Jom Follow Ibu

Friday, March 23, 2012

Apam Pisang Coklat Rice

Subhanallah..mula2 kakcu terpandang apam ni yg kawan
fb kakcu buat..kakcu rasa tergoda...tu tgk gambar je dh
tergoda..tk rasa lagi tu..nk buat pisang tkde..sabar je la..

dua tiga hari lepas dpt rezeki pisang masak..berkobar2
semangat kakcu nk mengapamkan pisang tu..bila dh jadi
wuuuhaiiiiii....sangat2 sedappppp...!!

tapi syg nya,kakcu tk ingat la resepi apam pisang ni
kakcu salin dari kawan fb yg mana satu..apapn kakcu
nk ucapkan terima kasih sgt2 pd tuan yg punya resepi
moga beliau didalam peliharaan Allah jua hendaknya..amiin..

makan panas2..lawankan dgn air teh o panas..
pehhh..mmg terbaekkk lah..heheh

jom kita tengok resepinya :

BAHAN2: 
3 biji telur
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 cawan pisang yg teleh dilecek halus
2 s/t soda bicarbonat
3 s/b susu cair
1 s/t esen vanilla@esen pisang
secubit garam secukupnya
* choc rice sesuka hati ...lg banyak lg sedap

CARA2: 
Pukul telur dengan gula sehingga kembang...
Masukkan pisang,susu cair bersama garam
Pukul lagi sehingga sebati
Masukkan tepung yg telah diayak bersama soda bicarbonat..Digaul sehingga sebati...
Diperap seketika dalam 1/2jam...Boleh dikukus dalam 15-20minit-sehingga masak...



Thursday, March 22, 2012

Ayam Golek

syukur alhamdulillah tercapai juga cita2 nk buat ayam terrrgolek...kiki
dah lama dah kakcu berangan nk buat..smlm ternampak pulak kawan
fb kakcu buat ayam golek ni..apa lagi kakcu pn sekodeng la resepi beliau..;))

kakcu nk ucapkan terima kasih pd "mesra selera" yg
sudi berkongsi resepi..walaupn resepi asal dari majalah 
Rasa..tapi sebab "mesra selera" yg masak..kakcu rasa
teruja nk mencuba..alhamdulillah mmg sedap...;))


hari ni kakcu puasa..masakkan org puasa selalu mmg sedap kan??
hahaha..perasannnn!!!

auwww...maluuu laaa....hehehe
abis baju ayam ni kakcu koyakkan..ye la mana elok makan
kulit ayam kan..jaga kesihatan beb..heheh

ini lah hidangan berbuka puasa kakcu hari ni..
ayam golek masak sendiri..tapi nasi beriani &
lauk2 yg lain tu tauke nasi beriani Batu Pahat
kt Juara Ikan Bakar Segamat yg bagi..
syukur alhamdulillah rezeki dari Allah..;))

0k,kalau ada yg nk cuba buat ayam golek ni..kakcu
tepekkan resepi tu kt sini ye..jom kita tengok...;))


Bahan-bahan:
1 ekor ayam
2 biji bawang merah | untuk merebus
½ sudu teh serbuk kunyit | “
5 ulas bawang putih | dikisar
10 biji bawang merah | dikisar
7 cm halia
3 batang serai | dititik
5 sudu makan minyak
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
2 sudu teh serbuk ketumbar
150gm kismis
10 biji cili kering
300ml santan pekat - kakcu kurangkan santan
Garam secukup rasa

3 sudu madu


Cara memasak:

1.Rebus ayam seekor dengan memasukkan bawang dan serbuk kunyit.Setelah masak toskan ayam.

2.Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali dan goreng hingga kekuningan. (kakcu panggang ayam dlm oven dgn suhu 180 darjah selama 1 jam - sehingga masak)

3.Untuk bahan kuah:Panaskan minyak masak di dalam kuali.Tumis semua bahan-bahan kisar dan serai hingga naik bau.

4.Selepas itu masukkan serbuk jintan manis, jintan putih dan ketumbar.Kacau hingga wangi.

5.Seterusnya masukkan santan dan kismis yang telah dikisar masak hingga agak pekat.Tambahkan madu dan garam secukup rasa.

