Jom Follow Ibu

Saturday, October 29, 2011

Kuih Cucur Badak




assalamualaikum wbt..
ya Allah...sepanjang hayat kakcu tk pernah
sekali pn kakcu buat kuih cucur badak ni tau..
bukan je sebab tk kuat nk tarik badak yg besar
gedabak tu..haha..tapi kakcu memang tk berminat
nk buat sendiri...sebabnya kakcu ada sorang
kakak yang memang suka buat kuih muih trmasuk
la cucur badak ni,so bila kakak buat dia mesti bagi
kakcu..dah tu buat apa la kakcu susah payah nk
buat kan...heheh
tapi sampai bila nk makan harap kakak yg buatkan,
intai2 resepi kt fb kawan2,kakcu terjumpa resepi
cucur badak KAK KAM..kakcu sengaja tk minta
resepi dari kakak  kakcu sebab nk tunjuk pada dia,
kakcu pn boleh buat sendiri la...hehe
alhamdulillah resepi cucur badak kak Kam ni mmg
menjadi..lembuttt sangat..walapun dah sejuk tapi
masih tetap lembuttt..
kakcu nk ucapkan terima kasih banyak2 pd kak Kam
yg sudi berkongsi resepi cucur badak ni..moga kehidupan
kak Kam diberkati Allah swt...amiin..


bahan2nya:
400 gm ubi keledek rebus yg dah di lecek
1 cwn tepong gandum
sedikit garam

cara2nya:
campur semua bahan dan uli sampai sebati..buat la bulat2 dan leperkan,kemudian  bubuhkan inti...bulatkan semula dan dileperkan sedikit..buat sampai habis...dan bolehlah di goreng...(semasa proses membuat cucur badak ni,sekiranya adunan lembik,ambil sedikit tepung dan sapukan di tangan supaya tidak melekit/melekat)

bahan2 untuk inti:
1/3 biji kelapa parut
1 btg serai
2 sudu besar udang kering
3 tangkai cili kering
sebiji bawang besar 
2 ulas bawang putih
sedikit air asam jawa 
1 sudu gula
garam secukupnya 

cara2nya:
cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.
pastikan inti dimasak sehingga kering/garing..;))

Ikan Caping Goreng Berlada




assalamualaikum wbt...
semalam masak ikan tenggiri masak taucho,
hari ni kakcu masak ikan caping goreng berlada.
anak2 suka makan ikan masak berlada macam ni..
ada pula sayur bening tauge+sawi,kerabu mangga+epal,
ikan masin & ikan kembung goreng..wahh masing2
bertambah2 makan...;))
ikan caping ni kakcu beli kt jeti nelayan,di Banting
Selangor..tengok macam ikan bawal,tapi bila tanya
nelayan kt situ,diorg bagitau nama ikan tu ikan caping..
caping pn caping lah..janji bila masak sodap dimakan..;))
resepi ikan goreng berlada kakcu ni simple je ya..kalau
sesiapa sudi nk mencuba,ini resepinya..;))

bahan2nya:
6 ekor ikan caping - dipotong dua - digoreng.

20 tangkai cili kering - dikisar
2 biji bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 inci halia - dikisar
1 sudu teh asam jawa xtra
2 sudu makan gula
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

cara2nya:
tumiskan bawang besar,bawang putih dan halia yang telah dikisar,kacau2 hingga terbit bau..
masukkan cili kisar..gaul rata dan biarkan hingga mendidih dan masak.
kemudian masukkan asam jawa,gula dan garam secukup rasa,gaul2kan lagi hingga mesra dn sebati.
setelah sambal pekat/kering,boleh lah masukkan ikan dan gaulkan sehingga rata.
bolehlah dihidangkan...;))

Friday, October 28, 2011

Ikan Tenggiri Taucho




assalamualaikum wbt...
rasanya hampir seminggu kakcu tak
menjengah blog sendiri...kakcu g jalan2
luaskan pemandangan..;))
mula2 ke kluang then ke johor bahru..
selang sehari ke Banting selangor pula..
masa di Banting,kakcu sempat pegi ke
jeti nelayan..kt situ la kakcu beli ikan
tenggiri yang kakcu masak ni dengan ikan
caping..;))
sebenarnya ini kali pertama kakcu masak
ikan tenggiri masak taucho,kakcu rasa
terpanggil untuk tunaikan permintaan seseorang,
yang minta kakcu berkongsi resepi ikan masak
taucho..kalau tk silap kakcu la,ianya admin
page Kongsi Resepi Masakkan..kalau salah
kakcu minta maaf ya..;))
sebab tk pernah masak mcm ni,so kakcu minta
khidmat kakak kakcu tolong ajarkan kakcu..
mmm..baru ku tahu punyalah senang dan sangat2
sedapppp...sesiapa nk mencuba,ini resepinya..;))


bahan2nya:
ikan tenggiri - 5 ketul - digoreng.

