Jom Follow Ibu

Sunday, March 11, 2012

Kek Carrot ~ Hari Jadi Sheqal

11hb mac..hari jadi anakanda Sheqal a.k.a Haikal
tkde hadiah apa yg ibu nk bagi kt abg..selain doa &
kasih syg..terima lah kek carrot yg ibu buat ni,istimewa
utk abg... ;))

gigil2 ibu tulis nama abg...hehe

deko yg hantam2 je ni...;))

cakkk....nampak isi dalam...;))

haa tuuu...nampak lagi terang...;))

sepotong kek utk abg..;))
nampak tk hijau2 kt belakang tu...tu la puding kiwi..

haaa..ni la rupa kek carrot sebelum di topping..
ni 1st time ibu buat..tk sangka sedap gler rasa kek ni
resepi ibu dapat dari myResepi..terima kasih pd yang
empunya resepi..izinkan ibu kongsikan resepi kek carrot
sedap tu di sini...ibu copy & paste je... :



Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak sayuran
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 cawan tepung
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg)
  • 1 sudu teh vanilla
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang

Cara-cara

  1. Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.
  3. Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebati
  5. Masukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

      utk topping ~ butter cream

      1 cawan krim well *
      1 cawan shortening *
      2 cawan gula icing
      2 sudu besar susu pekat
~ pukul bahan bertanda hingga kembang & sebati..kemudian campurkan gula icing & susu pekat
   pukul lagi hingga sebati..boleh la di lepa pd kek & deko...;))

1 comments:

sue ajan said...

SIS TPUNG APE YE GUNE??SERBUK BUAH PALE DAN SERBUK KAYU MANIS KLU XLETK XPE KE??

Post a Comment