6.Letakkan ayam dalam pinggan yang cantik, tuangkan kuah dan hias dengan cantik untuk majlis makan beradab.
 

Wednesday, March 21, 2012

Kari Ayam

apa2 je lauk masak kari mmg kakcu suka..bertambah2
kakcu makan..kakcu masih ingat masa kakcu sakit kt
hospital,misi tu tanya "akak suka makan kari ke..."
mcm tau2 je misi ni...dan skrg kakcu kena 
kurangkan mkn kari utk jaga kesihatan.. 
sedih lor...;((

kakcu masak kari ayam ni utk lawankan dgn roti jala..
kakcu try resepi yg kakcu jumpa kt myResepi
mak aii sangat2 sedap..terima kasih pd yg 
empunya resepi..;))

aduiyaiii..tgk gambar ni je kakcu dh terliur..
mmg antu kari btl lah..tp nk sht punya pasal
apapn nk mkn skrg ni kena kawal & berhati2..
jom kita tengok resepi kari ayam yg sedap nih
kakcu copy & paste je... :


Bahan-bahan :

  • BAHAN2 KISAR :
  • 20 tangkai lada kering
  • 4 biji lada besar merah
  • 7 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 3 cm halia
  • 3 cm kunyit hidup @ 2 sk serbuk kunyit
  • BAHAN2 YG DISANGAI & DIKISAR :
  • 1 1/2 sb ketumbar
  • 1 sb jintan halus
  • 3 biji buah keras
  • BAHAN2 YG LAIN :
  • 1 ekor ayam potong 12
  • 1 labu bwg besar dimayang
  • 2 sb rempah kari daging dibancuh sedikit air
  • rempah tumis 4 beradik
  • 1 sk halba
  • 1 sk biji sawi
  • 1 cwn santan pekat & 2 1/2 cwn santan cair
  • 2 keping asam gelugor
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 biji ubi kentang
  • 1/4 cawan minyak utk menumis
  • garam,gula & serbuk perasa

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga kekuningan & pastikan jgn sampai hangit
  2. Masukkan rempah tumis 4 beradik, biji halba, biji sawi, daun kari, rempah yg dikisar serta rempah kari daging. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan ayam & ubi kentang. Gaulkan ayam & kentang hingga bergaul rata dgn rempah tumisan biarkan lebih kurang 10minit denagn api sederhana.
  4. Masukkan garam,gula,serbuk perasa,asam gelugor serta santan cair. Tutup periuk dan didihkan hingga ayam lembut.
  5. Apabila ayam sudah lembut,masukkan santan pekat. Kacau perlahan dan kecilkan api.
  6. Dengan api kecil, masak lagi selama 10 minit. Siap.



Tuesday, March 20, 2012

Sambal Terung

terung petik kt pokok depan rumah..tktau nk masak apa
cari resepi kt google,terjumpa resepi sambal terung kt 
myResepi..tp kakcu ada tokok tambah sikit..
apapn terima kasih pd yg empunya resepi...;))

kakcu sbnrnya tk berapa suka sayur terung..tktau kenapa
tu yg kalau nk masak sayur terung ni kena masak yg btl2
sedap n boleh diterima tekak..heheh

menu yg sangat simple..selain sambal terung,kakcu ada
buat kerabu epal,ikan bakar cicah air asam n ikan goreng
alhamdulillah rezeki dari Allah...
kakcu kongsikan resepi sambal terung tu kt sini ye.. :


  • 5 biji terung panjang - dikupas kulit,belang2 - dibelah tengah dan dipotong 2.
  • 6 - 8 biji cili kering - rendam dalam air panas
  • 4 biji bwg merah dan 2 ulas bwg putih
  • 2 sudu besar udang kering atau ikan bilis - direndam
  • air asam jawa secukup rasa
  • 1/2 cawan pati santan
  • 1 sudu makan ketumbar,jintan manis,jintan putih yg telah siap di blend (rempah)
  • garam, gula dan sedikit kicap manis secukup rasa

Cara-cara

  1. Cili kering, bawang dan udang kering ditumbuk hingga lumat
  2. Tumis cili yang telah ditumbuk bersama rempah yg dh diblend sehingga agak garing, masukkan air asam jawa, gula dan garam. Kemudian masukan terung dan santan. masak sehingga terung empuk.
  3. Masukkan sedikit kicap manis, balik2kan dan angkat. Jangan masak terlalu lama sebab terung dah masak. boleh padamkan api dan sedia utk dihidangkan...;))