1 biji bawang besar - dimayang
1 ulas bawang putih - dihiris
2 inci halia - dihiris
1 biji lada merah - dihiris
1 biji lada hijau - dihiris
(kalau suka pedas campurkan dgn cili padi)
2 sudu taucho - boleh tambahkan lagi kalau suka
2 keping asam gelugur
air - untuk kuah secukupnya.

cara2nya:
tumiskan bawang besar,bawang putih,halia dan lada yang sudah dihiris..tumis hingga naik aromanya.
masukkan taucho..gaul2kan,biarkan skejap dan masukkan air dan asam gelugur. biarkan mendidih.
kemudian masukkan ikan yang sudah digoreng tadi.
rasa,kalau tk masin boleh tambahkan taucho lagi atau pn garam. tapi taucho ni masin ya..rasanya tk perlu masukkan garam.
dah masak,bolehlah di angkat dn dihidangkan bersama lauk pauk yang lain..;))

Thursday, October 20, 2011

Kuih Lapis Kacang Merah





assalamualaikum wbt...
hari ni kakcu rasa seronok sangat..sebab
kakak yang di Sabah ada balik bercuti,
malam ni kakak dengan emak tidur di rumah
kakcu..;))
tengah hari tadi bila tahu kakak nk datang
kakcu pun mengadun lah kuih lapis kacang
merah ni untuk minum petang tadi..
terima kasih pada Aznie Rozima/Hanieliza
Kamarudin yang sudi berkongsi resepi
kuih lapis yang sangat2 sedap ni...;))



Kuih Lapis Kacang Merah....(resepi Aznie Rozima/Hanieliza Kamarudin)
BAHAN A
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung kastad
3/4 cawan gula
3 cawan santan
1 s/k garam

BAHAN B
1/2 cawan kacang merah }yg telah direbus
(slps direbus kacang merah di blend dgn sedikit air,kemudian masakkan skejap utk keringkan airnya)1/4 cawan air
pewarna merah

BAHAN C
1/4 cawan air
1 s/b tepung jagung

-gaul semua bahan A... & tapis....
-bahagikan kepada 2 bahagian... (1)+bahan B (2)+bahan C
-panaskan kukusan & sapukan acuan ngan sedikit minyak....
-masukkan 1 sudu adunan plain kedalam acuan.... kukus selama 5 minit....
-kemudian masukkan adunan kacang merah ke dalam acuan kukus lg... diikuti ngan adunan plain & kacang merah....buat hingga habis...
-untuk lapisan akhir kukus selama 7 minit...;))

Tuesday, October 18, 2011

Pajeri Nenas






assalamualaikum wbt..
ini lah hidangan makan tengah hari untuk
santapan kakcu seisi keluarga...simple je kan..;))
ada pajeri nenas..ikan kembung masak sambal..
sambal tempoyak ulam timun dan ikan goreng
juga tempe goreng..cukup menyelerakan..;))
biarlah orang lain nk masak lauk pauk atau
makanan yang hebat2..ada kakcu kesahh???haha
ini pn dah syukur alhamdulillah atas nikmat yang
Allah berikan...;))


~ Pajeri Nenas ~

bahan2nya:
1/2 biji nenas - di hiris nipis - jangan nipis sangat..
3 cawan santan
2 sudu makan rempah kari
2 sudu makan kerisik
3 sudu makan cili kisar
5 biji bawang merah - dikisar
1 inci halia - dikisar
1 peket kecil rempah tumis 3 sekawan
secubit pati ikan bilis
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak masak

cara2nya:
1. panaskan minyak dan masukkan rempah tumis hingga naik baunya.
2. kemudian masukkan bahan kisar bersama rempah kari. biarkan masak hingga garing.
3. selepas itu masukkan santan dan nenas. biarkan masak seketika..hingga nenas empuk/lembut.
4. akhir sekali masukkan kerisik,pati ikan bilis,garam dan gula secukup rasa.
5. biarkan masak sebentar dan angkat....;))

