Jom Follow Ibu

Friday, September 30, 2011

Kerabu Pucuk Paku



assalamualaikum wbt...
kakcu kan sbenarnya tk berapa suka
sgt makan pucuk paku..masa budak2
dulu,emak selalu gak masak pucuk paku
ni..tp kakcu mmg tk makan..bila orang
tanya kenapa tk makan?kakcu jawap,
taknak la,takut nanti dalam badan ni berlubang2..
sebab paku kan tajam..haha
sekarang ni kakcu dh mula berani makan pucuk
paku..sbb tgk tkde sapepn mati makan pucuk
paku..hehe
harini kakcu nk share resepi kerabu pucuk paku.
dah siap td,kakcu ratah mcmtu je,mmm..sedappp
nyaaaaa...;))


bahan2nya:
2 ikat pucuk paku - dicelur
8 batang kacang panjang - dipatah2 - dicelur
50sen taugeh - dicelur
3 tangkai daun kesum - dihiris halus
1 kuntum bunga kantan - dihiris halus
1 batang serai - ambil isi yg dalam - dihiris halus
3 biji limau nipis/4 biji limau kasturi - ambil air nya
20 tangkai cili kering - ditumbuk
4 biji bawang merah - ditumbuk
1 biji bawang putih - ditumbuk
kerisik secukupnya
sedikit belacan - boleh gantikn dgn kiub ayam - ditumbuk sekali
gula dan garam secukup rasa

cara2nya:
1. campurkan bahan2 yang sudah dicelur bersama dengan bahan2 yang telah dihiris dan ditumbuk,
berserta  kerisik.
2. kemudian gaulkan semua bahan2 tersebut sehingga sebati.
3. masukkan perahan air limau,garam dan gula secukup rasa.
4. gaulkan lagi sehingga rata dan sebati.
5. sedia untuk di hidangkan...;))

Wednesday, September 28, 2011

Mee Sup




assalamualaikum wbt...
kakcu rasa kurang sihat sikit hari ni,
teringin makan yang panas2..yang rasa segar..
so kakcu masak mee sup..ala mee sup simple
je..
pada yg mengunjungi blog kakcu kali ni,dan
yg membaca entry kakcu yg ni,kakcu mohon
tlg doakan kakcu sihat dan kuat semangat ye..
moga Allah memakbulkan doa kita bersama..
amiin...:(

bahan2nya:
1 kilo mee kuning - dicuci - dicelur - toskan.

untuk membuat sup:
1/2 dada ayam - dipotong kecil2 - dibersihkan (nk campurkan daging/bahan lain pn boleh)
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia
1 sudu besar lada hitam - nk guna lada putih pn boleh
1 sudu kecilcampuran jintan manis dan jintan putih.
2 kuntum bunga lawang
2 kulit kayu manis
2 biji pelaga
2 sudu besar rempah sup (serbuk)
2 1/2 balang blender air
sedikit kiub ayam
sayur2an : sawi,carrot,putik jagung..(ikut suka nk masukkan sayur apapn,taknak taruk sayur pn tkpe)

cara2nya:
1. tumbuk/kisar lada putih,jintan,halia,bawang merah dan bawang putih.
2. kemudian tumis kayu manis,bunga lawang,pelaga dan bahan tumbuk/kisar tadi hingga wangi.
3. masukkan semua rempah,air dan ayam. masak hingga ayam empuk.
4. masukkan sayur2an. biarkan sayur masak sebentar.
5. masukkan kiub ayam dan garam secukup rasa.
6. dah sedap bolehlah padamkan api.
7. ambil mee yg telah dicelur tadi,masukkan kedalam mangkuk,tuangkan kuah sup ke dalamnya dan hiaslah dengan daun sup/daun bawang/bawang goreng.juga sambal kicap..siap sedia untuk dimakan...;))