Monday, March 19, 2012

Kuih Bakar Pandan

siang tadi kakcu puasa..mulut ni macam2 teringin nk makan
walaupn tersangatlah letihnya..bangun jugak buat kuih bakar
ni..berbaloi buat..mmg sedappp lahh...

kakcu dapat resepi ni dari myResepi..terima kasih pada 
yg empunya resepi ye..izinkan kakcu kongsikan resepi tu
kt sini pulak...;))

lembut..lemak..manis..mmg kena kt tekak..tapi...kakcu
tk boleh mkn banyak2...sedih lor...;((

yang ni kuih bakar yg belum dipotong..tunggu sejukk
betul2 baru potong tau..kalau masih panas atau suam2
dh nk potong..nanti melekit2,tk cantik..kakcu sendiri
pn tk sabar..kalau boleh siap je terus nk potong..huhu
sape2 nk cuba buat,ni resepinya ye... :

Bahan-bahan :

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan jus pandan (atau air + pandan esen)
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan 
  • 2 sb butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • pewarna hijau
  • bijan

Cara-cara :

  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak/butter dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture kuih tadi, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing...;))

Sunday, March 18, 2012

Cotton Soft Japanese Cheese Cake

mak aii..panjangnya nama kek ni..panggil cheese kek
je senang kan..;))

kakcu dapat resepi ni dari sorg kwn fb ~ Fara Rafi ~
terima kasih..fara tk lokek utk berkongsi resepi walaupn
resepi ni fara guna utk bisnes..kakcu doakan moga Allah
membuka rezeki utk Fara dgn seluas2nya...amiin...

kakcu tk berapa pandai nk deko..tapi boleh la kan...;))

yang ni kek sebelum di solek..haiii nasib la org punya
kalau sendiri punya..tkyah solek2..potong2 ngapp je..haha

yang ni plak dh siap masukkan bekas utk di hantar pd yg menempah 
~Nur Qaseh Asyikin~ terima kasih Qaseh ye..kalau nk order lagi
lps ni ibu bg diskaun harga..;))

ok,ni resepinya... :


Bahan A:
250g cream cheese
50g butter
100 ml susu segar (fresh milk)
6 biji kuning telur
1 sdb jus lemon
1/4 sdk garam
60g tepung kek / tepung superfine
20g tepung jagung (cornflour/cornstarch)

Bahan B:
140g gula (granulated sugar) / gula kastor
6 biji putih telur
3/4 sdk jus lemon

Cara-cara

Utk adunan A: Cairkan cream cheese, butter & susu dgn teknik double boiler. Bila dah cair, sejukkan adunan cream cheese tu td. Kemudian, campurkan tepung, tepung jagung, kuning telur, garam & jus lemon ke dlm adunan cream cheese & gaul hingga sebati (gaul guna senduk kayu sj).

Utk adunan B: Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon, sampai berbuih2 (foamy). Lepas tu, tambhkan gula & pukul lagi sampai bertanduk (soft peak).
Campurkan adunan Bahan A td ke dalam adunan Bahan B yg dah gebu tu & kacau smpai sebati. Sediakan tin/bekas kek yg bulat berukuran 8 inci, yg digriskan bwhnye & tepi tu salut dgn kertas baking. Tuang adunan kek dlm tin kek.

Bakar kek dlm kire2 sejam, dgn cara bain-marie (waterbath), pd 160 degrees C.

Saturday, March 17, 2012

Pengat Pisang Tanduk

pengat pisang memang favourite kakcu n family..
lagi2 pengat pisang tanduk...perghhh ;))

petang2 mcmni layan pengat pisang sambil tgk tv...mmm..

baru ni ada anak angkat kakcu yg tanyakan resepi pengat pisang
kakcu sendiri pn bkn pandai sgt masak pengat ni..tapi utk makan
keluarga sendiri boleh la..kot ada yg nk cuba buat ikut resepi kakcu
dipersilakan....;))


bahan2nya :

