Cari Resepi

Loading...

Kek Butter Pelangi

assalamualaikum wbt...
yang kakcu buat ni kek butter warna warni resepi kak
Saba yg kakcu pnh buat sebelum ni..saje kek yg ni kakcu
tukar nama kek butter pelangi..sbb tgk belang2 tu mcm
pelangi plak..tp tk cukup kaler pelangi nya..;))

suka sangat buat kek ni,bukan je senang tapi kejadian
kek ni mmg cantik..sedap plak tu..;))

kek ni KFBSegamat yg order utk maulidurasul baru2 ni
siap potong2 n packing..sebelum tu ada gak kawan yang
order tapi tk dpt nk tengok sebelah dalam kek ni sebab
kawan tu bwk balik nk potong sendiri...;))


masa kakcu buat kek ni dh petang sgt..dkt nk maghrib
kelam kabut jugak..bila dh masukkan dlm oven..rasa
berdebar2..dup dap dup dap..takut tk jadi je..
tapi alhamdulillah..jadi pn...;))

kalau ada sape2 yg rasa berkenan di hati nk order..
di persilakan..berat kek ni dlm 1kg..harga rm20
tapi kalau guna butter 'farmcow' mahal sikit kot
sbb butter tu mahal lor..

ini la kek butter sebelum dipotong2..
sape2 nk cuba buat
ni resepinya :
opsss...terima kasih skali lg pada kak Sabariah mohamad
su tk kan lupa jasa baik kak Saba..moga Allah yang akan
membalasnya..;))



KEK BUTTER PELANGI :

resepi nya...
250gm buttercup (nk guna yg lain2 pn buleh)
250gm gula castor - su ikut kaksaba taruk 230gm je
6bji telur grad A 
250 gm tpg gandum *
1 sdt baking powder.*
1/2 sdt soda bikabornat*
1 sdt ovalete
1/2 sdt esen vanila
1 sdm susu pekat manis(kalo x suka x yah letak)

** bahan2 ni di ayak 2kali
cara nya..
pukul butter,gula sampai kembang dn gebu ..masukkn telur sbji demi sebiji n masukkn susu pekat,ovalete & esen vanila pukul biar sebati..masukkn tepung dn kaup balik dgn senduk kayu (senduk plastik pn boleh) gaul rata dn bagi la 3 ke 4 bahagian dn bubuh la warna ikut pilihan hati dn lapis la warna tu sampai habis dn tabur la ikut pilihan hati jgak ..nk coklat rice ke..badam cincang ke..apa2 la .. dn bakar suhu 170 c selama 45 minit.

8 comments :

teratai

teringin nak buat...sedap je nampak! comelnya tekstur kek tu:)

Resepi Ibu

teratai..buat la..senang je...;))

Anonymous

Saya mohoh kongsi resepi....alhamdulillah jadi dan sedap...:)

Anonymous

nk ngorat ank makcik bole..
ikhlas nk kwn..

roshaizan adam

akak duduk mana, saya nak oder la, boleh tak.

Anonymous

Terima kasih kongsi resepi.

Noor Azura

guna api bwh @ atas?

Noor Azura

guna api bwh @ atas?

Post a Comment