Jom Follow Ibu

Friday, February 10, 2012

Kek Mentega Half Coklat

assalamualaikum wbt...
dh lama jugak kakcu tk update blog..blog kawan2 pn
dah lama kakcu tk ziarah..sibuk dengan dunia sendiri..
utk lupakan kenangan pahit masa lalu..kakcu slalu sibukkan
diri buat itu ini yg buat kakcu rasa hepi..alhamdulillah
bersyukur sangat dgn rezeki yg Allah turunkan utk kakcu..
ada je yg menempah kek dn kuih muih..kek yg kakcu
buat ni tempahan dari KFBSegamat..;))

resepi kek ni kakcu dapat dari kwn fb,Rohaimi Ahmad
terima kasih bnyk2 pd Amy yg sudi berkongsi resepi
kek yg sgt la sedap ni...;))

kakcu tk pandai sangat buat kek..masih belajar jugak
tapi bila tengok hasil kek yg kakcu buat..biarlah orang
ckp tk cantik..tapi pd kakcu dh sangat2 cantik la tu....
angkat bakul sendiri!!!ahahah

kek sebelum dipotong2...;))




Kek Mentega Half Coklat

bahan2nya:
250g mentega
180g gula halus
5 biji telur
200g tepung gandum
1sk serbuk penaik
1/2sk bikarbonat
1sk esen vanila
4sb serbuk koko

cara2nya:
-pukul gula dn mentega sehingga kembang
-masukkan telur-kacau lama sikit masukkan tepung, serbuk penaik, soda bikarbonat, esen vanila~kacau hingga sebati
-bhgikan kepada 2 bahagian:
i: adunan asal
ii: adunan asal + serbuk koko}gaul sehingga sebati
-tuang berselang-seli didlm loyang...ambil lidi dn kacau buat beberapa putar ikut kretiviti masing2
-bakar pada suhu 160'c api atas bawah...selama 45min....;))

5 comments:

cahayaqaseh said...

ASSALAMUALAIKUM kakcu ...
cantik sgt keknya ... tu blom merasanya lagi ... pasti sedap ....

akak pernah cuba nak buat kek belang cam gini ... tapi tak menjadi walaupun dah dikacau ngan lidi .... cam mana yer kakcu.

Resepi Ibu said...

w'salam...
kek ni mmg sedap..nk jadikan belang tu masa kita masukkan adunan dlm loyang,kita tuang berselang seli..mula2 yg warna asal,pastu tuang yg campur dgn koko..buat je mcmtu sampai adunan abis..tkyah kacau2 dgn lidi..kalau kacau nanti dia jadi bercampur aduk..kakcu cuma lorek dgn lidi yg kt sbelah permukaan je..lorek la ikut suka..cuba la insyaAllah jadi...;))

<-- said...

wahhhh simple jer bahan2 nya kakcu.....mlong nak wat la tp koko tak der ...mlong gantikan dgn pes strawbori la ..... samo gak cara nya kan...... apo2 pon.....thanks u so much kakcu..i love u.....muahhhhhhhhhhhh

Resepi Ibu said...

mlonggggg...kek mlong dh jadi kn..cantik la mlong..
kakcu pn nk buat lg nanti..sedap kan...
love u too mlonggg...mmmuahhh..;))

nor zalina said...

kalau resepinye dalam bentuk cawan boleh bg tak??gram susah la kak xde penimbang....huhuhu

Post a Comment