Jom Follow Ibu

Wednesday, December 28, 2011

Kek Karamel Cokelat Moist

satu hari ni macam2 yg kakcu masak..masak utk makan tengahari...
lepas solat zohor..masak sambal & lempeng pulak,
sambil tu haikal siap2kan bahan utk buat inti lempeng gulung
untuk esok..dh siap semuanya,kakcu terus masak inti..
siap je masak inti..kakcu dgn haikal buat kek karamel ni pulak..
kalau ada yg menolong..rasa ringan kerja2 yg dibuat...;))

sbnrnya esok Kelab FB Segamat ada buat makan2..diorg order lempeng gulung berinti..
tapi kakcu saje buatkan kek ni utk diorg..biarlah diorg makan2 sambil mengeratkan
tali silaturrahim....;))


bahan2nya :

Langkah 1..
3 sudu gula (cairkan dan jadikan gula hngus)


Lngkah 2...
sediakan karamel :
1tin susu cair
5 bji telor
1/2 sudu teh esen vanilla
2-3 sudu gula castor
~ kacau semua bahan ni...jgn sampai berbuih..kemudian tuangkan kedalam loyang gula hangus tadi.
kemudian loyang karamel dimasukkan ke dalam loyang yg berisi air panas dan masukkan ke dalam oven,
masak sehingga karamel keras/pejal.


Langkah 3..
1cwn susu cair
1 cwn koko
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak
3/4 cwn gula
(msak kesemua bahan ni dlm periuk dgn api yg sedang) ketepikan..

Langkah 4..
1 cwn tpung gndum yang telah di ayak bersama 1 sudu teh bking powder dan 1/2 sudu teh soda bicarbonate..di campurkan dgn 4 biji telor yg telah di pukul hingga kembang(telur tu di blend sahaja)...gaulkan bahan ni dan masukkan dlm adunan yg telah dimasak tadi.(adunan coklat) Gaul rata bahan2 tu..dan tuang atas karemel tadi....(karamel yang dh keras)..selepas tu masukkan ke dalam oven dan bakar sehingga masak dengan suhu 160 darjah atau sehingga masak ikut suhu 0ven masing2 ye..
(kek karamel cokelat moist yg ni kakcu kukus,sebelum ni dh pernah buat yg bakar)

Lempeng Cicah Sambal Tumis Ikan Bilis

assalamualaikum wbt...;))
ya Allah..berikanlah hambaMu ini kesihatan yg baik..
demi suami dan anak2 yg dikasihi..kalau ibu sihat
apapn ibu boleh masak..walaupn sekadar
lempeng bercicahkan sambal...


semalam mkn apam durian..hari ni mkn lempeng pulak ye...;))

gulung cantik2...letak bawah tudung saji..
sekali tengok..uwaaa dh abissssss...
hmm..sok kena buat lg ni...

bahan2nya :
3 cawan tepung
3 cawan air
1 st garam

cara2nya :
campurkan kesemua bahan dan di kacau hingga rata
kemudian boleh lah melempeng..

bahan2 utk sambal :
20 tangakai cili kering - kisar
1 biji bawang - kisar
3 biji bawang putih - kisar
ikan bilis - tumbuk jangan lumat sangat
4 sudu makan air gula melaka (rebus siap2)
1 biji bawang besar - dimayang
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa
minyak utk menumis

cara2nya :
1. tumiskan dulu bawang yg dikisar sampai pecah minyak
2. masukkan cili kering yang dikisar,gaul rata
3. biarkan mendidih dan pekat
4. masukan ikan bilis,air gula,asam keping dan garam secukup rasa
5. masukkan bawang yg dimayang,gaul2kan dan biarkan sebentar
6. padamkan api dan boleh dihidangkan bersama lempeng... ;))

Apam Durian

assalamualaikum wbt...
dapat durian dari rumah mak..kakcu nk buat kek durian
tapi anak2 tk bagi..diorg ckp,kalau buat pn bukan
ibu makan..pikir2 buat apam je lah..;))

haha..ntah apa2..tp boleh la..ujan2 makan apa pn sedap..;))


bahan2nya:
2 cwn tepung gandum
1 cwn tepung beras
1 cwn gula
2 cwn air
1 peket mauripan
1 cawan isi durian
pewarna/perisa yg di sukai

cara2nya:
campurkan semua bahan2 dn di kacau hingga mesra dn sebati..
kakcu guna senduk kayu je..
kemudian bahagikn adunan kpd 2 bahagian
warna terpulang pd selera masing2 ye..
selepas tu kedua2 bahagian td di perap selama 1 jam.
kemudian boleh di masukkan dlm acuan yg sudah di sapu dgn minyak
dn dikukus selama 15 minit..;))

