Jom Follow Ibu

Thursday, March 1, 2012

Bingka Labu

bila puasa,mulut ni mula la meragam nk makan itu ini
salah satu nya bingka labu..nasib baik dalam peti ais
tu ada lebihan labu yang dibuat sayur aritu..
apa lagi membingka la kakcu arini...;))

dah banyak kali buat dah..tetap tk jemu..sebab sedap sangat...

ada yang buat bingka ni ditambahkan dengan susu cair
kita yg buat dia,letaklah apa pun..yang penting sedap..;))

sekali pandang macam kek kan..;))

ini masa tengah dibakar dalam oven..
buat yg kali ni,sukatan labu kakcu lebihkan sikit,alang2 labu
tu nk disimpan sikit sgt,abiskan semualah..tepung n santan
pun kakcu lebihkan sikit,kecuali gula..
kakcu kongsikan resepinya,kalau ada yg nk mengubah/tokok tambah
suka hati lah ye...;))


bahan2nya:
350gm labu yg telah di rebus
3 cawan tepung gandum
1 biji telur
200ml santan + 11/2 cawan air
2 cawan gula (saya taruk 11/2 cwn gula,itu pn dh manis..boleh kurangkan lg)
1 sudu teh garam
1 sudu teh esen vanila
2 sudu besar minyak masak
sedikit bijan ( utk tabur di atas adunan sebelum di bakar)

cara2nya:
semua bahan2 di atas di campurkan dan di kisar hingga sebati
KECUALI minyak.
sebelum adunan di bakar,2 sudu besar minyak masak di panaskan
dalam loyang,supaya adunan tidak melekat di loyang.
kemudian masukkan adunan dlm loyang yg masih panas td dan bakar dengan suhu 165darjah selama 1 jam 10 minit
atau sehingga masak mengikut suhu oven masing2.
(saya bakar guna api bawah sahaja tp dlm 10 minit terakhir saya guna api atas bawah,
supaya btl2 masak).

2 comments:

AYIE ABAS said...

kak cu..dulu mak ayie selalu buat bingka labu ni...ayie pun suka mkn. ^__^

Resepi Ibu said...

Ayie...air tangan mak selalunya yg terbaik...;))

Post a Comment