Jom Follow Ibu

Saturday, May 28, 2011

Lepat Pisang


assalamualaikum wbt...
alhamdulillah,sdg tekak ni
teringin nk mkn lepat pisang,
pandai pulak pokok pisang kt
belakang rumah tu berbuah..tp
makan masa jgk nk tunggu masak..
bila dh masak..apa lg,melepat lah..;))

bahan2nya:
11/2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung pulut
1 cwn gula merah/gula perang
(klau tknk manis boleh kurangkn)
1 cwn santan pekat
pisang boyan/emas ~ 15/20biji


cara2:
pisang di lecek dn di campurkn dgn kesemua bahan2 td..
kemudian di gaul rata..boleh jg masukkn 1 sudu mkn kicap pekat supaya kelihatan lbih cantik..
slps tu bleh lah di bungkus dn di kukus.. ;)

Lontong goreng


assalamualaikum wbt...
ada 2 biji ketupat nona dlm peti sejuk
lebih buat lontong aritu..elok lg..tk baik
membazir kan..haa baik ibu goreng...
bila dh siap goreng td,ingatkan nk mkn
sikit je..tapi punyaaaa la sedappp..
brtambah2 ibu mkn..tkpe la skali2 makan
banyak sikit..(skali2 ke hape..haha)

bahan2nya:
2 biji ketupat - saiz besar - dipotong kecil
10 tangakai cili kering - ditumbuk
3 biji bawang merah   - ditumbuk
2 biji bawang putih     - ditumbuk
6 btg kcg panjang - di potong kecil
1 biji telur
sedikit ikan bilis(ditumbuk),
ayam - di hiris nipis
kiub ikan bilis,
daun sup/daun bawang.
minyak untuk menggoreng.

cara2nya
tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau.
masukkan ayam & kiub ikan bilis &
gaul rata hingga masak.
pecahkan telur - biarkan skejap
supaya telur sedikit garing.
kemudian gaul2kan dan masukkan
kcg panjang tadi..gaulkn lagi..
slps tu masukkan ketupat yg dh di potong2,
masukkan garam secukup rasa dan di gaul
rata..masa ni boleh la perlahankan api,
masak lama sikit supaya bahan perasa
mesra dn meresap ke dalam ketupat..
tapi mestilah di gaul selalu..klau tidak
hangus la...bila dh btl2 masak,di angkat
dn di tabur dgn daun sup/daun bawang.
boleh la di hidangkan...;))

Friday, May 27, 2011

Kek batik Vico


assalamualaikum wbt..
tercapai pn hajat nk makan kek batik..
tapi kek batik ni bkn kakcu yg buat ya..
ni hasil air tangan anak teruna kakcu,
Haikal Hazim..dia ni mmg minat masak2.
sebelum ni pernah buat kek batik guna
milo tapi hari ni cuba buat guna vico..
boleh tahan rasa dia tau..tk percaya
cuba la...;))

bahan2nya:
3 cawan vico
1 cawan butter
1 cawan susu pekat
250gm biskut marie

cara2nya:
campurkan vico,butter dan susu - gaulkn hingga sebati
panaskan adunan tadi dgn api perlahan sampai adunan
betul2 berkilat.
tutup api masukkan biskut dan di gaul rata..
sebelum tu,biskut mestilah di patah2kan trlebih dulu.
slepas tu masukkan adunan ke dalam loyang yang siap
di alaskan dgn plastik..kemudian di tekan2 supaya padat.
simpan sebentar dlm peti sejuk..;))

Thursday, May 26, 2011

Jemput2 ikan bilis

assalamualaikum wbt..
ptg ni kita layan jemput2 ikan bilis la ya..
lama tk buat..rindu rasa..asik buat
kuih yg pelik2 je..;))

bahan2nya:
tepung gandum
ikan bilis
bawang merah
daun sup
garam
air panas/air suam secukupnya
- semua bahan di atas di campurkan
  dan di gaul rata..kemudian bolehlah
  di goreng..dan di hidangkan dgn air
  teh o panas..jemput2 ikan bilis ni jg
  sdp klau di cicah dgn cili sos atau sambal
  asam atau kuah kari atau apa2 je lah..;))

