Jom Follow Ibu

Monday, January 30, 2012

Kek Cokelat Moist

assalamualaikum wbt...
kek cokelat moist ni,kakcu buat utk tempahan dari
Nooramalina - KFBS

tangan kaku yg deko..boleh la..;))

terima kasih Lin..kalau sedap..order la lagi..
sape2 nk order pn boleh..tk mahal pn.. :)


bahan2nya :

 bahan A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak
-semua bahan di atas di gaul sebati &
di masak atas api yg perlahan.
rehatkan skejap bila bahan dh sebati.

bahan B:
3/4 cwn tepung gandum
1 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder
-kesemuanya di ayak bersama-

bahan C:
4 biji telur - di blend

cara2 menyediakannya:
- satu kan bahan B & C ke dalam bahan A secara berselang seli
- dan di gaul menggunakan senduk shj.
- bila dh sebati,tuangkan ke dalam loyang yg telah di sapukan dgn minyak.
- kemudian kukus selama 30 - 45 minit atau sehingga masak.

untuk membuat topping:
1/2 cwn susu cair
6 sudu besar susu pekat
1 biji kuning telur di pukul
1/2 cwn serbuk koko
50 gm butter/1 sudu makan butter.
-kesemuanya kecuali butter di masak dgn cara double boiler
masak sampai agak pekat,kemuadian baru masukkan butter.
dh pekat n berkilat boleh la padam kn api..
seterusnya buat la nk buat mcmana pn kt atas kek tu..;))

utk topping ganache:
200gm dark cokelat
100ml whipping cream
2 sudu makan butter

cara2nya :
masakkan whipping cream secara double boiler
sehingga berbuih ditepi periuk
kemudian padamkan api
masukkan cokelat
dan butter
kacau hingga larut
dn bolehlah dituang di atas kek
lakukan dgn cermat
pasti hasilnya cantik dn menarik..;))



Friday, January 27, 2012

Jemput-Jemput Kentang

assalamualaikum wbt...
malam ni rasa macam nk makan jemput2
siap solat isyak,turun dapur..ibu capai tepung,kentang
n apa2 yg perlu...bancuh2..goreng...jadi la jemput2 kentang yg enak dan lazat...;))

ni sebelah dalam jemput2 kentang...masih panas lagi ni tau...;))

senang je buat jemput2 ni..pada anak2 ibu yg merantau jauh..
boleh cuba buat jemput2 ni..sekurang2nya terubat sedikit rindu
pada masakkan ibu di kampung...


bahan2nya :
3 cawan tepung gandum
1 biji kentang - dipotong kecil2
2 biji bawang merah - dipotong2
1 biji lada merah - dipotong2
1 sudu makan - secukup rasa maggi
1 sudu teh soda bikarbonat
secubit garam
sedikit daun sup - dipotong kecil2
air secukupnya - jangan cair n jangan pekat sgt
minyak untuk menggoreng

cara2nya :
campurkan semua bahan2 dan masuk kan air sedikit2
gaul hingga rata..kalau adunan dh sedang elok pekatnya
boleh lah digoreng hingga kekuningan
goreng hingga habis
kemudian bolehlah dimakan bersama sos atau apa je 
ikut selera masing2...;))

Thursday, January 26, 2012

Kuih Lapis Warna Warni

assalamualaikum wbt...
hari ni siap je masak utk makan tngahari..kakcu terus
membancuh tepung utk buat kuih lapis ni..kakcu buat
kuih ni semata2 utk mak..mak tk sihat..dh 3 hari mak
kt rumah kakcu..kesian mak..

kakcu dh biasa buat kuih lapis..tapi yg ni resepi nya tk
sama dgn yg kakcu slalu buat..kakcu amik resepi ni dari
majalah 'secawan kopi'..1st time tgk pic kuih lapis ni kt
majalah tu..kakcu terus jatuh cinta..haha..sbb tengok mcm
sedap je...bila dh buat,mmg sedap pn...;))

kakcu plak mmg suka main kaler2..tu yg bila buat kuih
suka suki je taruk warna warni..;))

mcm ni la rupanya sebelum dipotong2..siap je potong2
kakcu bg mak rasa dulu..mak ckp sedapppp...mekasih
mak...saaaaayanggggg mak...so kalau ada sape2 yg nk
order tu silakan lah ye..tp yg dok kt segamat je lah..yg 
dok jauh2 tu dipersilakan buat sendiri..
ini resepinya...;))


