Jom Follow Ibu

Tuesday, April 3, 2012

Kek Buah Kukus


Assalamualaikum wbt...


saat hati berbunga riang dapat tempahan dari seorg kawan
dengan penuh semangat kakcu mengadun kek carrot
sampailah siap dibakar....:(

dlm keadaan kakcu sendiri yg kurang sihat..kakcu angan2kan
utk buat kek carrot ni jadi cantik dan m'gembirakan kwn yg
menempah..apa pun kita cuma mampu merancang tapi Allah
jua penentu segalanya...:(

selepas solat maghrib..sedang kakcu menyolek kek carrot
ni...kakcu dpt panggilan telefon dari sorg kwn..dia menyampaikan
berita yg sangat2 mengejutkan kakcu..kak Jamilah telah kembali ke
rahmatullah ptg td (27/3/2012)..kakcu rasa teramat2 sedih..serta merta
rasa lemah seluruh badan..saat itu kakcu terbayang wajah arwah kak milah dgn senyumannya yg manis..langsung tk menunjukkan yg arwah sdg menanggung kesakitan..begitu tabahnya Allahyarhamah...:(

air mata kakcu gugur satu..satu...ikutkan hati mmg kakcu 
dah jatuh terduduk..kakcu istighfar berulang kali..mencari
kekuatan..dalam sedih,sebak,sayu,pilu dan dgn perasaan
yg berbaur bermacam2 rasa..kakcu cuba siapkan kek ni
semampu kakcu...:(

mmg lah kakcu tkde belajar mendeko kek..apa lagi dgn perasaan 
kakcu yg sedih..kakcu main taruk je..maka jadilah kek tu mcm ni..
harap kawan yang menempah kek ni memahami keadaan kakcu...:(

dari Dia kita datang dan kepada-Nya kita kembali
su sayang kak milah tapi Allah lebih menyayangi...
moga roh arwah kak milah dicucuri rahmat dan diletakkan
dikalangan kekasih2 Allah...al-fatihah...:(


Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara

  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

      utk topping ~ butter cream

      1 cawan krim well *
      1 cawan shortening *
      2 cawan gula icing
      2 sudu besar susu pekat
~ pukul bahan bertanda hingga kembang & sebati..kemudian campurkan gula icing & susu pekat
   pukul lagi hingga sebati..boleh la di lepa pd kek & deko...;))



Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara

  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

      utk topping ~ butter cream

      1 cawan krim well *
      1 cawan shortening *
      2 cawan gula icing
      2 sudu besar susu pekat
~ pukul bahan bertanda hingga kembang & sebati..kemudian campurkan gula icing & susu pekat
   pukul lagi hingga sebati..boleh la di lepa pd kek & deko...;))



5 comments:

Qasey Honey said...

cntik kek tu...pink lagi...suka

zila 4ever said...

cantik..:) suka tgok

Resepi Ibu said...

terima kasih Qasey Honey...;))

Resepi Ibu said...

Zila..terima kasih ye...;))

shat mashuri said...

tgk je dh tau sedap... lagi best kalo tau buat... hehehe

Post a Comment