Kek Hari Jadi

japanese orange cheese cake                                                                                                                                             

                                                      tak pandai deko..tp boleh la kan..;))
                                                                   

                                                         ni cadar hadiah,hasil kerja tangan
                                                        kakak tercinta Pn.Hajjah Hamidah              
                                                             
assalamualaikum wbt...
alhamdulillah..24mei dtg lg,dan aku masih
dpt menyambutnya spt tahun2 dulu..
rasa bersyukur aku panjatkan pd Mu
ya Allah..meskipn terlalu hebat dugaan yg
Kau ciptakan utk ku..namun aku masih
di beri kesempatan utk bernafas hingga ke
hari ini..masih mampu utk melihat hitam
putih kehidupan..masih mampu mngecapi
nikmat kelazatan melakukan amal ibadah
demiMu ya Rahman..
sememangnya sukar menjadi dewasa,
namun usia yg kian meningkat,dgn pelbagai
rentetan peristiwa yg di lalui,cukup utk
menjadi guru mengajar kita erti kehidupan.
24mei,2011..tahun pertama aku mnyambut
ulangtahun kelahiran slps menderita trlantar
sakit..mungkinkah ini yg dikatakan ssudah
mati hidup semula..tk jemu aku mngucapkn
syukur kepadaMu ya Rahim.. :"(
24mei,2010..kenangan yg tk dpt aku lupa
kn,dgn kdaan fizikal badan ku yg kurus,
lemah dn tk bermaya..dgn tahap ksihatan
yg tidak stabil..tanpa ku ketahui,anak2 ku
telah berpakat utk memberi kejutan pd ku.
waktu bila mereka keluar membeli tidak
aku tahu..yg aku tahu tiba2 di hadapan aku
ada sebiji kek dgn bbrapa btg lilin dn
bbrapa ketul ayam kfc di atas piring..siap
dgn minuman sekali..
aku...tersenyum dlm terharu..air mata ku
merembes.. :"(
terima kasih anakanda tercinta Ct Maira,
& anakanda Nurhidayah..yg cuba membuat
ibu gembira waktu itu...Keesokannya skali
lagi aku mndapat suprise dri anak2 buah
trsayang,kakyong Noorshafiza dn kakngah
Nursyaida..dgn kek hari jadi dn ayam grg
marrybrown..hati ku tersentuh lg.. :(
btapa aku rasa diri ku begitu di sayangi..
sbnrnya kasih syg mereka mnjadi pnguat
semangat utk aku terus hidup..
Dan utk tahun ini..alhamdulillah,aku dpt
meraikan ulangtahun kelahiranku brsama
suami,anak2,bonda tercinta dn kakak ku
yg sgt aku sayangi..namun tiada hidangan
istimewa yg aku sediakan..sekadar sebiji
kek yg aku buat sendiri dan lontong
makanan kgemaran kami sekeluarga..
"terima kasih mak..krn melahirkan ana
ke dunia ni..terima kasih mak krn prnh
menyusukan ana sampai ana kenyang dan
tidur lena..terima kasih mak krn m'besar
kan dn mendidik ana hingga ana mnjadi
spt skrg..terima kasih mak krn tk pnh jemu
menyayangi ana..terima kasih mak krn
sentiasa mendoakan ksejahteraan dn
kesembuhan utk ana...terima kasih mak..
ssungguhnya jasa dn pngorbanan mak tk
kn dpt ana balas wlau terpisah nyawa dari
badan.." :"(
dlm usia mak yg menjangkau 83 tahun,
mnjadi tanggungjwb aku kini utk meladeni
mak semampu boleh..kdg2 tahap ksihatan
aku sendiri tidak mngizinkan utk aku melaku
kan rutin harian di rumah spt biasa..bkn
hanya itu,aku juga tidak boleh memikirkan
ssuatu yg boleh membuatkan aku runsing
dan bersedih..tapi demi mak aku galas
semua itu..mudah2an dgn berkat mnjaga
mak..Allah izinkan utk aku sembuh dn sht
spenuhnya spt dulu2..
utk suami tercinta..terima kasih krn masih
menyayangi diri ini sama spt dulu..terima
kasih kerana sbr melayani kerenah kita
waktu kita sht dn waktu kita sakit..terima
kasih abang...
utk anak2..doakan ibu terus sihat..ibu
ingin melihat anak2 ibu dewasa sempurna
depan mata..ibu tk dpt bayangkan kalau
ibu dh tidak ada lg di dunia ini..."izinkan
aku utk hidup lebih lama lg ya Allah..." :"(
utk fmly yg lain dan rakan taulan semua..
terima kasih atas ucapan dan doa..moga
Allah memakbulkan doa2 kalian utk ku..
utk terakhirnya..doakan lah moga aku terus
tabah dan kuat semangat utk melalui semua
ini...moga aku akn dpt berjumpa lg 24mei
pd tahun2 yg mendatang...
kiranya aku tiada lg..
jangan abaikan aku dlm yassin mu..
jangan pinggirkan aku dlm al fatihah mu
jangan lupakan aku dalam doa2 kudus mu.....
           