Tuesday, September 27, 2011

Sambal Hijau Petai




assalamualaikum wbt...
tkyah la kakcu membebel panjang2..
letih la..
hari ni kakcu masak lemak labu,asam pedas
ikan kembung,ikan goreng & sambal hijau
petai.
sedap tau sambal ni..sape2 rasa nk cuba,
kakcu bg resepinya..;))

bahan2nya:
20 biji petai - di belah dua.
200gm ikan bilis - direndam
2 biji bawang besar kuning - dimayang - kalau bwg tu besar sgt 1  biji pn cukup
sedikit jus limau nipis
garam secukup rasa

bahan tumbuk/kisar
5 biji lada hijau
15 biji cili padi hijau
8 ulas bawang merah
2sm lengkuas

cara2nya:
1. panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk hingga garing.
2. kemudian masukkan ikan bilis dan gaulkan hingga sebati.
3. masukkan petai,bawang besar,jus limau nipis serta garam secukup rasa.
4. gaulkan hingga rata dan kemudian angkat.

*sumber: majalah RASA oktober.

Monday, September 26, 2011

Bertemu Pujaan Hati...;))








assalamualaikum wbt..
smlm 25 september 2011,kakcu g seminar
"Kenali anak Kita" di JB..seminar ni anjuran
bersama Petronas,Pengasih,dll...;))
macam2 ilmu dapat..yang seronoknya kakcu
nk kongsikan kt sini..bukan kongsi resepi tapi
kongsi rasa seronoknya dapat jumpa artis yg
sangat2 kakcu minat dari zaman dia jadi juara
pertandingan Bintang RTM sampailah sekarang.
biar apapn kemelut yg melanda kehidupan beliau
tapi bg kakcu tkde siapa yg boleh menandingi
kehebatan suara satu2nya penyanyi JAMAL
ABDILLAH..;)) dengar dia nyanyi live smlm,
pehhh..hebatttt..tengok muka dia yang
ensemmm..wahhh mcm nk terjatuh cinta pulak..
hahaha..jgn muntah..jgn muntah...kikiki

Yang best nya lagi,bkn cuma dapat jumpa
jamal bedillah..tp dapat bersalaman dan
menatap dengan dekat wajah Duli Yang Maha
Mulia Raja Zarith Sofiah Binti Almarhum Sultan
Idris Shah. mak aiiiii lembutttt je tangannnn...
muka Tuanku pulak sangat2 cantikkk...tk
sombong pulak tu..dia pandang muka kakcu
sambil tersenyumm..uuuhaiiiiii rasa terkedu
sekejap..haha
sayangnya saat2 manis itu tk dapat kakcu rakamkn,
keadaan masa tu pn agak kelam kabut dgn orang
ramai..
mungkin bagi orang lain ini sesuatu yg biasa tapi
utk kakcu bertemu dengan orang yang kita kagumi
menjadi peristiwa indah dalam hidup....;))

Saturday, September 24, 2011

Rich Choc Pudding




assalamualaikum wbt..
puding ni kakcu buat masa open house
aritu..sedap tau..
kakcu dapat resepi ni dari kawan fb,
adik Zaharah Omar..terima kasih Zara
ye..izinkan kakcu kongsikan resepi puding
tu di sini..;))

bahan2nya:
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter
1 paket serbuk agar2 (10-11gm)
Cara-cara

Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
Masukkan butter, kacau hingga pekat.
Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.

tips : puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan.

Friday, September 23, 2011

Kek Cokelat Lorek





assalamualaikum wbt..
aduhaiii..asik buat kuih yg orang tempah
sampai tk sempat nk upload gambar dlm
ni..ehh tk baik mengeluhkan..nnti rezeki
lari..hari ni last buat kuih yg orang tempah,
kakcu nk buat apam tepung beras dgn
kuih seri muka..mudah2an lepas ni ada la
yang nk order lg..amiin..
0k kali ni kakcu nk share resepi kek
cokelat lorek..kakcu dapat resepi ni dari
anak angkat kakcu yang sangat2 comel,
Puteri Manja namanya..mmg manja tp
ibu tk kuat nk timang puteri sbb tk larat
la...haha
kek ni puteri buat cantik,tp bila kakcu buat
rupa dia jadi mcmtu..lorekkan yg haru biru
dan huru hara..;))
nah,ni resepinya..sape2 nk cuba boleh la ye..
senang je..;))
ibu copy paste resepi ni dari puteri..terima
kasih puteri...;))