Monday, October 17, 2011

Sambal Petai Ikan Tuna




assalamualaikum wbt...
baru2 ni kakak kakcu yang di Sabah,
ada balik ke sini..selalu kalau dia balik mesti
dia bawa daging rusa salai,kakcu pula tak
boleh makan daging,apa2 daging pun tk boleh
makan, termasuklah daging rusa..tu yang kakcu
suruh kakak bawakan untuk kakcu ikan tuna..
abangcu pula belikan petai,mmm..kakcu masak
lah sambal petai ikan tuna ni..sedap tau..berselera
betul kakcu makan...jangan terliur tau..ngeh3..


bahan2nya:
1 mangkuk ikan tuna - dipotong kecil - digoreng separuh masak - ketepikan.
3 papan petai - nak ambil isinya saja pn boleh - nak ambil dgn kulitnya pn boleh.
20 tangkai cili kering - dikisar
8 biji bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 biji bawang besar - dimayang
3 sudu air gula melaka - yang dah siap di masak
secubit pati ikan bilis
air asam jawa dan garam secukup rasa
minyak untuk menumis

cara2nya:
tumis bahan kisar hingga naik baunya...biarkan seketika sehingga sedikit pekat.
masukkan petai,biarkan petai masak.
masukkan ikan tuna goreng tadi,garam,air gula,air asam jawa,pati ikan bilis dan bawang besar yg sudah dimayang..gaulkan hingga rata..biarkan seketika,kemudian bolehlah padamkan api.
sedia untuk di hidangkan...;))

Sunday, October 16, 2011

Lepat Pisang




assalamualaikum wbt...
lepat pisang ni kakcu buat semalam untuk bagi
kt jiran..rumah dia ada buat kenduri malam tadi..
pening jugak pikir nak bagi apa....tengok2 pisang
yang abangcu tebang beberapa hari lepas dah masak,
mm..apa lagi melepat lah kakcu..;))
yang kt atas tu gambar lepat yang belum dikukus lagi,
yang dh siap kukus tk sempat nak ambil gambar,
siap je kukus,tak lama kakcu terus masukkan dalam
bekas untuk hantar ke rumah jiran,tk boleh tunggu lama2
takut nanti habis makan sendiri,sbb semua dalam rumah
ni sukaaaaa sangat lepat pisang..yang tinggal tu je yang
kt dalam pinggan..tengoklah gambar pn tk semenggah,
masing2 sibuk hulur tangan nk ambil sorang seketul..haha
takpe..nanti esok2 ibu buat lagi,makan la puas2 ye...;))


bahan2nya:
11/2 cwn tepung gandum
3 cwn tepung pulut
2 cwn air gula melaka - yang dah siap di rebus - 
pisang boyan/emas ~ 15/25 biji
secubit garam

cara2:
pisang di lecek dn di campurkn dgn tepung gandum,tepung pulut dan garam.
masukkan air gula melaka sedikit2,kemudian di gaul rata..boleh juga masukkn 1 sudu mkn kicap pekat supaya kelihatan lbih cantik..(tapi kakcu tk masukkan kicap pn..)
slps tu boleh lah di bungkus dn di kukus dalam 20minit...;))

Saturday, October 15, 2011

Kuih Lapis




assalamualaikum wbt...
kuih lapis ni sama macam kuih seri muka,
dah selalu buat tapi tetap tk jemu..dan setiap
kali buat,kakcu kongsikan di sini..
dah macam2 bentuk kuih lapis yang kakcu buat..
suka gunakan acuan sebab utamanya tk perlu nk
dipotong lagi...kakcu memang lemah bab nk memotong
kuih..nk potong tegak..ehh jadi dia senget jugak..
nasib baik kakcu tk jadi tukang jahit..kalau tk habis
hancur kain orang kakcu gunting2..hehe
0k la tkyah membebel panjang2..kita tengok kt bawah
resepi kuih lapis kakcu..;))

bahan2nya:
2 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung gandum
2 sm tepung sagu
1 cawan gula
41/2 cawan santan
pewarna & esen ros.

cara2nya:
campurkan kesemua bahan kecuali pewarna.
kacau sebati dan tapis.
bahagikan adunan kepada bberapa bahagian..
ikut suka la..nk berapa lapis..
pastu masukkan pewarna pn ikut suka...
kemudian kukus selapis2..berselang seli
sampai abis..
bila dh masak tunggu sejuk baru potong tau... ;))

