Jom Follow Ibu

Saturday, August 27, 2011

Popia Mini




assalamualaikum wbt...
alhamdulillah siap juga kakcu buat
popia mini ni..ngantuk2 mata dok
menggulung..bayangkanlah 2 bungkus
kulit popia yg dalam 1 bungkus tu ada
50 keping dan di potong 4..maknanya
jadi 200 keping kecik2..kalau 2 bungkus,
tak ke jadi 400 keping..pehhh..tapi kakcu
tak lah buat satu hari terus siap..ambik
masa jugak..demi anak2 yg suka makan
popia mini ni letih2 pn buat jugak..
alhamdulillah berbaloi2..mmg sedappp...;))


bahan2nya :
kulit popia

untuk serunding :

bahan2nya:
100gm kelapa parut
100gm udang kering
6 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
10 tangkai cili kering ~ klau nk pedas tmbhkn cili 
ketumbar,jintan manis & jintan putih ~ secukupnya (ada jual sepeket rm2)
gula secukup rasa
air asam jawa & garam


cara2: 
kelapa disangan/disangai dn di ramas.
udang kering ~ di cuci,toskan,di sangan,kmudian di blender.

bwg merah,bwg putih,cili kering,ketumbar,jintan manis n jintan putih ~
kesemuanya di blender..
slps tu boleh lah di tumis ~ masukkan gula dn air asam jawa secukup rasa,
masak sehingga kering..
kmudian masukkan udang kering dan kelapa td. slps masukkan udang kering,klau tk masin bolehlah masukkan garam sikit.
gaul rata dn masak smpai betul2 kering..
setelah serunding siap,bolehlah mulakan proses menggulung..bancuhkan sedikit tepung gandum,utk di sapukan di hujung kulit popia supaya melekat.
selepas siap  menggulung,bolehlah di goreng.
goreng dgn api perlahan sehingga popia berwarna keperang2an...;))

Friday, August 26, 2011

Biskut Almond London



assalamualaikum wbt...
tak pernah pergi ke London..tiba2 nk
buat kuih dia plak..haha
buat sorg2..tersengguk2 kakcu nk siapkn
kuih ni tadi..tp nasib baik masa nk celupkn
coklat tu anak dara sorg tu nk tolong..bkn
tolong apapn,tolong taburkan manik2 tu je..
apapn terima kasih Ct maira mucuk2 ibu..hehe


bahan2nya:
250gm butter
120gm gula halus
300gm tepung gandum
200gm tepung jagung
2 sudu makan tepung beras
1 biji telur
1 sk serbuk penaik
1/2 sk esen vanila
200gm badam - dipanggang 10 minit
coklat masakan secukupnya - kakcu guna 3 keping coklat masakan
cawan kertas secukupnya

cara2nya:
1. pukul butter dan gula hingga kembang.
2. kemudian masukkan telur bersama esen vanila dan pukul lagi hingga sebati.
3. masukkan tepung gandum,tepung jagung,tepung beras dan serbuk penaik,gaulkan bersama adunan hingga menjadi doh yang lembut.
4. ambil sedikit adunan,bulat dn leperkan,masukkan inti badam,bentukan menjadi bujur.
5. letakkan di atas dulang pembakar yang telah di lenserkan sedikit mentega dan bakar pada suhu 180 darjah selama 20 minit.
6. sejukkan biskut,kemudian celup di dalam coklat masakan yang telah di cairkan..masukkan ke dalam cawan kertas..taburkan manik/badam cincang di atasnya..dan biarkan kering seketika..

* cairkan coklat masakan dengan menggunakan kaedah 'double boil' dan tambahkan 1/2 sudu kecil mentega ke dalam coklat.
   bila coklat dh cair,cepat2 masukkan bbrapa biji biskut ke dalam bekas coklat td dan gunakan sudu kecil utk ambil biskut dan masukkan ke dalam cawan kertas.
   kalau ikut adunan ni,boleh dapat hampir 200 biji almond london..;))

Wednesday, August 24, 2011

Biskut Tart Nenas




assalamualaikum wbt...
kali ni kakcu nk kongsi resepi kuih tart..
resepi ni kakcu dapat dari sorg kawan
yg sgt kakcu sayang - Rosni Musa.
izinkan kakcu kongsikan resepi kuih
tart ni kt sini ye ros..boleh jadi rujukan
utk anak cucu kakcu suatu hari nnti..;))

bahan2nya:
11/2 buku butter
500 gm tepung gandum - di sangan/sangai - diayak.