Sunday, May 22, 2011

Soto madura



assalamualaikum wbt..
dua tiga hari ni,ibu rasa mcm tk selera
nk makan nasi..tp dlm tk selera tu,dua
tiga kali gak la ibu makan..kejap2 mkn
kejap2 mkn..haha
hari ni ibu masak soto madura..resepi
ni ibu dapat dari kakak ipar ibu,kak
Rohaya Jaafar..kakak ipar ibu ni wlau
pn bekerja dn berjawatan tinggi tapi
raaaajinnn memasak..apa yg dia msk
semuanya sedap2...tabik btl lah..
utk kak Rohaya,terima kasih share
resepi ni kt makcu..izinkan makcu
share kan resepi soto ni kt sini ya..;))


bahan2nya:
1 ekor ayam - potong 4/potong kecil2
   (di gaulkan dgn kunyit)

3 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
3 btg serai
1 peket kecil rempah kurma
1 peket kecil rempah sup
~ kesemua bahan di atas di kisar ~
1 peket rempah bunjut (sup tulang)
   (dlm peket ni ada rempah tumis)
minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa
air - 21/2 balang blender.

cara2nya:
panaskan minyak,tumiskan rempah tumis
sehingga naik bau..
kemudian masukkan bahan kisar tadi
tumis hingga naik aromanya
slps tu masukkan air yg 21/2 balang blender
tadi..bila dah mendidih boleh lah masukkan
ayam..masukkan garam dan gula secukup
rasa..masak sehingga ayam empuk dan
kuah menjadi agak pekat sedikit.
kalau ayam dipotong 4,angkat ayam
dan di toskan..kemudian boleh la di siat2
isi ayam tu..
selain tu bahan2 lain yg perlu ada :
ketupat segera/nasi impit
soh hoon goreng
taugeh
kacang tanah goreng
bergedil
dan sambal kicap cili api
~ makan panas2..pedas2...pehhh...;))  ~

Bergedil kentang


assalamualaikum wbt..
ingatkan nk upload resepi bergedil kentang
ni dari tadi..tapi arini ada je tetamu yang
datang..alhamdulillah tetamu yg dtg tu
membawa seribu mungkin beribu2 rahmat
pada kita kan.. ;)) arini ibu masak soto..
utk melengkapi kenikmatan soto yang ibu
masak tu..ibu buat bergedil..ala bergedil
kentang je..sebelum ni ibu dh pernah buat
bergedil ikan bilis dan bergedil ikan
tenggiri..kali ni ibu buat bergedil kentang
plak..jum kita tgk resepi nya...;))

bahan2nya:
4 biji kentang saiz besar
1 biji bawang besar - di hiris
2 pokok daun bwg+daun sup - dihiris halus
2 biji bawang merah - dihiris & di goreng
1 biji lada merah - di hiris
1 biji lada hijau   - di hiris
2 sb tepung jagung/tepung gandum pn boleh
1 biji telur
sedikit garam
minyak utk menggoreng

cara2nya:
bersihkan kentang dan di hiris nipis
panaskan minyak & goreng kentang hingga masak
angkat kentang dan toskan
kentang di lecek,kemudian masukkan bahan2
yg dh di hiris juga tepung,jgn lupa masukkan garam
dan di gaul sehingga betul2 rata
kemudian bentukkan seperti bebola dan leperkan
sedikit,buat sehingga habis
panaskan minyak
pukul sebiji telur tadi dn celupkan bergedil
ke dalam telur,kemudian goreng kan sehingga
keperang2an..angkat dn toskan minyak..
dh siap,boleh la di makan bersama soto..;))