Sunday, December 25, 2011

Lempeng Gulung Berinti

assalamualaikum wbt...
asik ujan je..perut pn asik lapar je..
ttiba kakcu dpt idea nk buat lempeng gulung berinti ni...;))


projek melempeng n menggulung ni kakcu buat dgn haikal..
ada dia kt rumah..lega sikit..sbb dia suka tolong ibu kt dapur..
alhamdulillah..ringan sikit keje ibu..;))

suka tengok kuningggg je..hehe

ini lah inti lempeng gulung :
1 mangkuk kecil isi ayam - dipotong kecil-cuci bersih-toskan
2 biji kentang - buang kulit - potong kecil2
1 biji bawang besar - potong dadu
1 biji lada merah - potong kecil
1 biji lada hijau - potong kecil
2 sudu makan rempah
garam & gula secukup rasa
cara menyediakannya:
1. tumiskan bawang besar,kemudian masukkan ayam dan gaul2kan.
2. masukkan kentang dan rempah,gaul rata dan masak sehingga kentang lembut.
3. kalau perlu masukkan sedikit air,bila kentang dh lembut,masukkan hirisan lada,garam dn gula secukup rasa.
4. padamkan api dan bolehlah dibuat inti..;))

bahan2 utk lempeng :
3 cawan tepung gandum
3 cawan air
sedikit garam
sedikit pewarna kuning
cara2 menyediakannya :
1. campurkan kesemua bahan dan dikacau hingga rata
2. kemudian boleh lakukan proses melempeng
3. dan bolehlah letakkan inti..gulung sampai lempeng abis..
4. bolehlah dimakan..sesuai utk sarapan pagi juga minum petang..;))

Gulai Ayam Rempah Rose

assalamualaikum wbt..ini la lauk kakcu skeluarga hari ni..
gulai ayam rempah rose..

kakcu dpt rempah rose ni dari adik kakcu,Rosni Musa..
dia mintak tlg kwn di terengganu poskan rempah ni
utk kakcu..kt tempat kakcu tkde jual rempah ni..
sape2 yg dh pernah rasa makan gulai yg guna 
rempah rose ni,mesti tau btapa enaknya
masak gulai rempah rose..;))

haaa..ni dia rupa rempah tu...

bahan2nya:
1 kilo ayam - dipotong2 - cuci bersih - toskan
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 hiris lengkuas
3 hiris kunyit
10 tangkai cili kering (gantikan serbuk cili)
~kesemua bahan di atas dikisar ~
1 sudu besar rempah gulai cap bunga rose
1 sudu besar rempah masak cap bunga rose
1 sudu besar air asam jawa
2 mangkuk santan cair
4 biji lada merah dibelah 4

cara2nya :
1. tumiskan bahan kisar hingga wangi
2. masukkan kedua2 rempah cap bunga rose,air asam jawa dan garam secukup rasa
3. masukkan ayam dan gaul sehingga rata,tambah satu cawan air kemudian kacau
4. masukkan santan dan didihkan
5. setelah mendidih masukkan lada merah
6. biarkan seketika kemudian padamkan api.

**resepi ni kakcu salin dari peket rempah cap bunga rose..
tapi yg kakcu masak,adalah yg kakcu ubah n tokok tambah sikit..
ikut resepi tk taruk kentang tp kakcu campurkan kentang sbb kakcu
suka makan kentang..;)) dan serbuk cili cap bunga rose,kakcu gantikan
dgn cili kering..apapn rasa dia mmg terbaekkkkk lahhh...;)) **

Saturday, December 24, 2011

Kuih Kaswi

kuih kaswi pujaan hati dari dulu hingga kini.. :))

          resepi ni kakcu dapat dari kwn fb..terima kasih ya.. :))