cara2nya:
campurkan butter dan tepung,kemudian uli sampai menjadi doh.
kalau adunan lembik,tambah tepung lagi sedikit.
selepas itu,canaikan doh dan terapkan dengan acuan kuih tart.
ambil sedikit jem nenas,dn letak di atasnya.
kemudian boleh lah di bakar mengikut kesesuaian suhu oven masing2..;))

psssttt...jem utk kuih tart ni kakcu beli yg dah siap je..
bg yg tinggal kt area bandar segamat,boleh beli je kt kedai OTN..kt situ macam2 ada...;))

Tuesday, August 23, 2011

Biskut Aroma Strawberi




assalamualaikum wbt...
tk ada apa yg istimewa yg kakcu nk
kongsikan...sekadar resepi BISKUT
AROMA STRAWBERI..;))

bahan2nya:
250gm mentega - kakcu guna butter
180gm gula aising
2 biji kuning telur
230gm tepung gandum
230gm tepung jagung
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil pewarna merah jambu
1 sudu kecil pes strawberi

cara2nya:
1. pukul mentega dan gula sehingga kembang
2. masukkan kuning telur,pewarna & pes strawberi,pukul lg sehingga sebati.
3. apabila adunan sebati,campurkan tepung gandum dan tepung jagung serta serbuk penaik dan gaul rata.
4. uli adunan sehingga menjadi doh yg lembut.
5. canai dan terap dengan acuan dan hiaskan.
6. bakar pada suhu 180darjah selama 20 minit.

Sumber : Majalah Saji Ogos 2011.

Wednesday, August 17, 2011

Biskut Arab






assalamualaikum wbt...
semangat nk buat kuih raya punya pasal..
letih mcmana pn..bangun jugak buat apa
yang perlu..kali ni kakcu buat biskut arab..
sebelum ni kakcu tk pernah buat biskut ni,
rupa2nya rasa biskut ni sangat2 sedap..
anak2 pn suka..
kakcu buat biskut ni dapat la 2 balang..tp
lepas berbuka,anak2 makan,selesai dh 1
balang..tk sempat nk tunggu raya...;))
resepi biskut arab ni kakcu dapat dari
majalah RASA bulan JULAI,2011.
jom kita tengok resepi BISKUT ARAB..;))

bahan2nya:
500 gm tepung gandum
200 gm gula halus
250 gm minyak sapi
pewarna merah jambu dan hijau secukupnya.

cara2nya:
1. adunkan tepung gandum,gula dan minyak sapi hingga sebati.
2. bahagi pada tiga bhagian dan setiap bahagian masukkan berlainan warna dan satu lg dibiarkan biasa.
3. ambil sedikit setiap adunan dan bulatkan.
4. masukkan ke dalam ketuhar dan bakar pada suhu 180'C selama 20 minit.
5. setelah siap dibakar setiap bulatan biskut diayak dengan gula halus dan masukkan ke dalam mangkuk kecil..;))

Tuesday, August 16, 2011

Biskut Rama-Rama




assalamualaikum wbt...
kira2 hari raya dh tk lama lg kan..semangat
nk buat kuih raya semakin meluap-luap..haha
kakcu suka belek majalah yg ada resepi kuih
muih yg beraneka jenis bentuk rupa..eee
geram je tengok...
resepi biskut rama-rama ni kakcu dapat dari
majalah SAJI bulan OGOS..tengok gambar
kt dalam majalah tu,sangat2 cantikkkkk...
tp bila kakcu buat..kenapa tk cantik ek..hehe
ala..tk cantik pn tkpe..janji sedappp...;))


bahan2nya:
140 gm mentega
80 gm gula aising
1 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanila
50 gm tepung suji
50 gm serbuk badam
20 gm tepung kastard
20 gm tepung jagung
165 gm tepung gandum
sedikit emplex

cara2nya:
1. pukul mentega,gula aising,kuning telur dan esen vanila sehingga kembang.
2. masukkan tepung suji,serbuk badam,tepung kastard,tepung jagung dan tepung gandum sedikit demi sedikit.Gaul sehingga sebati.
3. canai dan terapkan dengan acuan berbentuk rama-rama.
4. bakar sehingga masak dan hias dengan cokelat putih dan juga cip berwarna serta bebola perak.
(tapi kakcu buat...sebelum bakar,sapukan dgn kuning telur dan hiaskan dengan manik2.)...;))

