hingga berkrim. Tuang atas brownies tadi dan ratakan. Isikan adunan brownies yang diasingkan tadi dalam piping beg, dan buat beberapa garisan lurus, kemudian lorekkan untuk mendapat hasil seperti dalam gambar. Sambung membakar selama 15 - 20 minit lagi atau hingga masak, biarkan betul2 sejuk, baru dipotong untuk dihidangkan...
CATATAN MAT GEBU :- Mat simpan brownies ni dalam peti sejuk selama 45 minit hingga 1 jam, tujuannya, bila kita potong, ia akan menghasilkan potongan yang cantik dan licin...

Laksa Asam Penang

tiba2 teringin nk makan laksa asam..memang dah lama
tk buat laksa ni..bila terbayang2 laksa ni..terusss rasa
nk ngences..haha

hari ni hajat tercapai..tkde nk ngences2 lagi dah..
kuah laksa ada lagi sikit tu..esok boleh sambung
makan lagi...kalau dh perangat selalu,kuah dia
lagi sedap..pekat!melekat!!hehe

ni ulam-ulaman..ada yg suka taruk nenas..abgcu ada
beli nenas tapi kakcu malas nk buang kulit..makan je
la apa yg ada..;))

mmm...sedapppppp...;))

jom kita tengok resepi laksa kakcu yg senang dan mudah sangat nih....;))


bahan2nya:
1kilo ikan selayang/kembung
1 bungkus laksa - direndam - direbus sampai lembut - cuci - toskan.

10 tangkai cili kering (kalau nk pedas,tambahkan cili lagi)
8 ulas bawang merah
3 ulas bwg putih
asam keping/asam jawa
garam secukup rasa 
sedikit belacan


cara2:
ikan di rebus,kemudian di asingkn isi dn tulang
kisar isi ikan ~ asingkn
kisar pula tulang ikan dan di tapis ambil air nya
blender bawang merah,bawang putih,cili kering dan belacan
slps itu di rebus dulu sekejap bahan2 tadi supaya hilang bau bawang dan cili
kemudian tambahkn dgn air rebusan ikan tadi
masukkan isi ikan yg dh di kisar dan air tulang ikan yg dh di tapis
masukkan asam keping sesedap rasa masamnya,jgn lupa masukkan garam
masukkan juga bunga kantan dan daun kesum
masak sampai mendidih dan pastikan rasanya secukup masam dn masinnya.
slps tu boleh lah di hidangkn..utk ulaman terpulang pd selera masing2 ye.. ;))

Pavlova

tiap kali tengok gambar pavlova di fb/blog kwn2,kakcu
telan air liur je..ya Allah...sedapnya..bilalah dapat merasa..
dalam hati kakcu selalu berkata.."tk kn buatnya de...";))

sampailah satu hari tu..anak sdra kakcu dtg ke rumah
dan dia beritahu teringin sgt nk makan pavlova..tk cukup
tu..dia post kt wall fb kakcu gambar pavlova..siap memujuk
suruh kakcu buat...hahaha..kak ngah..kak ngah...;))

untuk tk menghampakan anak buah nan sorg tu..
kakcu pn mulalah study cara2 nk buat pavlova ni..
kakcu jumpa resepi pavlova kt blog Fadlinil Irma
tapi kakcu tk puas hati..mesti kena tanya pd yg dah
pernah cuba buat pavlova ni..takut kalau main buat
je nanti tk jadi buat penat je,lagi pun rugi oo...;))


kebetulan kakcu tengok kwn fb kakcu Jelina Tajul Azman
& Puteri Manja pernah buat pavlova..dengan Lina & puteri
lah kakcu banyak belajar mcmana cara nk buat pavlova ni..
tengok resepi mmg mudah..tapi 1st time nk buat rasa cuak
jugak..terima kasih sgt2 pd Lina & puteri yg sentiasa sudi
memberi tunjuk ajar pd kakcu..sayang sama kamu!!;))

walaupn tk berapa menarik mcm yg kwn2 buat..tapi
syukur alhamdulillah..kalau selalu cuma tengok gambar
tapi skrg dh ada depan mata..haha..suka!!

yang best nya..kakcu siap buat dua pavlova..sebelah
malamnya tu..kt rumah kakak kakcu ada kenduri..
kakcu saja buat lebih supaya semua dapat merasa..;))

tapi ada gak yg tanya.."kenapa kt dalam gambar krim
dia banyak..yg ucu buat ni tk banyak.." makan tu makan
je la..bnyk songeh pulak..hahaha..kakcu mmg tk taruk
krim tu banyak mcm dlm gambar sbb pavlova tu dh manis
krim tu pn manis jugak..tak nk la lepas makan nanti masing2
kena kencing manis...sape salah??kakcu jugak...heheh

kita yg buat dia kan..kalau suka manis nk taruk krim 
lebih pn boleh..lagi pun buah2 segar yg kita taburkan
kt atas tu boleh mengurangkan rasa kemanisan pavlova
ni...kalau tk caya..cuba la buat...haha

ok,ni resepi yg kakcu salin dari blog irma
terima kasih irma ye...;))


Bahan-bahan :

4 biji putih telur 
1 cawan gula kastor ( saya guna 3/4 cawan untuk mengurangkan manis)
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu besar tepung jagung

Topping/hiasan :

1 cawan (240 ml ) whipping cream
1 1/2 sudu besar gula halus - saya pakai gula icing.
1/2 sudu teh esen vanilla

k

saat hati berbunga riang dapat tempahan dari seorg kawan
dengan penuh semangat kakcu mengadun kek carrot
sampailah siap dibakar....:(

dlm keadaan kakcu sendiri yg kurang sihat..kakcu angan2kan
utk buat kek carrot ni jadi cantik dan m'gembirakan kwn yg
menempah..apa pun kita cuma mampu merancang tapi Allah
jua penentu segalanya...:(

selepas solat maghrib..sedang kakcu menyolek kek carrot
ni...kakcu dpt panggilan telefon dari sorg kwn..dia menyampaikan
berita yg sangat2 mengejutkan kakcu..kak Jamilah telah kembali ke
rahmatullah ptg td (27/3/2012)..kakcu rasa teramat2 sedih..serta merta
rasa lemah seluruh badan..saat itu kakcu terbayang wajah arwah kak milah dgn senyumannya yg manis..langsung tk menunjukkan yg arwah sdg menanggung kesakitan..begitu tabahnya Allahyarhamah...:(

air mata kakcu gugur satu..satu...ikutkan hati mmg kakcu 
dah jatuh terduduk..kakcu istighfar berulang kali..mencari
kekuatan..dalam sedih,sebak,sayu,pilu dan dgn perasaan
yg berbaur bermacam2 rasa..kakcu cuba siapkan kek ni
semampu kakcu...:(

mmg lah kakcu tkde belajar mendeko kek..apa lagi dgn perasaan 
kakcu yg sedih..kakcu main taruk je..maka jadilah kek tu mcm ni..
harap kawan yang menempah kek ni memahami keadaan kakcu...:(

dari Dia kita datang dan kepada-Nya kita kembali
su sayang kak milah tapi Allah lebih menyayangi...
moga roh arwah kak milah dicucuri rahmat dan diletakkan
dikalangan kekasih2 Allah...al-fatihah...:(



Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara

  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

      utk topping ~ butter cream

      1 cawan krim well *
      1 cawan shortening *
      2 cawan gula icing
      2 sudu besar susu pekat
~ pukul bahan bertanda hingga kembang & sebati..kemudian campurkan gula icing & susu pekat
   pukul lagi hingga sebati..boleh la di lepa pd kek & deko...;))