                             guna acuan ni plak.. :))

mmm..tkyah potong2..tinggal ngapp je.. :))




bahan2nya :
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung ubi
1 cwn gula pasir
1 cwn gula merah
1/2 sudu teh kapur
5 cwn air

cara:
1. gula pasir dan gula merah di masak dgn 2 cwn air..(dah masak - ditapis)
2. kemudian bancuh kapur dgn 1 cwn air.
3. bancuhkan tepung gandum dan tepung ubi dgn 2 cwn air.
4. satukan adunan tepung dgn air kapur,kemudian di blend dan ditapis.
5. tuangkan kedalam bekas dan dibancuh pula dgn air gula..(air gula yg dh dimasak dgn 2cwn air td)
6. sapukan acuan dgn sedikit minyak,tuangkan adunan kedalam acuan.
7. bolehlah dikukus dlm masa 15 - 20 minit. (kalau guna loyang dlm 30-40minit)
8. kalau kukus guna loyang tunggu sejuk betul baru boleh dipotong.
9. kelapa parut digaulkan dgn sedikit garam dan dikukuskan sekejap
10.boleh dihidangkan kuih td dgn kelapa parut..;))

Friday, December 23, 2011

Makaroni Bakar

                    alhamdulillah..jadi pn makaroni makarena bakar ni...;))

terima kasih pd adik tersayang kakcu..Rosni Musa yg sudi berkongsi resepi...;))  http://roslovejas.blogspot.com/

                              mmm....best..best..;))

                geram tengok dalam dia..tk sabar nk makan...huhu

                 
bila kamera buat hal..amik gambar guna hp cap gajah duduk..
so gambar pn tk berapa clear..hmm

                                       makan dengan cili sos..

                         mmmm...nyummm3...sedapppppp...





Bahan2

2 cawan makaroni di rebus & toskan
250gm daging/ayam kisar
1 labu bawang besar didadu
1/2 btg karet di potong memanjang
1 biji lada benggala di dadu
2 sudu bsr rempah kari
10 biji telur
Mozarella cheese secukupnye
Sedikit daun sup

~Tumis bawang & rempah kari hingga naik bau,
~Masukkan daging/ayam kisar...tumis sebentar
~Kemudian masukkan karet,lada benggala & makaroni...kacau rata
~ Perasakan dgn garam & gula
~last sekali masukkan daun sup
~Kemudian tutup api
Sebelom membakar..pecahkan telur 10 biji ke dlm makaroni td...kemudian gaul rata..
Griskan loyang dgn butter & masukkan adunan td kedlm loyang..
Taburkan mozarella cheese di atas adunan.
Bakar pada suhu 170c selama 30 minit atau hingga masak...;))

Tuesday, December 20, 2011

Kuih Ketayap

assalamualaikum wbt..ni la kuih ketayap yang kakcu
panggil kuih dadar..kecik2 dulu mak selalu buat kuih ni..
kakcu mmg sangat2 suka mkn kuih dadar ni..bergulung2 kakcu
boleh makan tau..haha

kuih ketayap ni kakcu buat dengan haikal
kakcu melempeng..dia yg menggulung
nk makan kena la rajin2 tolong ibu kt dapo 
esok2 kalau dok jauh dari ibu,abang dh boleh masak sendiri..;))

gulung..gulung..gulung..dh siap gulung...kita gulung plak dalam mulut
telan masuk perut..hehe


bahan2nya:
3 cawan air
21/2 cawan tepung gandum
sedikit garam.

inti:
kelapa parut yg di masak dgn air gula melaka.
klau kelapa tu agak tua atau kasar..masa masak tu campurkn
sikit dgn tepung gandum yg di bancuh dgn air..agak2 la..nnti inti tu akan jd lembut..

cara2nya:
mula2 masukkan air,pastu masukkan tepung n garam >> dlm bekas blender
pastu blend la..
kakcu tk guna pandan..malas nk g amik..dlm rajin malas jgk tu..haha
campurkan paste pandan n esen hijau sikit.
gaul sebati.
panaskan kuali leper.. sapukan minyak secukupnya.
pastu dgn senduk kecik..curah di atasnya adunan tepung..rata2kan mcm lempeng..dh masak angkat la..
buat sampai habis..
kemudian boleh la masukkan inti dn gulung..
dah tu..makan la...jgn lupa baca bismillah tau... ;)) 