2 biji pisang tanduk - dibelah 2 dan dipotong2
1 buku gula melaka - dimasak dgn 2 cawan air - ditapis
1/2 cawan sagu biji
1cawan air
6 cawan santan
3 helai pandan disimpul
secubit garam
kalau suka manis tambahkan gula pasir yg biasa tu..

cara2nya :

campurkan air gula melaka,sagu biji dan 1 cawan air,masak hingga sagu kelihatan kembang
kemudian masukkan pisang,daun pandan,santan dan secubit garam
masak lagi sampai pisang empuk,bolehlah padamkan api
dan sedia utk dihidangkan
senang kan? ;))




Wednesday, March 14, 2012

Kek Coklat Azah

resepi kek ni kakcu dapat dari kawan fb,Azah Harun
tu yg kakcu bagi nama Kek Coklat Azah..terima kasih
sgt2 pd azah yg banyak beri tunjuk ajar pada kakcu
mcmana cara nk buat kek ni siap dgn topping..;))

kek ni org punya..dia tempah nk biasa2 je..tapi kakcu
nk bagi abis butter cream kek utk hari jadi sheqal aritu
kakcu tepek2kn kt sini..;))

kek ni berat dia lebih 1 kilo..kakcu jual siap topping
rm30 je..murah kan...;))

ni rupa kek sebelum di make up..heheh
sape2 nk cuba buat,kakcu dh mintak izin dgn azah 
utk kongsikan kt sini :

bahan2nya :

( A )
2 cawan gula
1 cawan air
(masak atas api hingga gula cair)

( B )
4 biji telur
1/2 cawan susu pekat manis
1 cawan minyak jagung
( blend sebati )

( C )
ayak tepung gandum 2 cawan bersama koko 1 cawan,soda bikarbonat 1/2 sudu teh
baking powder 1/2 sudu teh dan ketepikan.
kemudian,satukan bahan ( A ) & bahan ( B)
dan tuang ke dalam bahan ( C )..gaul sebati atau blend kn sekejap
masukkan dlm paper cup dan kukus 15 minit.
kalau bakar dlm oven,suhu 170darjah lebih kurang 25 minit.
kukus dalam loyang lebih kurang 45minit - 1jam.

utk topping ganache:
200gm dark cokelat
100ml whipping cream
2 sudu makan butter

cara2nya :
masakkan whipping cream secara double boiler
sehingga berbuih ditepi periuk
kemudian padamkan api
masukkan cokelat
dan butter
kacau hingga larut
dn bolehlah dituang di atas kek
lakukan dgn cermat
pasti hasilnya cantik dn menarik..;))


Tuesday, March 13, 2012

Puding Kiwi

puding kiwi ni kakcu buat masa besday haikal kelmarin
puas mintak tlg pakcik google,cari resepi puding kiwi
dh jumpa tapi masing2 buat guna serbuk agar2..kakcu
tkde stok serbuk agar2..yg ada agar2 bertali..so dari
ilham kwn2 yg lain,kakcu ubahsuai buat puding ni guna
agar2 bertali...;))

yg ni kakcu guna acuan silikon..baru ni kakcu dapat kiriman
barang dari adik ksygn kakcu Rosni Musa..antaranya
acuan silikon ni la..cantik kann...hehe

sedap tau puding ni..tk rugi mencuba...;))

suka tengok...cantikkkk...;))

sape2 yg nk merasa tu...dipersilakan amik sorang seketul ye..haha
kalau ada yg nk cuba buat..kakcu bagi resepinya..tengok nih :

bahan2nya :
25 gm agar2 bertali
6 cawan air
2 cawan susu cair
21/2 cawan gula
3 biji buah kiwi - di blend kasar
sedikit pewarna hijau

cara2nya :
Masukkan air, gula dan agar2 ke dalam periuk. Masak lah hingga mendidih dan agar2 melarut.
Masukkan susu cair dan buah kiwi yg diblend tadi serta pewarna hijau.
gaul rata dan masak hingga agar2 nampak pekat. padamkan api.
Tuangkan ke dalam acuan yg dah dibasahkan dgn air.
Bila puding dah sejuk, masukkan dlm peti ais.
Biarkan sejuk, baru lah dihidangkan...;))