Sunday, August 14, 2011

Biskut Dahlia





assalamualaikum wbt..
biskut dahlia ni dari dulu kini dan selamanya
tetap menjadi pujaan hati..;))
teringat masa zaman kecik2 dulu...emak buat
kuih ni,kakcu jadi tukang tengok..dlm tengok2
tu..capai dua tiga ketoi bawak lari masuk bilik,
makan...nyummm3..haha..tau2 je lah pe'el anak
bongsu..manja...mak tk boleh nk buat apa..;))
sekarang emak dh uzur..gilir kakcu plak buat
biskut ni utk emak..
tk rugi buat biskut dahlia ni ikut resepi yg kakcu nk
kongsikan ni..sedappp.....tktau nk ckp mcmana..mmg
sedaplahh...;))
terima kasih pd Nazian Nasir & Busu Shamsiah yang
sudi berkongsi resepi...;))


bahan2nya :
1 buku butter
3/4 @ 1 cawan gula halus/gula icing
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila
1 cawan tepung ubi
2 cawan tepung kastard
2 cawan tepung gandum
   (semua tepung di ayak)

cara2nya :
- pukul butter dan gula hingga kembang
- masukkan kuning telur dan esen vanila - gaul sebati
- masukkan tepung ubi,tepung kastard dan tepung gandum
- uli hingga menjadi doh - kalau doh lembut,tambahkan sedikit tepung gandum
- kemudian paipkan dengan acuan samperit @ biskut dahlia
- hiaskan dgn ceri @ manik @ ikut suka..
- bakar 20 minit atau lebih dgn suhu 180 darjah @ bergantung pd oven masing2..;))



Tuesday, August 9, 2011

Kuih Cucur Jawa




assalamualaikum wbt..
mata ngantuk..badan letih..sebelum
ibu lelapkan mata..ibu nk kongsikan
resepi kuih cucur jawa ni..ibu buat kuih
ni last utk jual kt bazar ramadhan..
malaslah ibu nk buat kuih utk jual lagi..
tk larat..tk terkejar..sangat2 meletihkan..
ibu nk buat biskut raya plak..ada jugak
yg menempah..alhamdulillah...
kuih cucur jawa yg ibu buat ni mcm tk
berapa nk cantik kan..so sape2 yg nk
cuba buat nnti buat la cantik2 ye..jgn buat
mcm ibu punya tu..hodoh je..haha


bahan2nya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air kelapa - air biasa pn boleh



cara2nya:

1. panaskan air kelapa(saya guna air biasa je)+gula merah+gula pasir
setelah mendidih,biarkan suam dan kemudian di tapis
2. masukkan tepung gandum bersama tepung beras - gaul sebati -perap selama 4jam
3. panaskan minyak sesenduk dalam kuali - GUNAKAN API PERLAHAN
masukkan adunan sesenduk ke dalam minyak tadi
setelah adunan tepung masak baru di terbalikkan
dan goreng seketika,dan angkat..
4. boleh di makan begitu saja,sesuai utk hidangan sarapan pagi
atau minum petang..;)) 


Sumber Resepi : dari kak ANA INA.

Saturday, August 6, 2011

Agar-agar Pelangi Ramadhan




assalamualaikum wbt...
dulu kakcu rajin buat agar2 ni..kalau
ada majlis apa2,agar2 ni tk ketinggalan
kakcu buat..kakcu suka tengok agar2 ni
berwarna warni macam pelangi..tapi bila
anak2 semakin membesar dh jarang buat
dh..asyik buat kuih lain je..;))
hari ni tiba2 teringin nk makan agar2 ni..
ye lah,puasa2 ni tekak meragam nk mkn
yg sejuk2..apa lagi dengan rajinnya kakcu
pn buatlah Agar-agar Pelangi Ramadhan..;))

bahan2nya:
sebungkus agar2 bertali (25gm) di bahagi tiga.