** kalau guna kuali yg tk melekat tu lg elok..tk payah guna minyak..baik utk kesihatan..

Kek Cokelat Moist

kek cokelat moist utk hari jadi anak angkat ibu
Hafiz Shazelan..kek ni Haikal yg buat..ibu tolong sikit2 je..

selamat hari jadi apis..


bahan2nya :

 bahan A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak
-semua bahan di atas di gaul sebati &
di masak atas api yg perlahan.
rehatkan skejap bila bahan dh sebati.

bahan B:
3/4 cwn tepung gandum
1 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder
-kesemuanya di ayak bersama-

bahan C:
4 biji telur - di blend

cara2 menyediakannya:
- satu kan bahan B & C ke dalam bahan A secara berselang seli
- dan di gaul menggunakan senduk shj.
- bila dh sebati,tuangkan ke dalam loyang yg telah di sapukan dgn minyak.
- kemudian kukus selama 30 - 45 minit atau sehingga masak.

untuk membuat topping:
1/2 cwn susu cair
6 sudu besar susu pekat
1 biji kuning telur di pukul
1/2 cwn serbuk koko
50 gm butter/1 sudu makan butter.
-kesemuanya kecuali butter di masak dgn cara double boiler
masak sampai agak pekat,kemuadian baru masukkan butter.
dh pekat n berkilat boleh la padam kn api..
seterusnya buat la nk buat mcmana pn kt atas kek tu..;))

Sunday, December 18, 2011

Pengat Nangka

                                   pengat nangka...panas2 lg..

                                       mmmm..sedapppp....

                                nangka ni la yg buat pengat tu...

              nangka hasil tanam sendiri kt belakang rumah...

                 sebelum buat pengat nangka,buat bubur kacang
                 durian..durian beli kt ipoh..mmm..mabelesssss..




assalamualaikum wbt..
hujan2 masak n makan apapn sedap..
nangka kt rumah kakcu ni tk putus2
masak..ada 2 pokok yg berbuah..
satu pokok tu ada dalam 5 biji..besar2..
bergilir2 masaknya tu..puas betul makan
nangka masak..ada lagi sebiji tu tengah
tunggu masa je nk kena 'sembelih'..haha
sebelum ni kakcu buat jemput2 nangka,
kali ni buat pengat nangka pulak,ada orang
panggil serawa nangka..sama je kot..;))

bahan2nya:

10 ulas nangka masak - di potong kecil
3 cawan air gula melaka yang sudah direbus
3 sudu gula pasir - nk manis tambahkan lg
1/2 cawan biji sagu
3 cawan air
1 1/2 cawan pati santan
2 helai daun pandan
secubit garam

cara2nya:
1. campurkan air gula melaka,gula pasir,biji sagu,daun pandan dan 3 cawan air ke dalam periuk dan dimasak hingga mendidih.
2. masukkan nangka,santan dan garam. masak lagi hingga biji sagu kembang.
3. dh masak bolehlah padamkan api dn dihidangkan...sedapppp...;))

Wednesday, December 14, 2011

Jemput-Jemput Nangka





assalamualaikum wbt...
untuk makan2 petang ni ibu buat jemput2 nangka,
masa ibu tengah menggoreng tadi,ada lah jiran
datang bagi salam...ibu ingatkn nak apa..rupanya
dia hantar laksa..panasss lagi..alhamdulillah rezeki2..
macam bulan puasa pulak,dia bagi ibu laksa,ibu
bagi dia jemput2 nangka..;))
kt rumah ibu sekarang ni banyak nangka masak,
pokok nangka kt belakang tu tk putus2 berbuah,
dapatlah ibu bagi jiran2 & keluarga terdekat..
mudah2an lepas ni lagi banyak pokok nangka tu
berbuah..
dah banyak2,tktau nk buat apa,buat jemput2
pn ok jugak kan..tapi kelakar la..jemput2 yg ibu
buat tu penyek2 leper2 mcm kena langgar lori ikan
busuk je..haha..ala tk kesahlah janji sedap...;))

bahan2nya:
8 ulas nangka - di potong ikut suka
2 cawan tepung gandum
2 sudu makan minyak masak
3 sudu makan gula
sedikit kunyit serbuk,garam dan air secukupnya
minyak untuk menggoreng

cara2nya:
1. campurkan tepung,minyak masak,gula,garam,kunyit dan air,gaul rata,jangan cair sangat dan jangan pekat sangat.
2. masukkan nangka,gaul2kan.
3. kemudian bolehlah digoreng sehingga kekuning2an.
4. bolehlah dihidangkan...;))