Saturday, May 21, 2011

apam polkadot



assalamualaikum wbt..
nak buat ais krim ke..jemput2 pisang ke..
kuih lapis ke..apam dot2 ke..pikir punya
pikir..dh lama tk buat apam dot2..tengok
kwn2 asyik mengedot je..rasa teruja plak..
maka terjadi la apam dot2 ni..tp tk brapa
cantik kan..ah tk kesah la..jnji sedap n
sendiri buat..;))

bahan2nya:
3 biji telur
275gm tepung gandum
220gm gula halus
150ml santan/susu cair
3 st b/powder
1 st ovellet
jem strawberi/cokelat/kaya utk inti
pewarna yg di sukai
paper cup/loyang papercup.
cara2:
pukul telur,gula n ovellet hingga kembang
masukkn semua bahan dn kacau sebati
bahagikn kpd 3 bhgian dn warnakan ikut suka
masukkn dlm piping beg/boleh jg guna plastik yg di gunting kecil hujungnya
picit ke dlm papercup sedikit dn masukkn inti
slps itu tmbh lg adunan di atasnya kira2 hampir penuh
dot dot kn dgn lebihan adunan td..buat dgn cermat pasti hasilnya cantik dn menarik.
kukus kira2 15 minit.
pastikn periuk kukus sudah di panaskn trlebih dulu..
masak dgn api yg sedehana besar.. ;)

Friday, May 20, 2011

kuih seri muka




assalamualaikum wbt..hajat di hati nk buat kuih lapis,
tapi atas permintaan Haikal dan yg paling istimewa utk
kakngah Noorsyaida Amira,ibu buatkan kuih seri muka
ni..ibu tau anak2 ibu mmg suka kuih seri muka ni kn..;)
ibu buat kuih ni ikut cara ibu sendiri,senang je...

bahan2nya:

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)


Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.



~ ikut suka masing2 nk buat dalam loyang atau acuan,jgn lupa sapukan sedikit minyak terlebih dulu..
~ masukkan pulut,tekan2 supaya padat dan rata,kemudian tuangkan adunan tepung
~ kukus selama kira2 15 minit atau sehingga masak
~ klau guna loyang,tunggu sejuk baru boleh di potong..;))

Thursday, May 19, 2011

nasi lemak ibu



assalamualaikum wbt..hr ni ibu masak nasi lemak
utk anak2 ibu..dah dari aritu lg ibu nk masak tp
sbb Haikal tkde,ibu tk jadi masak...tak tertelan
rasanya nk makan kalau anak2 tk cukup semuanya
di rumah..sbb ibu tau,anak2 ibu mmg suka sgt nasi
lemak yg ibu masak..ada sambal tumis ikan bilis,
telur rebus,ayam goreng berempah,kcg tanah grg,
ikan bilis goreng dan ulam timun.
hari ni,haikal balik..syukur alhamdulillah kita boleh
makan nasi lemak ni sama2 ya..;))


utk masak nasi lemak :
bahan2nya :
3 cawan beras
41/2 cawan santan - klau tk cukup tmbhkan sedikit air
2 biji bawang merah - di hiris
1 biji bawang putih   - di hiris
sedikit halia              - di hiris
3 helai daun pandan
sedikit garam

cara2nya:
cuci beras hingga bersih,masukkan hirisan bawang,halia,daun pandan,santan dan garam
kemudian bolehlah di masak..sesekali gaul2kan nasi supaya masak sekata.

sambal tumis ikan bilis :
bahan2nya :
30 tangkai cili kering (+-) - di kisar
8 biji bawang merah         - di kisar
3 biji bawang putih           - di kisar
2 biji bawang besar          - di hiris bulat2
gula melaka/gula pasir
air asam jawa
garam
minyak
ikan bilis secukupnya dan di goreng

cara2nya:
tumiskan bahan kisar sampai pecah minyak,masukkan gula melaka,klau perlu tmbahkan sedikit gula pasir
masukkan air asam jawa dan garam
biarkan masak agak lama dgn api perlahan - sskali kacau2kan,,
bila sambal dh btl2 masak,masukkan hirisan bawang besar
akhir skali masukkan ikan bilis goreng..