bahan A :
1/3 agar2 - dicuci bersih
31/2 cawan air
1 cawan gula
pewarna

cara2 nya :
masakkan agar2,air dan gula hingga larut.
masak dengan api yg sederhana - kacau2 selalu
bila agar2 dh larut dan agak pekat boleh lah matikan api.
bahagikan agar2 td kpd beberapa bahagian dan masukkan warna ikut suka.
biarkan agar2 beku.
selepas itu,bolehlah di potong kecil2.
dan masukkan ke dalam loyang atau acuan yg di sukai.

bahan B :
1/3 agar2
3 sudu makan gula
1 sudu kfc garam
11/2 cawan santan
2 cawan air

cara2nya :
masakkan agar2 dan kesemua bahan hingga larut.
setelah agak pekat matikan api.
kemudian tuangkan ke dalam loyang/acuan yg sudah siap di isi dgn hirisan agar2 tadi.
biarkan sejuk sekejap dan masukkan ke dalam peti ais..
enak di makan pd bila2 masa...;))

Friday, August 5, 2011

Ayam Masak Hitam



assalamualaikum wbt...
hari ni pagi2 lg baby Ica dh meragam..
menangis je..bg susu tknk..tido tknk..
aduiii sabar je lah...tp lps ibu pujuk2
dia diam..tk lama tu dia pn tido...legaa
rasa..lps tu apa lg lintang pukang ibu siapkn
kerja rumah..
ibu masak lauk awal sbb lps tu nnti ibu nk
buat kuih utk jualan..sayur ibu masak dkt2
nk berbuka,mkn panas2 sedap..
biasalah org kampung makan pn biasa2 je..
hari ni ibu masak ayam masak hitam,asam
pedas ikan patin,sayur campur & sambal
tumbuk goreng..
Alhamdulillah..syukur nikmat atas apa yg
Allah beri pd kami sekeluarga...;))

Ayam Masak Hitam:

bahan2nya:
1/2 ekor ayam - di potong2
20 tangkai cili kering - dikisar
2 biji bawang besar - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
2 sudu makan ketumbar - dikisar
5cm halia - dikisar
3 batang serai - diketuk
3 sudu makan kicap pekat
3 sudu makan kicap manis
2 keping asam gelugur
serbuk kunyit secukupnya
garam secukup rasa
gula secukup rasa
minyak masak secukupnya

cara2nya:
- gaul ayam dgn serbuk kunyit dn sedikit garam dan di goreng - di angkat - ketepikan
- panaskan minyak,tumiskan bahan kisar dan serai sehingga berbau wangi
- kemudian masukkan kicap pekat,kicap manis dan asam gelugur - kacau sehingga sebati
- masukkan ayam yg sudah digoreng dan di gaul rata
- masukkan garam dan gula secukup rasa - gaulkan lagi..
- setelah siap,angakt dan sedia dihidangkan...;))

Tuesday, August 2, 2011

Kuih Ketayap



assalamualaikum wbt...
haa ni la kuih ketayap kakcu..mcm tk
cantik je kan...tk cantik pn habis gak
jual tadi...haha
kakcu belajar buat kuih ketayap ni
dari kak Rozie Nor..terima kasih sgt2
pd kak Rozie..;))
resepi kuih ketayap kakcu tk cerewet
sgt...buat inti dia siap2..pastu bancuh
tepung,agak2 boleh masak mcm
lempeng lembik tu...;))


bahan2nya:
3 cawan air
21/2 cawan tepung gandum
sedikit garam.

inti:
kelapa parut yg di masak dgn air gula melaka.
klau kelapa tu agak tua atau kasar..masa masak tu campurkn
sikit dgn tepung gandum..agak2 la..nnti inti tu akan jd lembut..

cara2nya:
mula2 masukkan air,pastu masukkan tepung n garam >> dlm bekas blender
pastu blend la..
kakcu tk guna pandan..mls nk g amik..dlm rajin malas jgk tu..haha
dh siap blend,asingkn 1 cawan >> masukkan dlm mangkuk >> masukkan paste pandan dn warna yg di sukai..kacau sebati.
yg selebihnya masukkan dlm bekas lain..campurkan paste pandan n esen hijau sikit.
gaul sebati.
panaskan kuali leper. sapukan minyak secukupnya.
guna acuan roti jala.
mulakan dgn mengirai adunan tepung yg di wrnakan td..
pastu dgn senduk kecik..curah di atasnya adunan tepung kaler hijau..rata2kan mcm lempeng..dh masak angkat la..
buat sampai habis..
kemudian boleh la letakkan inti dn gulung...;)) 