Tuesday, December 13, 2011

Kek Karamel Cokelat Moist





assalamualaikum wbt...
dah lama dah,ibu mengidam nak buat
kek ni..tapi sebab selalu sangat tak sihat,
ibu sabar je lah..
sekarang ni haikal dah ada kt rumah,ada
yang menolong kt dapur,so ibu sama2 dengan
haikal cuba buat kek ni..hasilnya tu yang
macam dalam gambar tu..tak cantik sangat
tapi boleh lah kan..selain buat untuk makan
sendiri,dapat jgk ibu bagi rasa kt jiran2..
kt sini ibu nk ucapkan terima kasih sangat2
pada kawan fb ibu,kak ROZIE NOR yang
mengajar ibu cara untuk buat kek ni..
(su sayang kak rozie..bnyk resepi akak yg
su dah cuba dan semuanya menjadi..)

0k,ni resepi kek karamel yang ibu ambil dari
kak rozie..kak rozie bgtau,kukus boleh &
bakar pn boleh..ibu cuba buat yang bakar,
bila2 nanti nk buat yang kukus pula...;))

bahan2nya :

Langkah 1..
3 sudu gula (cairkan dan jadikan gula hngus)


Lngkah 2...
sediakan karamel :
1tin susu cair
5 bji telor
1/2 sudu teh esen vanilla
2-3 sudu gula castor
~ kacau semua bahan ni...jgn sampai berbuih..kemudian tuangkan kedalam loyang gula hangus tadi.
kemudian loyang karamel dimasukkan ke dalam loyang yg berisi air panas dan masukkan ke dalam oven,
masak sehingga karamel keras/pejal.


Langkah 3..
1cwn susu cair
1 cwn koko
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak
3/4 cwn gula
(msak kesemua bahan ni dlm periuk dgn api yg sedang) ketepikan..

Langkah 4..
1 cwn tpung gndum yang telah di ayak bersama 1 sudu teh bking powder dan 1/2 sudu teh soda bicarbonate..di campurkan dgn 4 biji telor yg telah di pukul hingga kembang(telur tu di blend sahaja)...gaulkan bahan ni dan masukkan dlm adunan yg telah dimasak tadi.(adunan coklat) Gaul rata bahan2 tu..dan tuang atas karemel tadi....(karamel yang dh keras)..selepas tu masukkan ke dalam oven dan bakar sehingga masak dengan suhu 160 darjah/mengikut suhu oven masing2 ye..;))

Wednesday, December 7, 2011

Daging Kicap Sos Lada Hitam






assalamualaikum wbt...
dah berapa hari kakcu tk sihat,dan dah
berapa hari ni anak2 kakcu yg masak..
tp semalam kakcu dh mula ke dapur semula,
kebetulan haikal pn demam..kalau tk dia
lah yg masak2 kt dapur..
semalam kakcu dan anak2 puasa,kami puasa
9 & 10 muharam..alhamdulillah dalam keadaan
kakcu yg kurang sihat,mcmtu jugak dengan haikal
tapi kami masih mampu berpuasa..
menu berbuka puasa kami mcm yg kt gambar tu..
ada masak kicap daging sos lada hitam,sayur
sawi goreng + sosej,sambal tempe+ikan bilis &
ikan goreng.
entri kali ni kakcu nk kongsi resepi daging masak
kicap sos lada hitam..;))


bahan2nya:
1/2 kilo daging - dipotong2 - cuci bersih - toskan.
1 biji bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 inci halia - dikisar
1 sudu kecil lada hitam - dikisar
3 sudu makan sos lada hitam
2 sudu makan cili sos
kicap secukupnya - kakcu guna kicap manis je..
1 biji tomato - dipotong 4
1 biji lada merah - dihiris
1 biji lada hijau - dihiris
minyak untuk menumis

cara2nya:
1. tumiskan bahan kisar sehingga naik bau.
2. masukkan daging dan kicap..masak sehingga mendidih dan sehingga daging lembut.(kalau perlu masukkan sedikit air)
3. kemudian masukkan sos lada hitam dan cili sos,gaul2kan.
4. masukkan hirisan lada dan tomato,gaul rata,biarkan seketika,padamkan api.
5. sedia untuk dihidangkan.
* sos lada hitam dah masin,kalau rasa kurang masin tambahkan sedikit garam ye..;))