Friday, October 14, 2011

Gulai Lemak Cili Api Nenas Ikan Masin




assalamualaikum wbt...
ini lah hidangan yang kakcu masak untuk
seisi keluarga..masak yang senang2 je janji
sedap...tapi sedap ke..heheh..apa pn rezeki
yang di beri Allah kita kena mensyukuri
nikmat itu..;))
tapi masak mcmana pn,lauk untuk kakcu
sendiri tetap tk tinggal..kalau sebelum ni kakcu
selalu masak ikan singgang..sampai ada kawan
yang menegur "kenapa akak tengok kt gambar
yang su masak,mesti ada ikan singgang..."
sekarang ni kakcu dah tk masak ikan singgang,
jemu la,hari2 lauk tu je makan..skrg kakcu
masak ikan rebus lada hitam..pastu masukkan
lah daun ketumbar atau daun sup..berselera
kakcu makan..hirup kuah dia panas2..pehhh..
haaa..kalau nk tau kenapa kakcu makan yang
rebus2 je..sebabnya kakcu tk berapa sihat..
sekarang ni kesihatan mesti diutamakan..
0k,harini kakcu nk share resepi gulai lemak
cili api nenas ikan masin. Ikan masin tu kakak
kakcu bawak balik dari Sabah,kakcu pn tk
pasti apa nama ikan tu,tengok rupa macam ikan
kurau je..tapi entah la..hehe
yang sambal petai tu untuk tengok2 buat perhiasan
je..buat tambah meleleh airliur..haha


bahan2nya:
1 keping ikan masin - dipotong dan direndam seketika
1/2 biji nenas - dibuang kulit - dicuci dan dipotong nipis
12 biji cili api - ditumbuk
2 inci kunyit hidup - ditumbuk
1 biji lada merah - ditumbuk
1 batang serai - di titik
300 ml santan
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa

cara2nya:
1. masukkan ikan masin,bahan tumbuk,serai dan santan ke dalam periuk dan didihkan. Kacau perlahan2..
2. kemudian masukkan hirisan nenas dan asam gelugur. Kacau2kan lagi dan biarkan seketika.
3. akhir sekali masukkan garam secukup rasa...;))

Thursday, October 13, 2011

Kuih Koci




assalamualaikum wbt...
dapat idea untuk buat kuih koci dalam acuan
kuih lompang ni,bila baru2 ni ada kawan order
kuih koci tapi yang untuk makan sendiri
daun pisang pula dh habis...
malas nk ambil daun pisang lagi,kakcu pn buat
la dalam acuan kuih lompang..mm..ok jugak..
bukan kita nk makan daun nya kan..kita nak
makan kuih nya..haha
kali ni maira pula sibuk suruh buat lagi..dia yang
mintak buat dalam acuan ni..anak nk makan
buat je lah..ok la untuk makan sendiri,tkyah
susah2 g cari daun pisang...;))


bahan2nya:
2cwn tepung pulut putih
1/2cwn tepung pulut hitam
1cwn air >> mungkin lebih 
sedikit garam dan minyak.

inti:
kelapa parut yg di masak dgn gula merah/gula melaka.

cara2:
campurkan semua bahan2 diatas dn di gaul sebati hingga boleh di bentuk
bulat2 kecil..
adunan yg di bentuk bulat2 td di masukkan ke dalam bekas yg berisi minyak.
ambil sebiji,leperkan,masukkan inti kemudian cantumkan mnjd bulat semula.
dan di masukkan ke dalam acuan.
lakukan proses yang sama sehingga adunan habis.
kukus selama 20 minit atau lebih sehingga btl2 masak.. ;)