1 3/4 cawan tepung gandum - diayak
1/2 cawan tepung ubi - diayak
3 1/2 cawaan santan dari sebiji kelapa - kakcu guna santan kotak
1 cawan gula pasir
secubit garam
1 st esen ros
pewarna

cara2nya:
1. kacaukan gula dan santan hingga hancur (kakcu blend je..)
2. masukkan tepung gandum dan tepung ubi yang telah diayak  
sedikit demi sedikit.
3. kacau rata/blend kn hingga tidak bergentel,masukkan garam
4. bahagikan adunan tepung kepada bberapa bhagian,ikut suka 
masing2..dan taruk pewarna pn ikut suka jugak..haha
5. masukkan air kedalam pengukus dan biarkan sampai menggelegak
6. letakkan loyang ke dalam pengukus dan masukkan sesenduk
adunan..
7. tutupkan pengukus dan biarkan selama lebih kurang 3 minit
8. masukkan pula adunan seterusnya..ulangi langkah seperti di atas
secara berselang seli hingga habis
9. selepas itu kukus lagi selama 20 minit hingga masak. sejukkan
kuih terlebih dahulu sebelum dipotong.
** jgn lupa masukkan esen ros masa blend adunan tu ye..
lagi 1,jgn lupa sapukan sedikit minyak pd loyang
supaya tk melekat dn senang utk di keluarkan..;))

Wednesday, January 25, 2012

Apam Polkadot

 assalamualaikum wbt...
apam polkadot lagiiiiiiiiii...;))

 tempahan dari Pusat Kecantikan Puteri ~ KFBS
terima kasih sudi mengoder..lain kali order la lg..;))

50 biji = rm 15

resepi kt sini :

Tuesday, January 24, 2012

Nasi Ayam Ibu

assalamualaikum wbt...
hari ni ibu masak nasi ayam..request dari suami n anak2 tercinta..;))

nasi ayam simple je..tapi sedap..;))

makan jum....;))

nahh..ni nasi tambah...haha



bahan2 dn cara masak sup:
3 ulas bawang merah >> di potong2
2 ulas bawang putih >> di potong2
sedikit rempah tumis dan halia di potong nipis2
1 ekor ayam di potong ikut suka..tk nak potong pn tk pe...
air secukupnya utk merebus.
minyak utk menumis.

panaskan minyak >> tumis bahan2 yg dipotong tadi sampai naik bau.
masukkan air >> dh mendidih masukkan ayam.
ayam dh empuk,matikan api.
keluarkan ayam dri periuk n tos kan.
>> slps digunakan utk msk nasi..air sup ni dh jadi sikit kan..so tambahkan
air lagi..masak lagi..masukkan garam secukupnya. boleh masukkan rempah bunjut
juga sedikit serbuk lada hitam. masukkan cendawan pn boleh..lg sedappp..

bahan2 dan cara masak nasi:
4 gelas besar beras = 6 gelas besar stok ayam/air rebusan ayam.
2 ulas bawang merah >> dipotong nipis
2 ulas bawang putih >> dipotong nipis
2 sudu makan butter/majerin
sedikit halia >> dipotong nipis
1 peket kecil rempah tumis

>> tumiskan bahan2 yg dipotong & rempah tumis dgn 2 sudu makan butter/majerin..sampai naik bau.
masukkan beras..gaul2kan skejap..masukkan air rebusan ayam.
masukkan garam secukup rasa. biarkan nasi masak.
sskali gaul2kan.

bahan2 dan cara masak sos:
10 biji lada merah
3 ulas bawang putih
1 biji tomato
5 sudu makan gula > klau tk ckup bleh tmbh lg.
1 senduk sayur cili sos.
garam secukup rasa.