ayam goreng berempah :
bahan2nya :

12 ketul ayam
4 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
5 btg serai
10tangkai cili kering
2 sudu makan rempah kari ikan
2 sudu makan ketumbar
kunyit serbuk secukupnya
daun kari
garam secukup rasa
sedikit gula

cara2nya:
- kisar bawang merah/putih,serai,lengkuas,halia,cili kering,ketumbar,rempah kari..
- kemudian lumurkan pada ayam tadi,jgn lupa gaulkan sekali serbuk kunyit,garam dan gula
- perapkan kira2 1 jam
- gorengkan ayam dgn minyak yg penuh,bila hampir masak,masukkan daun kari
- goreng ayam sehingga garing
- goreng sehingga habis..;))


- makan nasi lemak ni skali2 boleh la..jgn slalu sgt..mara bahayaaa...haha -

Wednesday, May 18, 2011

Apam Pelangi




assalamualaikum wbt..berkenan bebeno ibu
tgk apam pelangi dak Anna Rohana tu..hari2
ibu dok belek gambar apam tu..makin hari
makin tk tahan rasanya..menitis2 air liur ni..
smlm mmg dh tk boleh tahan lg..ibu buat la
apam pelangi ni..tp tk mcm pelangi ponn..
bolang2 carek barek mcm corak kain batik
t'ganu je..ekeke
gasak la aihh jnji sedap..hehe..terima kasih
Anna sudi berkongsi resepi apam ni dgn ibu..
ibu tuliskan resepi apam tu kt sini ye..;))


bahan2nya:
5 biji telur
1 cawan gula
1 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan tepung gandum +
1 sudu teh baking powder

cara2nya:
1. pukul telur + gula sampai kembang
2. masukkan esen vanilla dan ovellet - pukul lagi hingga rata
3. kemudian masukkan tepung + baking powder td - pukul lg hingga sebati
4. bahagikan adunan pd beberapa bahagian - warnakan ikut kesukaan masing2..
5. sapukan sedikit minyak pd acuan/loyang
6. masukkan adunan berselang seli dgn mnggunakan senduk/sudu hingga habis
7. kukus lebih kurang dlm 30 minit atau sehingga masak.

    senang je kan...;))

Tuesday, May 17, 2011

kek karamel





assalamualaikum wbt...kek karamel ni kakcu buat
khas utk cikgu Rohanom sempena hari guru smlm..
mmg tk sama nilainya sebiji kek dgn jasa yang
cikgu berikan pd semua para pelajar,lebih2 lg pd
humaira..terlalu pahit utk akak kenang saat2 akak
terlantar sakit..masa tu humaira trpaksa bnyk kali
tk dapat hadir ke sekolah kerana menjaga akak
menjalani rawatan di hospital..masa tu jgk akak
tk pikir humaira akan ketinggalan bnyak hal dlm
pelajaran,sbb yg akak nak,dia sentiasa ada di sisi
akak..kkuatan akak ialah anak2..akak berjuang
utk hidup demi anak2..dan setiap kali itu jgk akak
akan maklumkan pada cikgu permasalahan kami,
cikgu begitu memahami keadaan kami waktu itu
dan selalu berikan kata2 semangat pd akak..
ssekali akak terpujuk dgn kata nasihat dri cikgu..
alhamdulillah Allah masih mengizinkan utk akak
terus bernafas dan terus bertahan hingga skrg,
semuanya ni berkat doa dari cikgu dan mereka
yg mnyayangi akak..moga doa2 itu tak akan
terhenti setakat ini,sbb akak masih memerlukn
doa dri cikgu dan mereka yg lain juga..utk terakhir
nya,tlg tengok2kan humaira di sekolah cikgu ya..
moga ukhuwah antara kita kekal selamanya.
SELAMAT HARI GURU..
TERIMA KASIH CIKGU..





bahan2:
(A)
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
* tabur gula dlm loyang dan masak atas api perahan
biar gula hancur dan warna brtukar mnjadi perang.