Tuesday, October 11, 2011

Kerabu Mangga



assalamualaikum wbt...
bila anak2 exam..kakcu tkde semangat nk
masak2..ct Maira baru je selesai PMR..esok
Haikal pula mula periksa STAM..lepas tu
adik Hamim pula periksa SPM..risaunya hati
seorang ibu hanya Allah je yang tahu..
sejak maira exam,kakcu memang tk masak
sangat..makan biasa2 je..masa kakcu banyak
tumpu pada dia..stiap masa berdoa untuk
kejayaan dia..moga Allah terima doa2 kakcu..
amiin...
hari ni pn kakcu masak simple je..maira nk makan
sayur kobis,adik nk makan lemak cili api ikan
pedasss2,kakcu nk makan kerabu mangga,abangcu
nk makan ayam goreng berempah...haaa apa lagi
pagi2 kakcu dh berperang tung tang tung tang kt
dapo..heheh
0k kali ni kakcu nk share resepi kerabu mangga
kakcu yg tersangatlah senangnya..kerabu kakcu
ni tk ada campur kacang tanah n udang kering ye..
atas nasihat doktor kakcu tk boleh makan benda2
tu semua...hmmm


bahan2nya:
4 biji mangga muda - buang kulit - di sagat/diracik halus2
1 batang carrot yang kecil - di sagat/diracik halus2
2 batang serai - ambil isi dalamnya - hiris kecil2
1 kuntum bunga kantan - dihiris kecil2
3 helai daun limau purut yg muda - dihiris halus
1 biji lada merah - dihiris kecil2
10biji cili padi - dihiris kecil2
2 biji bawang merah - dihiris nipis
4 biji limau kasturi - ambil air nya
gula dan garam secukup rasa.

cara2nya:
campurkan kesemua bahan,gaul hingga rata dan sebati...kalau nk campur kacang tanah/udang kering pn boleh...haa senang je kan...;))

Monday, October 10, 2011

Bingka Ubi



assalamualaikum wbt..
lama tk makan kuih yang dibuat dari ubi..
hari2 tengok gambar bingka ubi yang Aznie
Rozima buat..ishh geramm je..
kebetulan masa abang bersih2kan kebun kt
belakang rumah,ada pula pokok ubi yang
memang sedang elok untuk di ambil isinya..
walaupn cuma sepokok,tapi isi ubi tu boleh
tahan besarnya..
Abang yang buang kulitnya,abang jugak yang
parut ubi tu..kakcu jadi pemerhati je..haha
tapi kuihnya kakcu lah yang buat..;))
kakcu nk ucapkan terima kasih sangat2 pada
kawan fb kakcu - Aznie Rozima - yang sudi
berkongsi resepi bingka ubi ni..memang sedap..
anak angkat kakcu siap puji.."apis bg credit 5*
utk bingka ubi yang ibu buat..secukup rasa..
lemak..lembut..manis..." ;))
kalau ada sesiapa yang nk mencuba ini resepinya:

bahan2nya:4 cawan ubi kayu yang diparut (perah airnyer )
2 cawan santan
2 biji telur
1 cawan gula pasir
4 sudu besar minyak
secubit garam
sedikit pewarna kuning


cara2nya:-panaskan oven 150' selama 10 minit....
-campur semua bahan diatas hingga sebati...
-tuang kedalam loyang yang telah disapu ngan minyak....
-bakar adunan selama 1 jam @ hingga masak pada suhu 150'c....
-sejukkan dulu baru dipotong.....;))

Saturday, October 8, 2011

Bubur Candil




assalamualaikum wbt....
belek2 majalah Rasa,oktober 2011,kakcu
ternampak gambar bubur candil..mmm..terliur..
tenung lama2..wahh tk boleh tahan..pegi dapur
terus buat...;))
bubur candil ni sama kot dgn puteri mandi..;))
kakcu pernah buat bubur puteri mandi,tapi guna
tepung pulut je..bubur candil ni pula guna tepung
pulut dan tepung beras..dan rasa dia kakcu lebih
suka yang guna tepung pulut sahaja..tapi yang ni
pn ok jugak..kalau ada yg nk mencuba tu silakan
lah ya..;))


bahan2:
100gm tepung beras
100gm tepung pulut
100gm gula melaka
100gm gula pasir
500ml santan
70gm biji sago - rendamkan skejap.
sedikit pewarna - merah,kuning,hijau.
2 helai daun pandan

cara memasak:
1. campurkan tepung beras dan pulut,adunkan tepung dgn air dan uli hingga menjadi doh.
kemudian bahagikan adunan kepada bbrapa bahagian dan masukkan pewarna,uli lagi hingga rata.
bentukkan bulat2 kecil.
2. masak air hingga mendidih dan masukkan tepung yang sudah dibentuk. angkat apabila tepung tadi timbul dan ketepikan.
3. dalam periuk lain masak santan. kemudian masukkan gula melaka,gula pasir dan daun pandan. kacau hingga sebati.
4. masukkan pula adunan tepung yang dibentuk tadi dan biji sago. renih dengan api perlahan hingga mendidih.
santan hendaklah sentiasa dikacau bagi mengelakkan berketul.
5. padamkan api,masukkan kedalam mangkuk dan bolehlah dihidangkan...;))