>> blend kan lada,bawang n buah tomato.
masukkan dlm periuk n masak.
masukkan gula,cili sos n garam.
>> masakkan dgn api yg kecil..sambil tu boleh buat keje yg lain.
masak sampai pekat..tp jgn la pekat sgt ye...

cara menggoreng ayam:
slps di tos kan,gaul2kan ayam dengan sos tiram,2sudu makan madu n halia dn 3 ulas bawang putih yg ditumbuk..perapkan sekejap
kemudian di goreng. tkyah taruk garam sbb sos tiram dh masin.
lg pn sos dh cukup sedap utk di makan bersama nasi ayam n sup.
jangan lupa salad,timun n tomato utk hiasan dn sebagai ulam2an..;))

Apam Polkadot

assalamualaikum wbt...
apam polkadot kakcu buat ni tempahan dari sorg kwn
kakcu buat 3 warna n 3 perisa inti
kuning - inti kaya
biru - inti peanut butter
merah - inti jem buah2an campuran

semua sekali 50biji = rm15
sape nk boleh order ye..;))


mmmm....

terima kasih Zanaria Hamzani dari KFBS
lain kali order la lagi ye...;))



bahan2nya:
3 biji telur
275gm tepung gandum
220gm gula halus
150ml santan/susu cair
3 st b/powder
1 st ovellet
jem strawberi/cokelat/kaya utk inti
pewarna yg di sukai
paper cup/loyang papercup.
cara2:
pukul telur,gula n ovellet hingga kembang
masukkn semua bahan dn kacau sebati
bahagikn kpd 3 bahagian dn warnakan ikut suka
masukkn dlm piping beg/boleh jg guna plastik yg di gunting kecil hujungnya
picit ke dlm papercup sedikit dn masukkn inti
slps itu tambah lg adunan di atasnya kira2 hampir penuh
dot dot kn dgn lebihan adunan td..buat dgn cermat pasti hasilnya cantik dn menarik.
kukus kira2 15 minit.
pastikn periuk kukus sudah di panaskn trlebih dulu..
masak dgn api yg sedehana besar.. ;))

Saturday, January 21, 2012

Apam Cantik

assalamualaikum wbt..
sebenarnya ni apam tepung beras yg biasa kakcu buat
tp 'adik' kakcu panggil apam ni apam cantik..dia la
yg order apam ni 200 biji..;))

macam2 kaler ada..;))

suka warna merah n hijau..menarikkkk..;))

mmm.....

apam cantik 200..bahulu ros/bahulu kek 2 buku..;))
kalau ada sape2 nk order..boleh lah..tapi kalau rasa
nk buat sendiri..ni kakcu bg resepinya.. :

bahan2nya:
2 cwn tepung gandum
1 cwn tepung beras
1 cwn gula
2 cwn air
1 peket mauripan
pewarna/perisa yg di sukai

cara2nya:
campurkan semua bahan2 dn di kacau hingga mesra dn sebati..
kakcu guna senduk kayu je..
kemudian bahagikn adunan kpd bbrapa bahagian
warna atau perisa terpulang pd selera masing2 ye..
slepas tu di perap selama 1 jam.
kemudian boleh di masukkan dlm acuan yg sudah di sapu dgn minyak
dn dikukus selama 15 minit.
lakukan sehingga adunan habis.ada yg suka mkn dgn kelapa+garam..ada yg suka mkn mcmtu je..
ikut suka la ehh...sdp di mkn bila2 masa pn...;)) 

Thursday, January 19, 2012

Kek Butter Warna-Warni

assalamualaikum wbt..
lama sgt rasanya kakcu tk membaking..
hari ni kakcu cuba buat kek butter ni
alhamdulillah..menjadi pun..;))

terima kasih pd kak Saba ~ Sabariah Mohamad ~
yg sudi berkongsi resepi kek ni
mmg terbaekkkk lahh..;))

gebas gebusss..;))

mmm...

terima kasih sgt2 pd kak Saba..sesungguhnya kek ni 
mmg sedapppp...
kt sini kakcu letakkan resepi yg di copy & paste
dari kak Saba... :

KEK BUTTER WARNA WARNI...
resepi nya...
250gm buttercup (nk guna yg lain2 pn buleh)
250gm gula castor - nk kurangkan pn boleh
6bji telur grad A
250 gm tpg gandum *
1 sdt baking powder.*
1/2 sdt soda bikabornat*
1 sdt ovalete
1/2 sdt esen vanila
1 sdm susu pekat manis(kalo x suka x yah letak)

** bahan2 ni d ayak 2kali ok.
cara nya..
pukul butter,gula sampai kembang dn gebu ..masukkn telur sbji demi sebiji n masukkn susu pekat.ovalete .& esen vanila pukul biar sebati..masukkn tepung dn kaup balik dgn senduk kayu (senduk plastik pn buleh hehee) gaul rata n bagi la 3 ke 4 ke bahagian n buh la warna ikut pilihan hati n lapis la warna tu sampai habis n tabur la ikut pilihan hati jgak ..nk coklat rice ke..badam cincang ke..apa2 la ..n bakar suhu 170 c selama 45 mnt ..n siapp selamat mncuba
...;))

