Jom Follow Ibu

Thursday, January 26, 2012

Kuih Lapis Warna Warni

assalamualaikum wbt...
hari ni siap je masak utk makan tngahari..kakcu terus
membancuh tepung utk buat kuih lapis ni..kakcu buat
kuih ni semata2 utk mak..mak tk sihat..dh 3 hari mak
kt rumah kakcu..kesian mak..

kakcu dh biasa buat kuih lapis..tapi yg ni resepi nya tk
sama dgn yg kakcu slalu buat..kakcu amik resepi ni dari
majalah 'secawan kopi'..1st time tgk pic kuih lapis ni kt
majalah tu..kakcu terus jatuh cinta..haha..sbb tengok mcm
sedap je...bila dh buat,mmg sedap pn...;))

kakcu plak mmg suka main kaler2..tu yg bila buat kuih
suka suki je taruk warna warni..;))

mcm ni la rupanya sebelum dipotong2..siap je potong2
kakcu bg mak rasa dulu..mak ckp sedapppp...mekasih
mak...saaaaayanggggg mak...so kalau ada sape2 yg nk
order tu silakan lah ye..tp yg dok kt segamat je lah..yg 
dok jauh2 tu dipersilakan buat sendiri..
ini resepinya...;))


1 3/4 cawan tepung gandum - diayak
1/2 cawan tepung ubi - diayak
3 1/2 cawaan santan dari sebiji kelapa - kakcu guna santan kotak
1 cawan gula pasir
secubit garam
1 st esen ros
pewarna

cara2nya:
1. kacaukan gula dan santan hingga hancur (kakcu blend je..)
2. masukkan tepung gandum dan tepung ubi yang telah diayak  
sedikit demi sedikit.
3. kacau rata/blend kn hingga tidak bergentel,masukkan garam
4. bahagikan adunan tepung kepada bberapa bhagian,ikut suka 
masing2..dan taruk pewarna pn ikut suka jugak..haha
5. masukkan air kedalam pengukus dan biarkan sampai menggelegak
6. letakkan loyang ke dalam pengukus dan masukkan sesenduk
adunan..
7. tutupkan pengukus dan biarkan selama lebih kurang 3 minit
8. masukkan pula adunan seterusnya..ulangi langkah seperti di atas
secara berselang seli hingga habis
9. selepas itu kukus lagi selama 20 minit hingga masak. sejukkan
kuih terlebih dahulu sebelum dipotong.
** jgn lupa masukkan esen ros masa blend adunan tu ye..
lagi 1,jgn lupa sapukan sedikit minyak pd loyang
supaya tk melekat dn senang utk di keluarkan..;))

6 comments:

ady said...

AS-SALAM KAK SHU
nice combinations of colour kak shu..npk sedap kuih lapis ni..cantik!!!!

Qasey Honey said...

wah berwarna warni kuih lapisnya...cntik n nmpk sedap

Resepi Ibu said...

w'salam adyyyy...
terima kasih...ssungguhnya mmg sedap kuih lapis ni ady...;))

Resepi Ibu said...

Qasey honey...
terima kasih...warna warni tu yg buat lg suka nk makan.,.hehe

Jendela Hati said...

mak sy pun suka makan kuih lapis

Resepi Ibu said...

Jendela hati...biasa la kuih org lama..
kakcu pun suka..mkn bukak selai2..hehe

Post a Comment