BAHAN-BAHAN ( 9X6 INCH/LOYANG ROLL 10X10X1 INCI PUN BOLE)

• 200 GRM TEPUNG NAIK SENDIRI - DIAYAK
• 175 GRM GULA CASTOR
• 175 GRM MENTEGA
• 3 BIJI TELUR
• 4 SB SUSU SEGAR
• 1 SK ESEN VANILLA
• 100 GRM CHOC. MASAKAN - DICAIRKAN


CARA-CARA

1. LOYANG DIALAS KERTAS MINYAK DAN DISAPU MENTEGA SEKELILING.

2. SATUKAN KESEMUA BAHAN2 KECUALI CHOC. CAIR KE DALAM MANGKUK MIXER.PUKUL ADUNAN HINGGA KENBANG.

3. TUANG SEMUA ADUNAN KE DALAM LOYANG PERSEGI(BAGI MEMUDAHKAN POTONGAN KECIK2). COKLAT CAIR TADI DIMASUKKAN KEDALAM PIPING BAG DAN PIPE KAN KE DALAM ADUNAN TADI MENGIKOT KREATIVITI MASING2(TAK KIRA LAH PIPE MEMANJANG ATAU SEBALIKNYA)DAN AMBIL LIDI CUCUKKAN KE DALAM ADUNAN DAN LOREKKAN MEMBENTUK MARBLE.

4. BAKAR PD SUHU 160C SELAMA 30 MIN ATAU HINGGA MASAK IKUT SESUAI SUHU OVEN MASING2.

5. SEJUKKAN KEK,POTONG 4 PERSEGI 1.5X1.5 INC ATAU IKUT SUKA DAN SAJIKAN.

Sunday, September 18, 2011

Mee Bandung




assalamualaikum wbt...
bila jiran2 bgtau nk datang beraya ke
rumah..kakcu dh mula risau,sambil
pikir2 apa yang nak di hidangkan pada
tetamu yang datang..al maklum la,kuih
raya yang ada pn dh tk banyak,yang
banyaknya habuk2 je..haha
pikir punya pikir kakcu rasa nk buat
mee bandung lah...selain tu kakcu buat
mee hoon goreng,puding kastard koktel,
puding cokelat rich,kek cokelat lorek &
kek karamel..
hari jumaat malam,16hb...datanglah tetamu2
ke rumah kakcu..mak aiii ramai nya..kakcu
rasa dup dap dup dap..takut je makanan
tk cukup..sbb kakcu anggarkan cuma dlm
30 org je yang datang,tapi yang datang dlm
50 org..
Allahhu Akbar..alhamdulillah..kakcu rasa
bersyukur sangat sebab semua tetamu dpt
menikmati hidangan..kata orang,cukup2 je..
legaaanyaaa...
kalau kita ikhlas,insyaAllah Dia akan
memberkati apa juga yg kita lakukan...;))
0k,hari ni kakcu bg resepi mee bandung dulu
ye..yang lain2 tu tungguuuu...;))

bahan2:
1 kilo mee kuning - cuci bersih,di celur & toskan.

5 biji bawang putih - dikisar
2 biji bawang besar- dikisar (kalau bawang tu besar sgt,sebiji pn cukup)
20 tangkai cili kering - dikisar (kalau suka pedas boleh tambahkan lagi)
4 sudu makan cili sos
4 sudu makan tomato sos
1 mangkuk kecil udang kering - dikisar
1 mangkuk kecil kacang tanah sangan - dikisar
11/2 balang blender air
2 sudu makan tepung jagung - di bancuh dgn sedikit air - untuk memekatkan kuah
garam dan gula secukup rasa.
4 biji telur

bahan2 lain:
sayur2an:
sawi - di potong2
putik jagung - di potong2
carrot - di hiris nipis
daun sup/daun bawang - di potong kecil2
~ ikut suka la nk masukkan sayur apapn ye...;))

perencah:
fish ball
fish cake
sotong
ayam - potong kecil2
~ rencah ni pn ikut suka,nk masukkan kerang,daging,apa2pn boleh..