Thursday, October 6, 2011

Kuih Seri Muka



assalamualaikum wbt...
dah bbrapa hari ibu tk jengah ke sini..
ni sebab ada tanggungjawab yang perlu
ibu selesaikan...moga Allah permudahkan
semuanya..amiin...
kuih seri muka ni kuih kegemaran ibu sekeluarga,
banyak kali dh buat tp tk pernah jemu..resepi
pn tetap yg sama..walaupn ada kawan2 yang
sudi berkongsi resepi kuih seri muka mereka,
tapi yang ini jgk tetap menjadi p0jaan hati...;))


(A)
bahan2nya:

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)

(B)Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.



~ ikut suka masing2 nk buat dalam loyang atau acuan,jgn lupa sapukan sedikit minyak terlebih dulu..
~ masukkan pulut,tekan2 supaya padat dan rata,kemudian tuangkan adunan tepung
~ kukus selama kira2 15 minit atau sehingga masak
~ klau guna loyang,tunggu sejuk baru boleh di potong..;)) 

Saturday, October 1, 2011

Laksa Johor



assalamualaikum wbt...
alhamdulillah..berjaya pn kakcu masak
laksa johor hari ni..;)) walaupn kakcu anak
jati johor,tp ni 1st time kakcu masak laksa
johor..;)) nk tau kenapa??panjang citernya..
4 hari 5 mlm pn tk abis citernya..baik tkyah
citer..haha
hari raya baru ni kakcu g rumah sorg kawan
fb,namanya kak AINI LEE..dia hidangkan
kakcu laksa johor ni la..ya Allah sedappp
nyaaaa...walaupn sebelum ni kakcu pernah
makan laksa johor mcmni tapi yang kak Aini
buat ni rasa dia pehhhh mabeles btl lah..
mungkin air tangan kak aini tu yg buat rasanya
tersangatttt la sedap...nyummm3..
balik ke rumah kakcu teringat2 je..so harini
kakcu gagahkan diri utk mencuba melaksakan
diri..hahaha
walaupn rasanya tk semabeles yang kak aini buat,
tapi bolehlah untuk menghilangkan rasa rindu di hati
pada laksa johor yang sentiasa trbayang2 di mata..;))
terima kasih pd kak Aini Lee kerana sudi berkongsi
resepi,kt sini kakcu copy paste je resepi tu dari fb
kak aini..su saaaaaayangggggg kak aini..mmuahhh..;))


bahan2nya:

spagetti - 1 bungkus pn dh cukup
1 biji timun - di potong kecil2
50 sen tauge - di bersihkan
1 biji bawang besar - dimayang
telur rebus - tknk letak pn tkpe..suka hati..
5 tangkai daun kesom
3 keping asam gelugur
ikan parang 1 kilo - kakcu guna ikan selayang 8 ekor
santan1/2 kilo
kerisek rm 2
lada kering rm 1 - dikisar
udang geragau 1 cawan (cuci bersih) - dikisar
4 biji bawang merah yang besar - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
serai 2 btg - dikisar
lengkuas sebesar ibu jari - dikisar
1 peket kecil rempah kari ikan adabi
garam, serbuk perasa,..minyak untuk menumis...
limau kasturi
cara2nya:
ikan direbus ambil isinya..tulangnya di blend..ambil airnya..isi ikan pun diblend halus...
udang gergau di blend
lada kering+bwg putih/bwg merah+belacan+serai+lengkuas+diblend sampai halus
masukkan sekali rempah tadi dgn udang geragau yg telah diblend.
tumiskan sampai naik baunya...masukkan isi ikan dan airnya....kacau lagi masukan garam n serbuk perasa....masukkan santan n kerisik...masukkan asam keping n daun kesom
suaikan sesedap rasa ikut cita rasa sendiri...

spagetti direbus...masukkan sedikit butter/minyak.
toskan & cuci.

cara menghidang.
masukkan spagetti dlm mangkuk, masukkan toge, masukkan timun,telur rebus n masukkan bawang.
masukkan sambal belacan..perahkan limau kasturi..masukkan kuahnya.
lepas tu..apa tunggu lagiiii..makan laa...;))