Kuih Seri Muka




assalamualaikum wbt...
hari ni dh hari ke 2 kita berpuasa..dan
hari ni hari ke 2 jgk kakcu buat kuih utk
jual kt bazar ramadhan..
pagi2 lg dh mula sibuk kt dapur..agak2
larat ke kalau hari2 mcmni sampai habis
bulan ramadhan...huhu
hari ni kakcu buat kuih seri muka dan kuih
ketayap..jom kita tengok resepi kuih seri
muka kakcu yg simple je..;))


bahan2nya:

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)


Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.



~ ikut suka masing2 nk buat dalam loyang atau acuan,jgn lupa sapukan sedikit minyak terlebih dulu..
~ masukkan pulut,tekan2 supaya padat dan rata,kemudian tuangkan adunan tepung
~ kukus selama kira2 15 minit atau sehingga masak
~ klau guna loyang,tunggu sejuk baru boleh di potong..;)) 

Monday, August 1, 2011

Kuih Lapis


assalamualaikum wbt...
hari ni hari pertama kita puasa..hari ni jgk hari
pertama kakcu buat kuih utk jual kt bazar ramadhan.
sebenarnya kakcu malas nk buat kuih utk jual ni..tapi
kawan tu dtg merayu2 suruh jugak buat tumpang letak
kt gerai dia..tak nak hampakan permintaan kawan,buat
jugak lah..harini kakcu buat kuih lapis ni dgn apam tepung
beras..alhamdulillah habis pn laku..esok tk tau lg nk buat
kuih apa..kena la tukar2 menu kuih,kalau sama je takut org
jemu plak..mudah2an Allah murahkan rezeki kakcu dan rezeki
kita semua...amiin...


bahan2nya:
2 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung gandum
2 sm tepung sagu
1 cawan gula
41/2 cawan santan
pewarna & esen ros.

cara2nya:
campurkan kesemua bahan kecuali pewarna.
kacau sebati dan tapis.
bahagikan adunan kepada bberapa bahagian..
ikut suka la..nk berapa lapis..
pastu masukkan pewarna pn ikut suka...
kemudian kukus selapis2..berselang seli
sampai abis..
bila dh masak tggu sejuk baru potong tau... ;))


Ayam Goreng Kunyit



assalamualaikum wbt...
selamat menyambut Ramadhan al Mubarak
utk anak2 ibu dan utk semuanya yang sudi
menziarahi blog ibu ni..moga kita semua sama2
beroleh keberkatan sempena bulan Ramadhan yg
mulia ini..;)) hari ni hari pertama kita puasa..pagi
ni ibu nk kongsikan hidangan bersahur ibu yg
tersangat lah simple nya..janji boleh mendatangkn
selera..ye la,pagi2 pukul 3,4 pagi,mmg tkde
selera nk makan kan..pagi ni ibu masak ayam goreng
kunyit,sambal tumbuk goreng,tauhu sumbat & telur
dadar goreng..menambah jugak kitorang makan td..haha


bahan2nya:
semangkuk ayam yg telah di hiris kecil2
sayur-sayuran spt kcg panjang,carrot,
brokoli,lada merah,sedikit cili api,bawang 
besar di potong bulat,2 biji bawang putih
diketuk..

cara2nya:
ayam di gaulkan dgn kunyit dan garam,kemudian
digoreng dan ketepikan
kemudian tumiskan bawang putih sekejap
slepas tu masukkan hirisan bawang besar dan
lada merah serta cili api,gaul hingga rata,
masukkan carrot,kacang panjang dan brokoli..
jangan lupa masukkn garam secukup rasa..
dan di gaul rata..sayur tk perlu terlalu masak 
sangat ya..akhir sekali masukkan ayam yg
telah di goreng tadi..gaul2kan lagi dan boleh
lah di angkat utk di hidangkan..;))