Cari Resepi

Loading...

Ayam Golek

syukur alhamdulillah tercapai juga cita2 nk buat ayam terrrgolek...kiki
dah lama dah kakcu berangan nk buat..smlm ternampak pulak kawan
fb kakcu buat ayam golek ni..apa lagi kakcu pn sekodeng la resepi beliau..;))

kakcu nk ucapkan terima kasih pd "mesra selera" yg
sudi berkongsi resepi..walaupn resepi asal dari majalah 
Rasa..tapi sebab "mesra selera" yg masak..kakcu rasa
teruja nk mencuba..alhamdulillah mmg sedap...;))


hari ni kakcu puasa..masakkan org puasa selalu mmg sedap kan??
hahaha..perasannnn!!!

auwww...maluuu laaa....hehehe
abis baju ayam ni kakcu koyakkan..ye la mana elok makan
kulit ayam kan..jaga kesihatan beb..heheh

ini lah hidangan berbuka puasa kakcu hari ni..
ayam golek masak sendiri..tapi nasi beriani &
lauk2 yg lain tu tauke nasi beriani Batu Pahat
kt Juara Ikan Bakar Segamat yg bagi..
syukur alhamdulillah rezeki dari Allah..;))

0k,kalau ada yg nk cuba buat ayam golek ni..kakcu
tepekkan resepi tu kt sini ye..jom kita tengok...;))


Bahan-bahan:
1 ekor ayam
2 biji bawang merah | untuk merebus
½ sudu teh serbuk kunyit | “
5 ulas bawang putih | dikisar
10 biji bawang merah | dikisar
7 cm halia
3 batang serai | dititik
5 sudu makan minyak
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
2 sudu teh serbuk ketumbar
150gm kismis
10 biji cili kering
300ml santan pekat - kakcu kurangkan santan
Garam secukup rasa

3 sudu madu


Cara memasak:

1.Rebus ayam seekor dengan memasukkan bawang dan serbuk kunyit.Setelah masak toskan ayam.

2.Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali dan goreng hingga kekuningan. (kakcu panggang ayam dlm oven dgn suhu 180 darjah selama 1 jam - sehingga masak)

3.Untuk bahan kuah:Panaskan minyak masak di dalam kuali.Tumis semua bahan-bahan kisar dan serai hingga naik bau.

4.Selepas itu masukkan serbuk jintan manis, jintan putih dan ketumbar.Kacau hingga wangi.

5.Seterusnya masukkan santan dan kismis yang telah dikisar masak hingga agak pekat.Tambahkan madu dan garam secukup rasa.

6.Letakkan ayam dalam pinggan yang cantik, tuangkan kuah dan hias dengan cantik untuk majlis makan beradab.
 

2 comments :

Rohah

Salam Kak Cu..tu diaa, nampak best je nengok ayam kene panggang, tu belum kena salut ngan kuah tu...
boleh tergolek lepas menyantap ayam nie, coz kekenyangan..sedap kan kaK Cu

Resepi Ibu

salam roha..
terima kasih tau kongsi resepi sampai kakcu teruja nk buat ayam golek ni..mmg sgt2 sdp..
btl..lps makan ayam golek kakcu pn tergolek kekenyangan..hehe
bila2 nk buat lagi lah..huhu

Post a Comment