Jom Follow Ibu

Friday, April 6, 2012

Laksa Asam Penang

tiba2 teringin nk makan laksa asam..memang dah lama
tk buat laksa ni..bila terbayang2 laksa ni..terusss rasa
nk ngences..haha

hari ni hajat tercapai..tkde nk ngences2 lagi dah..
kuah laksa ada lagi sikit tu..esok boleh sambung
makan lagi...kalau dh perangat selalu,kuah dia
lagi sedap..pekat!melekat!!hehe

ni ulam-ulaman..ada yg suka taruk nenas..abgcu ada
beli nenas tapi kakcu malas nk buang kulit..makan je
la apa yg ada..;))

mmm...sedapppppp...;))

jom kita tengok resepi laksa kakcu yg senang dan mudah sangat nih....;))


bahan2nya:
1kilo ikan selayang/kembung
1 bungkus laksa - direndam - direbus sampai lembut - cuci - toskan.

10 tangkai cili kering (kalau nk pedas,tambahkan cili lagi)
8 ulas bawang merah
3 ulas bwg putih
asam keping/asam jawa
garam secukup rasa 
sedikit belacan


cara2:
ikan di rebus,kemudian di asingkn isi dn tulang
kisar isi ikan ~ asingkn
kisar pula tulang ikan dan di tapis ambil air nya
blender bawang merah,bawang putih,cili kering dan belacan
slps itu di rebus dulu sekejap bahan2 tadi supaya hilang bau bawang dan cili
kemudian tambahkn dgn air rebusan ikan tadi
masukkan isi ikan yg dh di kisar dan air tulang ikan yg dh di tapis
masukkan asam keping sesedap rasa masamnya,jgn lupa masukkan garam
masukkan juga bunga kantan dan daun kesum
masak sampai mendidih dan pastikan rasanya secukup masam dn masinnya.
slps tu boleh lah di hidangkn..utk ulaman terpulang pd selera masing2 ye.. ;))

10 comments:

ogyep yummy mellow said...

Sedapppnya... ogyep ni peminat laksa... Pekat betul kuah akak.. Sana sini sedap... Belum makan, dah kenyang..

damha said...

laksa penang mmg cedap...
cuba sekali nk lg...he3333

damha said...

slm blogger ...
saya follower yg ke 549...he333

Lily Jaafar said...

GLUP!

Resepi Ibu said...

ogyep...peminat laksa ehh..ksian dia..kalau dkt mmg kakcu buatkan khas utk ogyep...;))

Resepi Ibu said...

damha...tQ sudi jadi followers saya...;))

Resepi Ibu said...

Lily jaafar...wahh telan air liur ye...haha

adelia eryna Rosmin Ang said...

Wa kakcu,snang je nak buat rupanya laksa neh ..nak try lh nanti .

radz kaber said...

kuah pekat.. mesti sedap... tgk gamba jk dh terliur...kak ikan selayang tu ikan apa?

www.mnmforlife.blogspot.com

Norzuryati Mohamad Basir said...

sedapppnyeee...makanan kegemaran tu...
nk kene try ni..

jemput ke blog saye..

http://norzuryati.blogspot.com

~perkongsian ttg kehidupan, anak2, tips kesihatan, kecantikan, tazkirah dll..

Moga bermanfaat :)

Post a Comment