Wednesday, January 18, 2012

Cekodok/Jemput2 Roti

assalamualaikum wbt...
lama blog kakcu ni sepi kan...kakcu tk sihat..alhamdulillah
skrg ni rasa dh ok sikit..doakanlah kakcu sihat n dapat masak2
macam biasa..dah lama jgk kakcu tk buat makan2 utk minum
ptg..tp petang tadi kakcu buat jemput2 roti..tk boleh tahan tengok
jemput2 roti yg Puteri Manja tag kt fb kakcu..pehh sedap sgt2..
tk rugi buat jemput2 ni...mabelessss... ;))

masa goreng jemput2 ni tadi..bau dia....mmmm wangiiii..
baru dapat sekali goreng kakcu dh makan abis 3 ketul
sedapppp mkn panas2..tapi kena tiup fuhh..fuhh..
kalau tk melecur lidah..haha

jemput2 ni lembutttt je...yg nampak putih2 tu isi ayam
kalau ikut resepi puteri manja,guna udang tapi sbb kakcu
tk boleh mkn udang..kakcu gantikan dgn ayam..

nampak tk lubang2 tu..mcm sarang apa je kan...;))

bila dh siap letak sos ni..mmg tk boleh tunggu lama..
ngapp2...abisssss...burrppp...alhamdulillah...heheh
terima kasih pada Puteri Manja syg yg sudi berkongsi
resepi jemput2 yg sedap ni...kalau ada resepi yang
senang2 jangan lupakan ibu puteri ye..;))
ni kakcu copy & paste resepi jemput2 roti dari Puteri Manja :

CEKODOK ROTI @JEMPUT2 ROTI

BAHAN-BAHANNYA

• 5 KEPING ROTI SANDWICH (YANG DAH DEKAT EXPIRED OR DAH KERAS)
• 200GM UDANG SEGAR
• 1 SUDU KECIK SERBUK KARI (KARI IKAN KERR DAGING KERR TAK KISAH)
• 1 BIJI BAWANG BESAR 
• 1 BIJI TELUR AYAM 
• 1 SUDU KECIK GARAM@SECUKUP RASA
• 260GM TEPUNG GANDUM - kakcu guna 2 cwn tepung
• 120ML AIR@SECUKUPNYA - kakcu masukkan 1/2 cwn air
• ¼ SUDU KECIL BIKABONAT OF SODA(TAKDE PUN TAKPE)
SEDIKIT DAUN PARSLEY (OPTIONAL)


CARA-CARA

1. POTONG UDANG SEGAR - KECIL2 , KALAU GUNA UDANG KERING - RENDAM DAN TUMBUK KASAR2

2. POTONG BAWANG BESAR - DADU

3. RENDAM ROTI DLM AIR SEJUK SEBENTAR , SUPAYA KEMBANG, DAH KEMBANG KELUARKAN DARI AIR DAN HANCURKAN ATAU KOYAK2KAN DIA KASAR2….KIRA CAM KOYAK RABAK GITU HAHAHA.

4. SATUKAN ROTI, TEPUNG GANDUM, BAWANG, SERBUK KARI, TELUR,AIR DAN SERBUK PERASA. BANCUH MCM BUAT CEKODOK BIASA .
5. PANASKAN MINYAK DAN GORENG LAH HINGGA KEKUNINGAN. MAKAN PANAS2 BERSAMA SOS CILI THAI MMG TERANGKAT PUNGGUNG...KALAU TAKDE SOS THAI…APA2 CILI SOS PUN OK JUGAK…JANJI ADA…^_^ 

Tuesday, January 10, 2012

Lempeng Pisang

ibu tk tau nk buat makanan apa untuk makan2 petang ni..
rasa macam malas nk buat apa2..tapi mulut nk makan......
pisang masak lebih buat kek aritu ada lagi..siap je masak
hidangan tengahari tadi..ibu terus melecek pisang..siap 
bancuh,ibu simpan dulu..tunggu petang baru 
melempeng..;))

jum kita melempeng..;))
sendukkan adunan tepung..then curah kt tengah kuali
dan rata2kan menjadi bentuk bulatan.. 
biarkan bhagian sebelah 
bawah betul2 masak..


