Cari Resepi

Loading...

Kuih Seri Muka





assalamualaikum wbt..
biar pn dh banyak kali buat kuih seri muka..tapi kakcu tetap suka nk mencuba resepi kuih ni dari kawan2 yang lain..hari ni kakcu cuba resepi kuih seri muka Milla safinaz..alhamdulillah menjadi pun...betul2 sedap..tk tipu punya..terima kasih milla yg sudi berkongsi resepi...moga kehidupan milla di berkati Allah jua..izinkan kakcu letakkan resepi tu di sini ye...;))



Bahan lapisan bawah:

400 gm/ 2 cwn pulut putih(direndam 3 jam)
2 cwn santan cair(kena sama dgn sukatan pulut)
sedikit garam

Caranya:
1.Kukus pulut yg telah direndam tadi selamat 40 minit.
2.Campurkan santan cair, garam, gaul sebati.
3.Kemudian di tuangkan ke dlm pulut kukus n kacau sebati.Santan dgn pulut mesti sama parasnya.
4.Kukus lagi selama 30 minit.
5.setelah masak,tekan pulut tadi sehingga mampat.

Bahan lapisan atas(diblender hingga hancur n halus):
2 cwn santan pekat 
sedikit daun pandan
1 cwn tepung gandum
3/4 cwn gula(nak manis-1 cwn gula)
1 biji telur
sedikit garam
sedikit pewarna hijau

Caranya:
1.Blender semua bhn tadi n tapiskan.
2.Tuangkan adunan ke atas pulut yg telah di tekan.
3.Kukus selama 40 minit...setiap 10 minit dibuka utk buang wap air..
4.Sejukkan n hidangkan.

23 comments :

Dalia

Ada masa nanti nak try wat kuih ni... Nyum nyum..,

Resepi Ibu

daliaaaaaa..haaa tu dh boleh komen...tQ..hehe

try la buat kuih ni..sedap tau...

ummie anisa

alamak,cmne buleh cair eh? sukatan same jer... hurmmmm...apa yg spoilnyer....huarghhhh

Anonymous

tq 4 resipi...kegemaran puteriku...kena cuba nih

Hafizah Samsudin

Nk try la nanti... Hehe:) ade masa visit blog saya hafizahsamsudin.com

Hafizah Samsudin

Nk try la nanti... Hehe:) ade masa visit blog saya hafizahsamsudin.com

ct daniela

Nk try gakkla...pbreatku nie...heheheh

hazilinahassan

Insyaallah nak dan akan dibuat jgak nt..kuih feveret tuuu..hihi.

Dinie Amani

Kakcu, menggunakan sukatan ni berapa byk kuih seri muka boleh dpt? Akak menggunakan loyang size berapa?

Anonymous

npk cm sng nk wt..nnt nk try test ler.. thnkzz 4 de resepi...:)

Anonymous

Fuhh..nmpk sdp n cara2 pnyediaannya pun senang sy mesti cuba resepi ni,t.kasih pd puan punya blog..

Anonymous

Nk tekan bg mampat pulut tu time dh sjuk ke time panas2

Ayu Dewi

thanks for the resepi...nk cuba buat..

Ayu Dewi

thanks for the resepi...nk cuba buat..

Anonymous

bestnya....nak buat untuk ayah lahh...

Kasih Aryana

Slm.. bln puasa ni mmng terliur tgok kuih seri muka ni.. hbby plk tiap kali berbuka mesti nk ada kuih seri muka.. so dh ade resepi ni blh la try buat sndri.. apa2 pun slmt mncuba wahai diri ku..

Anonymous

saya dah cuba buat.....tapi saya tak kukus pulut (malas he he he). Saya masak cam msk nasi je. Yang pasti resepi ni memang boleh buat niaga....Tq

Anonymous

GUNA tepung gandum, kuih x jadi keras ker??sblm ni sy guna jadi keras. nanti sy try resepi ni...tq

Anonymous

sukatan kuih ni di anggarkan utk brape org makan ye?????

Ku

Terima kasih bg resepi...sedap la saya dah cuba...

Lea Beauty House

kak.. sy dh cuba.. jd la hehe.. dlu pernah try skali resepi dr buku.. tp jd lembik pulak.. kali ni jd elok2 je.. terima kasih

mike webb

kuih ini sangat saya gemari. resepi untuk turunkan berat badan

fazliana

menyelerakn tgok kuih nie...suke sgt..pasni nk try buat lah.mohon ambil yer resepinya..tq=)

Post a Comment