Sunday, March 11, 2012

Kek Carrot ~ Hari Jadi Sheqal

11hb mac..hari jadi anakanda Sheqal a.k.a Haikal
tkde hadiah apa yg ibu nk bagi kt abg..selain doa &
kasih syg..terima lah kek carrot yg ibu buat ni,istimewa
utk abg... ;))

gigil2 ibu tulis nama abg...hehe

deko yg hantam2 je ni...;))

cakkk....nampak isi dalam...;))

haa tuuu...nampak lagi terang...;))

sepotong kek utk abg..;))
nampak tk hijau2 kt belakang tu...tu la puding kiwi..

haaa..ni la rupa kek carrot sebelum di topping..
ni 1st time ibu buat..tk sangka sedap gler rasa kek ni
resepi ibu dapat dari myResepi..terima kasih pd yang
empunya resepi..izinkan ibu kongsikan resepi kek carrot
sedap tu di sini...ibu copy & paste je... :



Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara

  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

      utk topping ~ butter cream

      1 cawan krim well *
      1 cawan shortening *
      2 cawan gula icing
      2 sudu besar susu pekat
~ pukul bahan bertanda hingga kembang & sebati..kemudian campurkan gula icing & susu pekat
   pukul lagi hingga sebati..boleh la di lepa pd kek & deko...;))

Tuesday, March 6, 2012

Apam Pandan Untuk Bonda

kesian mak demam..mak batuk teruk..tengahari tadi
mak makan nasi sikit je..mak ckp tk sedap..tk selera..
kakcu sedih tgk mak..apa nk bagi mak makan ptg2 ni
kakcu tahu mak suka makan kuih kukus..terutamanya
apam..so kakcu buatkan apam ni utk mak..alhamdulillah
abis sepotong apam mak makan...

kakcu mmg tk pandai sangat buat kuih..setakat apam
mcmni boleh la..

ni yg dh siap potong n dh digaul dgn kelapa..sedap tau...;))


bahan2nya :
31/2 cawan tepung gandum
2 cawan air pandan
1 cawan gula
secubit garam
1 peket mauripan

cara2nya :
campurkan kesemua bahan..kacau hingga rata..
kemudian masukkan ke dalam loyang yg dah di
sapu minyak..perapkan lebih kurang 30minit..
panaskan pengukus dan kukus kira2 30minit atau sehingga masak..
tunggu sejuk baru dipotong dan digaulkan dengan kelapa yg dicampurkan
dgn sedikit garam dn dikukus sebentar..

Thursday, March 1, 2012

Bingka Labu

bila puasa,mulut ni mula la meragam nk makan itu ini
salah satu nya bingka labu..nasib baik dalam peti ais
tu ada lebihan labu yang dibuat sayur aritu..
apa lagi membingka la kakcu arini...;))

dah banyak kali buat dah..tetap tk jemu..sebab sedap sangat...

ada yang buat bingka ni ditambahkan dengan susu cair
kita yg buat dia,letaklah apa pun..yang penting sedap..;))

sekali pandang macam kek kan..;))

ini masa tengah dibakar dalam oven..
buat yg kali ni,sukatan labu kakcu lebihkan sikit,alang2 labu
tu nk disimpan sikit sgt,abiskan semualah..tepung n santan
pun kakcu lebihkan sikit,kecuali gula..
kakcu kongsikan resepinya,kalau ada yg nk mengubah/tokok tambah
suka hati lah ye...;))


bahan2nya:
350gm labu yg telah di rebus
3 cawan tepung gandum
1 biji telur
200ml santan + 11/2 cawan air
2 cawan gula (saya taruk 11/2 cwn gula,itu pn dh manis..boleh kurangkan lg)
1 sudu teh garam
1 sudu teh esen vanila
2 sudu besar minyak masak
sedikit bijan ( utk tabur di atas adunan sebelum di bakar)

cara2nya:
semua bahan2 di atas di campurkan dan di kisar hingga sebati
KECUALI minyak.
sebelum adunan di bakar,2 sudu besar minyak masak di panaskan
dalam loyang,supaya adunan tidak melekat di loyang.
kemudian masukkan adunan dlm loyang yg masih panas td dan bakar dengan suhu 165darjah selama 1 jam 10 minit
atau sehingga masak mengikut suhu oven masing2.
(saya bakar guna api bawah sahaja tp dlm 10 minit terakhir saya guna api atas bawah,
supaya btl2 masak).