kemudian terbalikkan..biarkan lempeng masak sehingga kekuningan..

haaa..ni yang dh siap..buruk je rupa dia kan..hehe
buruk pn buruk lah..tapi rasa dia sedap tau..
buat lempeng ni ibu tk gunakan sedikit
minyak pn..ibu guna kuali leper yang
tk melekat..baik utk kesihatan..


bahan2nya :
3 cawan pisang yg sudah di lecek - ibu guna pisang boyan..
3 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula perang
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan air
1 sudu kfc soda bikarbonat
1 sudu kfc garam

cara2nya :
campurkan kesemua bahan kecuali air
gaul2kan..jangan masukkan air semua sekali
ibu buat tadi rasanya air tk sampai 1/2 cawan pn
masukkan air sedikit..sedikit..sambil tu kacau rata..
kalau rasa adunan dh ok..tkyah masukkan air lagi..simpan dan perapkan sekejap
sementara adunan diperap..kita boleh siapkan kerja2 rumah yang lain..
cara2 nk melempeng sila rujuk gambar kt atas tu ye...;))

Sunday, January 8, 2012

Tauhu Sumbat

tauhu sumbat yg jadi kegemaran keluarga
kalau buat tauhu sumbat ni kena buat banyak2
sikit2 tk cukup..kalau dh mula makan payah nk b'henti..;))

ni yg belum taruk sambal lagi
kalau dh siap dgn sambal..mm..tk sabar rasa nk ngapp..

ini lah menu ibu sekeluarga utk hari ni..selain tauhu sumbat,
ibu masak goreng bendi,sup kaki ayam dan ikan goreng..
masa makan,masing2 berlumba2 ambik tauhu sumbat dulu..;))


bahan2nya:
10 keping tauhu
taugeh ~ rm1.00
sebiji timun
1/2 batang carrot
10biji lada merah
1biji tomato
4 ulas bwg putih
5 sudu mkn cili sos
gula dn garam secukup rasa

cara:
goreng tauhu dn di potong tiga segi dn di belah tengah
celur taugeh..carrot dan timun di racik halus...
sumbatkn taugeh,carrot n timun ke dlm tauhu tadi..

cara buat sos:
lada merah,tomato,bwg putih >> di blender
kmudian masukkn dlm periuk dn di masak
pastikn api jgn besar sgt dn di kacau selalu.
bila dh mndidih,masukkn cili sos,gula n garam secukup rasa
masak lg hingga pekat..
kemudian bolehlah dihidangkan bersama tauhu sumbat tadi..;))

Saturday, January 7, 2012

Masala Vadai/Magelay

dah lama tk update apa2 kt sini..sejak2 ni rasa macam
tk semangat je..vadai ni kakcu buat masa musim ujan
baru2 ni.pestaim buat,memang tak cantik..tapi rasa dia
mak aiiii memang sedap..terima kasih pd kwn fb kakcu
Mariana Osman yg kongsikan resepi vadai yg sungguh
enak dn lazat ni...;))

kacang dal tu sengaja kakcu tk hancurkan sangat..
bila kunyah bunyi krak kruk krak kruk..pehh sedapp...;))


BHN2
. 1 cawan kacang dhal > d rendam semalaman > toskan 
. 1 bj bwg besar > d hiris
. 2 bj bwg putih 
. 1 inci halia > d hiris
. 1 sb jintan halus
. 1 sk jintan kasar
. 3 tangkai daun kari > separuh d hiris halus & separuh lg biarkan begitu saja
. 1 bj lada hijau
. 1 bj lada merah
. Garam secukup rasa

CARA
. kisar halus 3/4 kacang dhal, bwg putih, halia dlm food processor
. Masukkan jintan halus & jintan kasar > kisar sekejap
. Alihkan bhn kisar dlm bekas
. Masukkan bawang besar, lebihan kacang dhal yg blm d kisar, daun kari, garam, lada merah & lada hijau
. Gaul sebati
. Kemudian boleh la d bentukkan menggunakan tangan samada bulat atau leper 
. Goreng dlm minyak panas
. Bila dah garing blh la d angkat
. Sedap d mkn bersama lada hijau mentah (spt org india mkn la..)

~ resepi ni kakcu copy & paste dari yg empunya resepi - mariana osman ~