cara2nya:
tumiskan bahan2 kisar - kacau2 - biarkan masak dan pecah minyak
masukkan udang kering dan kacang tanah kisar - gaul2kan - biarkan sekejap.
masukkan air,kalau nk kuah lebih,tambahkan air lagi.
masakkan sehingga mendidih.
masukkan bahan perencah- ayam,sotong,kerang dll..
masukkan cili dan tomato sos.
bila bahan perencah dah masak,masukkan sayur2an..
masukkan garam dan gula secukup rasa.
biarkan mendidih sekejap..
kemudian pecahkan telur.
kalau boleh masukkan sawi selepas pecahkan telur,sbb sawi mudah masak,kalau masak sgt tk sdp..
akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung.
kacau2kan supaya rata..kemudian padamkan api.
~ masukkan mee yg dah di celur ke dalam mangkuk,tuangkan kuah,hiaskan dgn daun sup/daun bawang,bawang goreng dan hirisan lada merah..siap sedia untuk di makan....;))

Thursday, September 15, 2011

Kek Karamel







assalamualaikum wbt...
ni la gambar2 kek karamel yg baru je kakcu
buat..
rasa teruja tengok masing2 sibuk buat kek
karamel ikut step by step yg di ajarkan oleh
Abah Ustaz Abdullah Mahmod.
kakcu dh beberapa kali buat kek karamel ni,
ikut resepi asal dari Pn.Munira Baharum,tapi
bila Abah dah olah semula resepi asal kek ni,
kakcu rasa macam lagi best pulak..;))
terima kasih Abah..walaupn kita tidak mengenali
antara satu sama lain tapi izinkan su berkongsi
resepi kek ni..dan terima kasih jugak kerana
menunjuk ajar step by step yg memang mudah
untuk di fahami.
terima kasih jugak pada adik Rohaida Bidin
yg bersusah payah buatkan kakcu kek karamel
ni semasa kakcu ke Kluang tempoh hari..mmg
sedap..tu yg kakcu buat sendiri,boleh makan
puas2..;)) tapi kek kakcu ni tk berapa cantik la..
tkpe lain kali boleh cuba lagi..yang penting ikut
apa yg abah ajar..moga Allah memberkati
kehidupan Abah seisi keluarga..amiin...

bahan2:
(A)
2 sudu besar gula
~ masukkan 2 sudu besar gula ke dalam loyang,masak tanpa gunakan air dengan api perlahan,sehingga gula cair dan menjadi perang - ketepikan.

sediakan 6 biji telur.
(pastikan setiap biji telur tidak kurang dari 63gm)
asingkan kuning dan putih telur.
~ sediakan 3 bekas:
Bekas 1 - 6 putih telur
Bekas 2 - 3 kuning telur
Bekas 3 - 3 kuning telur

(B)
untuk membuat bahagian atas/karamel
~ ambil bekas yang mengandungi 3 kuning telur + 1 biji telur + 1 tin susu cair + 70gm gula kastor + 1/2 sudu teh esen vanila dan di kacau2 manja..jangan sampai berbuih,nanti tk jadi karamel nya.

(C)
untuk membuat lapisan kek
~ ambil bekas yang mengandungi 3 kuning telur + 135ml air + 45ml minyak jagung/masak
dan di pukul menggunakan mixer sehingga pekat dan berbuih macam separuh meringue.
kemudian masukkan gula kastor 70gm dan di pukul lagi sehingga pekat.
campurkan adunan tadi dengan 140gm tepung gandum + 1 sudu kfc b/powder yang telah di ayak 3x.
kacau manja,guna senduk kayu pn boleh. kacau sehingga betul2 mesra dan sebati.
**kalau nak kek tinggi sikit,tambahkan sukatan tepung gandum menjadi 150gm.

(D)
meringue.
~ ambil bekas yang mengandungi 6 putih telur + 70gm gula kastor + 1 sudu kfc cream of tartar.
pukul sehingga kembang dan bila bekas tersebut di terbalikkan kandungannya tidak jatuh.
** pastikan putih telur tidak bercampur dgn kuning telur walau sedikit pn.

kemudian campurkan adunan (C) ke dalam adunan (D) dan digaul menggunakan senduk sehingga sebati.
bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan campurkan pewarna mengikut cita rasa masing2.

jangan lupa campurkan bahan (B) ke dalam bahan (A).
bahan (B) hendaklah di tapis semasa di campurkan ke dalam bahan (A).

kemudian boleh lah melakukan proses memasukkan adunan yang telah di warnakan kedalam loyang (B)+(C) secara berselang seli,lakukan sehingga habis.
bakar secara doble boiler pada suhu 170darjah - 180darjah selama 50-60minit.
panaskan 0ven 10 minit terlebih dulu...