(B)
bahagian atas:
1/2 tin susu cair (boleh di tambah kalau nk karamel teba sikit)
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur (klau tambah susu cair kena tambah gak kuning telur)

(C)
Lapisan kek:
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 biji kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu kfc)
45ml minyak masak (lebih kurang 2 sudu makan)

(D)
Meringue:
6 biji putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu kfc)

cara2nya:
1. kacau semua bahan (B) perlahan2 - jgn berbuih2 - nanti tk jadi karamelnya
2. masukkan (B) tadi dlm loyang gula hangus tadi..
3. pukul bahan (C)
4. pukul bahan (D) sampai jadi kembang n bila kita angkat/terbalikkan-tak jatuh
5. campurkan adunan (C)+(D) dan gaulkan dgn mnggunakan senduk kayu hingga sebati
6. bahagikan kepada bberapa bahagian n letakkan warna ikut citarasa sendiri
7. masukkan ke dalam loyang yg tadi secara berselang seli hingga adunan habis
8. bakar secara double boilling-selama 1 jam dgn suhu 160-180 darjah
9. bila dh masak angkat n rehatkan dlm 10 minit,baru terbalikkan kek yg di bakar tadi
10.masukkan dlm peti sejuk lbih kurang 1 jam,baru sedap di makan
*tahan dalam peti ais hingga 5 hari.

Monday, May 16, 2011

hidangan tengahari utk Dalia

      
cuma ni je yg dpt ibu msk utk Dalia
- kari ikan bawal + bendi
- ayam goreng berempah
- kcg pnjg grg hati pedal
- ikan selar goreng
- kerabu mangga
- tauhu sumbat



                                                             ayam goreng berempah


                                                         
                                                           kari ikan bawal + bendi


                                                                   
                                                                     tauhu sumbat


assalamualaikum...alhamdulillah hr ni ibu ada tetamu istimewa yg dtg ke rumah,yg dh lama sgt ibu tk jumpa..suka ibu tgk Dalia tadi,dari dulu sampai skrg,Dalia menten je..tk banyak berubah..rasanya brtambah2 comel..pipi gebusss..haha.. wlaupn bbrapa hari sbelum nk dtg Dalia dh bgtau ibu,tp pening gak kepala ni memikir apa la yg ibu nk masak utk Dalia nnti..pikir punya pikir ibu masak je la ikut selera ibu..ibu mmg tgh teringin sgt nk mkn kari ikan bawal dgn ayam goreng berempah..layannnnn je la Dalia ye..hehe.. lain kali kalau nk dtg,bgtau ibu dulu tau,boleh ibu masak2 lagi..klau boleh dtg selepas subuh..boleh borak panjang2,mcm tadi tk puas la..hah,jgn lupa kirim salam kt Baim Wong awk yek..haha
kt sini ibu sertakan resepi yg kita makan tadi,bila2 boleh masak sendiri..hehe


kari ikan bawal+bendi:

bahan2nya:

2 ekor ikan bawal - di bersihkan & digoreng separuh masak
2 biji bawang putih - di hiris nipis
3 biji bawang merah - di hiris nipis

3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia - kesemuanya di tumbuk

11/2 peket(kecil)rempah kari ikan Adabi
dibancuhkan dgn sedikit air & di campurkan
dgn bahan tumbuk tadi

2 tangkai daun kari
1 peket rempah tumis(peket kecil)
200ml santan pekat dicampurkan dgn 4cwn air
7 biji bendi
garam & air asam jawa secukup rasa

cara2nya:
- tumiskan bawang yg dihiris nipis sehingga naik bau,dan masukkan rempah tumis juga daun kari
- gaul2kan sekejap,kemudian masukkan rempah yg dah di bancuhkan tadi,tumis sampai pecah minyak
- kemudian masukkan santan dn air asam jawa
- slps itu bolehlah masukkan ikan,kacau selalu pelan2..
- bila dh mendidih masukkan bendi dan lada hijau yg di belah dua
- masukkan garam & serbuk perasa(kalau suka)
- akhir skali masukkan tomato yg dibelah 4.
- siappp..;))



ayam goreng berempah:

bahan2nya:

12 ketul ayam
4 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
5 btg serai
10tangkai cili kering
2 sudu makan rempah kari ikan
2 sudu makan ketumbar
kunyit serbuk secukupnya
daun kari
garam secukup rasa
sedikit gula

cara2nya:
- kisar bawang merah/putih,serai,lengkuas,halia,cili kering,ketumbar,rempah kari..
- kemudian lumurkan pada ayam tadi,jgn lupa gaulkan sekali serbuk kunyit,garam dan gula
- perapkan kira2 1 jam
- gorengkan ayam dgn minyak yg penuh,bila hampir masak,masukkan daun kari
- goreng ayam sehingga garing
- goreng sehingga habis..;))



** resepi tauhu sumbat cari kt list masakkan ibu..tk larat nk taip resepi..malas nk copy..i'm sorry...;))

Thursday, May 12, 2011

kek karamel



assalamualaikum..ni kek karamel yg kakcu buat utk anak sdra yg melangsungkan perkahwinan baru2 ni..hajat di hati nk letak kek ni kt atas meja makan pengantin..pastu potong2 n makan sama2 dgn sdra mara..tp hajat tk kesampaian..slps kek di serahkan kpd AJK meja makan pengantin,terus tk nmpak ke mana kek tu 'dicampak'..terasa sikit kesal dlm hati.. :(
apapn selamat pengantin baru kak yong Norshafiza & Ramlie..moga kekal bahagia hingga ke alam syurga..
** kalau ada yg inginkan resepi kek karamel ni..silalah cari2 kt list masakkan kakcu - kek karamel..;))

Wednesday, May 11, 2011

Puding biskut marie


assalamualaikum...
arini rasa letih sangat..mungkin sbb cuaca yg panas je skrg..panas2 ni makan puding pn sedap kan..nyaman je rasa lalu kt tekak..apa lagi mkn puding biskut marie ni..mmm sedapppp....resepi puding ni kakcu dpt dari kak AINI LEE..terima kasih kak atas resepinya..;))


bahan2nya:

30gm agar2 bertali - kakcu guna agar2 yg 3.75gm
1/2 tin susu manis
15 keping biskut marie - kisar sehingga hancur
1/2 cawan gula pasir
1200ml air - kakcu guna 1400ml air
3 helai daun pandan
pewarna merah dn kuning
secubit garam


cara2nya:

cuci bersih agar2 dan rendam sekejap

masak agar2 dgn 1200ml air dan masukkan daun pandan,kacau2kan dan biarkan masak sehingga agar2 larut
masukkan susu dan secubit garam..kacau2kan dan kmudian masukkan gula dan biskut marie yg telah dikisar..kacau2kan lg..
masak sehingga agar2 pekat dan bahagikan kpd bberapa bahagian yg kita suka,masukkan pewarna dan perisa ikut kesukaan masing2..
kemudian masukkan agar2 ke dalam loyang atau
acuan pilihan..
masukkan secara berselang seli,sejukkan sbentar
dan masukkan ke dalam peti ais
enak di makan sejuk2...;))

Monday, May 9, 2011

Japanese cheese cake-strawberry





sempena hari ibu,kakcu buat kek jepun perisa stoberi..
alhamdulillah dapat jgk sdra mara merasai keenakan kek yg kakcu buat..Sempena hari ibu,kakcu ucapkan slmt hari ibu pd semua yg bergelar ibu,semestinya hari2 adalah hari ibu,moga kita menjadi ibu yg mendapat redha Allah s.w.t....;))

bahan2nya:

5 keping cheese - brand apa pn boleh - koyakkan kecil2
200ml susu segar
4 biji telur - asingkan putih & kuning
70gm butter
70gm tepung kek
130gm gula
1/4 sudu teh krim of tartar
2 sudu teh perisa strawberry emulco
1 sudu teh pewarna pink


cara2nya:

1. cheese dan susu segar di masak dgn api perlahan
kacau sampai sebati,kemudian masukkan butter
kacau2kan lagi smpai butter larut dn tutup api
ketepikan,
2. pukul putih telur dan gula hingga mnjadi maringue
3. pukul kuning telur dan masukkan ke dalam bancuhan
cheese td.
4. kemudian masukkan tepung kek dan kacau sebati
(guna senduk kayu je)
5. selepas itu masukkan maringue dan dikacau rata
6. masukkan perisa strawberry dan pewarna pink
kemudian kacau skejap lg hingga betul2 rata.
7. alas loyang dgn kertas minyak,curahkan adunan
ke dalamnya
8. loyang adunan di masukkan ke dalam loyang yang
lebih besar sedikit yg berisi air,dan telah dipanaskn
terlebih dulu.
9. bakar kek pada suhu 140 darjah pd 20 minit pertama
dan selepas 20 minit tukar suhu pd 170 darjah & bakar
selama 30minit lagi.
10.atau bakar mengikut kesesuaian suhu oven masing2..;))