Tuesday, December 6, 2011

Kek Pisang Lembab






assalamualaikum wbt...
mula2 sekali kakcu nk mintak maaf banyak2
pada tuan resepi kek pisang ni...kakcu dapat
resepi ni dari satu blog tu..tapi kakcu terrlupa
nk salin apa ke nama blog tu..ya Allah..mmg
terrrrlupa sangat2...baru sekejap td kakcu
cari lagi..tapi tk jumpa la..
kalau tuan yang punya resepi ni datang ke blog
kakcu dan ternampak resepi dia ni...kakcu mohon
maaf dan minta halalkan resepi yang kakcu dah
ambil ni ye...dan jangan marah ye kalau kakcu
kongsikan resepi tu di sini..
kek pisang ni memang sangat2 sedap...kakcu
dh berapa kali buat kek pisang..tp tk sama
dengan yang ni..kalau beli pn rasa dia tk boleh
lawan dgn kesedapan kek pisang ni..betul...kalau
tk percaya,cuba la...0k ni kakcu kongsikan resepinya..


bahan2nya:
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh bikarbonat soda
(satu kan dan diayak)
10 biji pisang emas dilenyek - kakcu guna 7 biji pisang berangan
125gm butter dicairkan - dan disejukkan
1 cawan gula perang
1 sudu ovellet
1 sudu vanilla
4 biji telur gred  A
1/2 cawan susu cair

cara2nya:
1. pukul telur bersama ovellet dn gula sehingga kembang.
2. masukkan tepung berselang seli dengan butter yang telah dicairkan.
3. kemudian masukkan pisang yg telah di lenyek,susu cair dan di gaul rata
4. panaskan oven dengan suhu 160 darjah
5. masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapukan dengan sedikit butter dan di alas dengan kertas minyak - sapukan butter tu rata2 ye...
6. selepas itu bolehlah dibakar dalam masa 40 minit atau sehingga masak
7. biarkan kek sejuk baru boleh dipotong dn dihidangkan...;))

Monday, December 5, 2011

Masak Lemak Pisang






assalamualaikum wbt...
dh lama jugak kakcu tk masukkan apa2
entri kt sini..
kakcu tk sihat.. :(
dalam seminggu ni kakcu jarang ke dapur,
anak2 yang masak..apa yang diorg tk paham
diorg tanya kakcu..
kalau sebelah siang anak2 yang masak,
sebelah malam nya ayah anak2 pulak yang
masak..buat jemput2 ikan bilis,jemput2 pisang..
kakcu tukang makan..:)
entri kali ni kakcu nk share resepi masak lemak
pisang,yang dimasak oleh anakanda kakcu,
Haikal Hazim..masa ni kakcu memang tk boleh
bangun..haikal masak lemak pisang dengan
ayam goreng sos tiram..yang adik pulak,Haikal
Hamim,masakkan kakcu sup ikan..
alhamdulillah..lega rasanya cuti sekolah,anak2
boleh tolong uruskan kerja memasak kt dapur..


MASAK LEMAK PISANG

bahan2nya:
10 biji pisang muda yg boleh dibuat sayur - kupas kulit pisang,dan potong pisang kecil2,kemudian rendamkan pisang dengan air garam sementara menyiapkan bahan2 yang lain...kemudian cuci bersih pisang dn toskan.
15 biji cili api - dikisar
5 biji bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 batang serai - dikisar
2 inci kunyit hidup
1 helai daun kunyit
1 cawan santan pekat
3 cawan air
secubit kiub ayam
garam secukup rasa

cara2nya :
1. masukkan bahan kisar kedalam periuk bersama pisang,kiub ayam dan 3 cawan air.
2. masak sehingga pisang lembut
3. masukkan santan pekat
4. biarkan mendidih skejap,masukkan daun kunyit dan garam secukup rasa.
5. sedia untuk dihidangkan.