Gulai Pisang/Sambal Tumis Ikan bilis Ubi Rebus





assalamualaikum wbt...
bila kemalasan melanda,macm ni la..
lama dah tk update apa2 kt sini..
malam ni saja masukkan sekali 3 jenis
masakkan dalam 1 entry..
ni la yg kakcu masak hari ni..selain
gulai pisang,kakcu masak asam pedas
ikan,tapi tkde gambar sbb malas..haha
sambal tumis ikan bilis dgn ubi rebus tu
kakcu masak sebelah petang td..utk makan
lepas berbuka puasa..lama tk makan ubi
rebus..mak aiii sedapppp nyaaaa...;))
kakcu nk letak resepi apa kt sini ek..
rasanya semua tau mcmana nk masak gulai
pisang..sambal tumis tu pn senang je...
ubi rebus lagi la senang..buang kulit,potong2,
cuci bersih2,masuk periuk,masukkan air,
taruk garam sikit,rebusss sampai empuk..
dh empuk,toskan air rebusan,boleh la
makan...;)) nak cicah apa2pn boleh..tp kakcu
teringin sgt nk cicah sambal ikan bilis.
0k ni resepi sambal tumis yg kakcu buat td..

bahan2nya:
15 tangkai cili kering - di kisar
2 biji bawang besar - dikisar
3 biji bawang merah - dikisar
2 biji bawang putih - dikisar
1 biji bawang besar - di mayang
semangkuk kecil ikan bilis di goreng
garam,gula,asam jawa extra - secukup rasa

cara2nya:
tumiskan bawang2 yg dikisar terlebih dulu..tumis hingga pecah minyak.
masukkan cili kisar - masak sehingga naik bau.
masukkan garam,gula,asam jawa extra secukup rasa
masak lagi hingga agak pekat.
masukkan bawang besar yg di mayang tadi,gaul2kan dn masak sekejap lg..
slepas tu bolehlah padamkan api.
setelah sambal agak sejuk,masukkan ikan bilis goreng tadi..dah siappp..;))


** resepi gulai pisang boleh klik kt sini http://resepiibu2010.blogspot.com/2011/06/gulai-pisang-ikan-masin.html cuma resepi yg tu kakcu campur dgn ikan masin,yang masak tadi tk campur ikan masin,
ikan masin tkde,balik kampung beraya..haha

Thursday, September 8, 2011

Makan-Makan ~ Hari Raya

sate untuk tetamu ~ hari raya ke 2

                                                               kek karamel untuk Mak Lang
                                                                      makan-makan
                                                             makan tengahari ~ raya ke empat
                                                             masak lemak umbut kelapa
                                                               soto madura ~ raya ke 4
                                                    hidangan tengahari ~ raya ke????tk ingat la..;))
                                                                  mee kari hari ni punya ~ 8/9/2011


assalamualaikum wbt...
ni la akibat malas..masukkan gambar banyak2
dlm satu entry..huhu
0k la kan,untuk tengok2..lgpn bkn special sgt
pun..masak biasa2 je..tapi kalau dh tengok tu
mau terasa lapar jugak perut..;))
hidangan masa hari raya pertama tk boleh nk
masukkan,cari2 tkde pulak..lupa nk snap kot..
tu la asik ingat nk makan je..haha
ala nk katakan mana2 pn sama je juadah yg
dihidangkan masa hari raya pertama,macam
ketupat nasi,ketupat daun palas,burasak,
lemang,rendang ayam dan daging,ayam msk
merah,sambal kacang,kuah lodeh,serunding,
sambal goreng..ehh macam2lah...masa tu
makan..makan..makan...tapi kakcu tk berani
nk makan2 sangat..kesihatan kena jaga..takut
lps raya masuk hospital..uwaaaa tak nakkkk..

hari ni tadi kakcu buat mee kari untuk makan
petang..mee kari kakcu ni simple je..meh kita
tengok resepi mee kari simple kakcu..;))

bahan2nya:
1 kilo mee kuning ~ cuci bersih & celur.

