Jom Follow Ibu

Tuesday, February 28, 2012

Agar-agar Santan Oreo

semalam kakcu puasa..ya Allah...teringinnya nk makan
agar2..barang2 dh siap beli..tapi nk bangun buat tu
masyaAllah..letihnya..:( terpaksa simpan dulu
rasa mengidam tu..hari ni baru buat..
yesss!!jadi pun..;))

kakcu memang suka sangat biskut oreo
bila campurkan dalam agar2 ni
tk sangka sedap sangat2..;))

walaupn rupa mu buruk..tapi rasamu..mmm...enak tk terkata..
kalau tk percaya cuba la buat..haha
ok kakcu bg resepinya :


bahan2nya :
1 ketul gula melaka
1 peket agar2 bertali - 3.75gm
4 cawan santan
(asingkan 1 cawan santan dari 4 cawan santan tadi)
2 cawan air
3 helai daun pandan
1 biji telur
sedikit garam
6 keping biskut oreo = 12 keping - dibuang intinya
(biskut oreo di blend kasar/masukkan dlm plastik - ditumbuk kasar)

cara2nya :
1. masakkan gula melaka dengan 2 cawan air (ditapis)
2. dalam bekas yg lain,campurkan agar2,air gula melaka,3 cawan santan,daun pandan dn sedikit garam
3. masak sehingga agar2 larut
4. pecahkan telur ke dalam mangkuk dn dipukul,masukkan 1 cawan santan dn dipukul lg hingga rata
(pukul guna sudu garpu je pn boleh)
5. kemudian masukkan ke dalam periuk agar2 yg telah larut
6. biarkan mendidih dan telur nampak berketul2
7. masukkan biskut oreo,kacau2 skejap,padamkan api
8. masukkan ke dalam loyang atau acuan yg sudah di basahkan dgn air
9. biarkan sejuk sebentar,kemudian masukkan ke dalam peti ais
10. dh beku baru boleh dipotong2..sedappp mkn sejuk2...;))




8 comments:

noorsafone said...

salam Kak cu...sedap ni dimakan sejuk2 ketika cuaca panas...nanti nk cuba...thanks share resepi ya..

Gee® said...

sedapnya...yummy!!

Resepi Ibu said...

kak noor..skrg ni cuaca panas je kan..mmg elok sgt le mkn agar2 ni..sejukkk je lalu kt tekak...kakcu hepi sgt kalau kaknoor sudi nk cuba..;))

Resepi Ibu said...

Gee..mmg sedap..tk caya cuba buat..hehe

khairiah khaizu said...

dh mcm kek..mesti sedap kn...nti nk cuba tau...

Resepi Ibu said...

Khairiah Khaizu...mmg btl lah,walaupn kita tk taruk butter kt agar2 tu..tapi rasa dia mcm kek..mungkin sbb santan dn biskut oreo tu..buat la..sedap tau...;))

purplekyu^_^ said...

wahh, menarik je ni, boleh cube ^^ hehe

Resepi Ibu said...

purplekyu...cuba la..nk buatnya pn senang je...;))

Post a Comment