Jom Follow Ibu

Tuesday, February 21, 2012

Kek Buah Kukus - Versi Basah

assalamualaikum wbt....
td jalan2 g blog Coretan Dari Dapur  yg pemiliknya
puan Noormasni..kakcu terjumpa resepi kek buah
kukus versi basah..abangcu plak mmg suka kek buah
apa lagi,kakcu pn dgn penuh semangat membaking
kek ni...;))

alhamdulillah jadi pun...nampak tk buah2 campuran
tu bertebaran cantik..tk mendak pn kan...
hepi gler!! ;)))))))

nampak tk mcm basah2 gitu kn...ni kakcu tk simpan
utk bbrapa hari tau..td dh siap je kakcu terus potong
org kata,kek buah ni lebih sedap kalau dh di perap
utk bbrapa hari..dia lg cantik n moist je..kakcu
dah tk sabar td nk tengok isi dalam kek ni..;))

haaa..ni lg pemandangan bahagian dalam kek..;))

kek sebelum di potong..naik tinggiiiiii...
aduiii..sukaaaa sangat.....;))

kakcu nk ucapkan terima kasih sgt2 pd tuan empunya
blog Coretan Dari Dapur/Noormasni
sbb kek ni sedap sgt n tk rugi buat..;))
jum kita tengok resepinya :


Bahan-bahannya

500 g tepung gandum
300 g gula halus
5 biji telur - GRADE A
500 g mentega
500 g buah-buahan campuran - akak letak 300g
100 g kepingan badam (almond flake) - tak letak plak kali ni sbb dah kehabisan badam
1 2/3 sudu teh bicarbonate of soda 
1 2/3 sudu teh cream of tartar
1 1/4 sudu teh esen vanilla
3 sudu teh pewarna coklat sarsaparilla brown liquid (akak guna black treacle)
3 sudu teh pes kek buah - ni akak tambah, hasilnya kek menjadi lebih harum

1 2/3 cawan gula } untuk dibuat gula hangus
aluminium foil

Cara-caranya:

1. Panaskan air dalam kukusan terlebih dahulu. Tepung gandum 500 gram, ambil sedikit dan gaulkan dengan campuran buah-buahan, gaul rata untuk salutkan tepung dengan buah-buahan. Ini akan dapat mengelakkan buah-buahan dari mendak ke dasar kek sewaktu ia dikukus.
2. Tepung gandum, bicarbonate of soda dan cream of tartar diayak. Ketepikan.
3. Menggunakan whisk tangan, pukul mentega, gula sehingga kembang dan sebati. Masukkan esen vanilla dan pewarna coklat sarsaparilla brown liquid dan pukul dengan kacau dengan tangan sehingga ia sebati.
4. Masukkan telur satu persatu dan pukul dengan tangan agak-agak sudah sebati sudah mencukupi, berhenti. Bila masukkan telur tidak boleh terlalu dipukul ini akan mengakibatkan kek kukus nanti kering. Jadi memadai dengan telur dimasukkan satu persatu dan bergaul sebati dengan adunan mentega.
5. Masukkan tepung yang telah diayak kedalam adunan, gunakan spatula atau senduk plastik dan kaup balikkan satu pusing arah sehingga tepung bergaul sebati dengan adunan telur. Jangan terlalu menggaul adunan tepung, cukup dengan pusing kaup balik sehingga tepung sebati.
6. Menggunakan periuk non-stick yang ada handle, masak 1 cawan gula dan dengan api yang kecil masak gula sehingga ia cair dan bertukar warna coklat dan berbuih. Hati-hati gula hangus ni panas. Sewaktu gula hangus panas, ia akan cair dan bila ia sejuk selalunya ia akan keras jadi sewaktu ia panas tuang kedalam adunan tepung dan kacau menggunakan senduk kayu (jangan pakai spatula plastic nanti cair) dengan cepat sehingga adunan sebati.
7. Akhir sekali, masukkan campuran buah-buahan dan kaup balik adunan, jangan terlalu digaul cukup hanya bila buah-buahan bergaul rata. Ini untuk menggelakkan buah-buahan mendap kedasar kek bila ia dikukus.
8. Alaskan kertas kuih didalam loyang dan sapukan dengan mentega dan salutkan dengan tepung. Kemudian tuang adunan tepung kedalam loyang dan pastikan air kukusan telah mendidih dan tutup loyang dengan aluminium foil dan kukuslah selama 4 jam. Masa mengukus boleh dikurangkan jika mahu tapi untuk kek tahan lebih lama kukuslah selama 4 jam.

2 comments:

AYIE ABAS said...

tgn kakcu buat makanan apa pun sedap..x hairan laa ayie. :D

Resepi Ibu said...

terima kasih AYIE....;))

Post a Comment