8 biji bawang merah - dikisar
3 biji bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
2 sudu makan cili kisar
3 sudu makan rempah kari
1 kotak santan - 200ml
5 cawan air - ( kakcu sengaja masukkan air banyak2,supaya cair..kalau pekat sgt kakcu tk boleh makan)
2 tangkai daun kari
sedikit rempah tumis 4 sekawan
secubit kiub pati ayam
air asam jawa secukupnya
garam dan gula secukup rasa

sawi  - dicelur
taugeh
telur rebus - di belah 2
tauhu goreng - dipotong2
ayam goreng - disiat2
semangkuk isi kerang
sebungkus fish ball
lada merah/hijau - dihiris
daun sup/daun bawang - dihiris
limau kasturi

cara2nya:
tumiskan rempah 4 sekawan serta daun kari,kacau2kan dan masukkan bahan kisar.
kemudian masukkan cili kisar dan rempah kari,gaul2kan,masak hingga pecah minyak.
masukkan air,biarkan mendidih,masukkan kerang dan fish ball.
masukkan santan,air asam,garam gula dan kiub ayam.
masak sehingga mendidih.
dah sedap boleh padamkan api.
masukkan mee ke dalam pinggan,masukkan sawi dan taugeh kemudian tuangkan kuah dan dihias lagi dengan hirisan lada merah/hijau,daun sup,telur rebus dan limau kasturi.
sedia untuk di makan...;))

Monday, September 5, 2011

Suasana di Pusara Ayahanda Tercinta ~ Syawal 2011

                                           







assalamualaikum wbt...
selamat hari raya aidil fitri untuk semua
yg sudi mengunjungi blog kakcu..
andai kata ada salah silap kakcu,ampun
maaf zahir dan batin kakcu pohonkan..;))

gambar2 di atas di ambil pada pagi hari
raya pertama..mcmtu lah setiap kali tibanya
aidil fitri..kami sekeluarga akan menziarahi
pusara ayahanda yg telah pergi mengadap
Ilahi kira2 25tahun yang lalu..
biar pn masa berlalu..namun sedetik pn rasanya
tk pernah lupa pada arwah ayahanda..
sskali terbit rasa rindu dihati...bergenang airmata..
teringat saat2 manis..bergurau,bermanja,bercerita,
merajuk,ketawa bersama ayahanda...:'(
kakcu memang takuttttt n geliiiii sangat2 dgn katak..
pernah arwah ayahanda,sengaja nk sakat kakcu,
dia tangkap sekor katak,dia letak kt kaki kakcu..
Uwaaaaaaaa..apa lagi kakcu pn menangis dan
menjerit sekuat hati,sambil berlari lintang pukang
dalam rumah,siap hentak2 kaki..geliiiiiiii sangat2..
sambil menangis kakcu masuk dalam bilik air,
berus kaki,taruk sabun banyak2..konon2 biar bersih
lah..arwah ayahanda cuma ketawa tengok gelagat
kakcu...
bukan tu je..pernah masa form 5,kakcu duduk di
asrama..arwah ayahanda dtg tengok kakcu sambil
hantar makanan..dia anta ketupat,rendang ayam n
kuah kacang..emak la tu yg masak..
tapi masa perjalanan balik dari asrama
kakcu,ayahanda mengalami kemalangan..syukur
alhamdulillah ayahanda tk cedera parah..tapi luka2
juga lah..sedih sangat masa tu...:(
aduhaiiiiii banyak lagi kenangan bersama
ayahanda yg sampai sekarang tk dapat kakcu
lupakan...rinduuuuuuuuuuuunya!!!!!!!:( :(
moga roh ayahanda dicucuri rahmat dan di tempatkan
di kalangan kekasih2 Allah...
sampai ketikanya,anakanda akan menyusuli ayahanda
ke sana...al-fatihah...