Friday, May 6, 2011

kuih cucur



dah lama teringin nk buat kuih ni..mak mentua slalu buat..dh banyak kali mintak resepi tapi resepi jadi sepi..tk buat2 pn..resepi pn ntah dh ke mana2..alhamdulillah baru ni dapat resepi cucur ni dari sorg kawan,kak ANA INA,kak ina bg nama kuih ni cucur jawa..tk kira la cucur jawa ke cucur melayu ke..kita semua org Malaysia kan..hehe
apapn terima kak ANA INA..;))


bahan2nya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air kelapa - air biasa pn boleh


cara2nya:

1. panaskan air kelapa(saya guna air biasa je)+gula merah+gula pasir
setelah mendidih,biarkan suam dan kemudian di tapis
2. masukkan tepung gandum bersama tepung beras - gaul sebati -perap selama 4jam
3. panaskan minyak sesenduk dalam kuali - GUNAKAN API PERLAHAN
masukkan adunan sesenduk ke dalam minyak tadi
setelah adunan tepung masak baru di terbalikkan
dan goreng seketika,dan angkat..
4. boleh di makan begitu saja,sesuai utk hidangan sarapan pagi
atau minum petang..;))

Lemak cili api pucuk pegaga




rezeki pucuk pegaga btl lah..kawan dtg anta pucuk pegaga 3 plastik,nk buat apa banyak2 ni..nk masak apa pn tktau..asik buat kerabu je..jemu jgk..alhamdulillah ada kawan yg sudi kongsi resepi pucuk pegaga masak lemak cili api,terima kasih Nazian Nasir..kakcu dh masak,mmg sedap..;))


bahan2nya:
daun pegaga - dlm 2 cekak - di bersihkan
segenggam ikan bilis - dibasuh
3 cawan santan pekat
2 btg serai di titik
1 keping asam keping
garam secukup rasa

bahan utk di tumbuk:
10 biji cili api
3 inci kunyit hidup
ikan bilis pn boleh ditumbuk sama

cara2nya:

masukkan semua santan,bahan tumbuk,serai,asam keping - ke dalam periuk
masak sehingga kuah mendidih - sentiasa kacau supaya tk pecah minyak
masukkan pucuk pegaga dan kacau..biarkan sampai kuah mendidih dan pucuk pegaga masak
sentiasa kacau kuah supaya santan tk pecah minyak ya..
0k dah siappp...senang je..;))

Thursday, May 5, 2011

Donat Gebu


terima kasih pd adik zaharah Omar & Azie Mazidah yg sudi berkongsi resepi donat gebu ni..mmg btl2 gebu..;))


bahan2nya:

1/2 kilo tepung gandum (anggaran 17biji)
2 sudu makan majerin/shortening
1/2 sudu teh garam
air suam secukupnya
1/3 cawan susu segar
1 sudu makan yis kering (mauripan)
1 sudu makan gula
2 biji kentang rebus - blend bersama sedikit air suam

cara2nya:

1. susu segar+gula+yis - kacau dan biarkan berbuih seketika - ketepikan
2. satukan tepung+majerin+garam - gaulkan sebentar
3. campurkan kentang dan yis - uli dulu kalau kurang air baru tambah
air suam sedikit demi sedikit dan uli hingga lembut dan tak melekat
pada tangan
4. bila adunan lembut biarkan dalam 30minit hingga adunan naik
5. uli semula utk keluarkan angin,canai tebal dalam 1inci dan terap
6. goreng dgn minyak yang banyak dgn api yg sederhana
7. biarkan sejuk baru di letak topping atau gula halus...;))

Wednesday, May 4, 2011

Kek Buah




biasa buat kek buah kukus..kali ni cuba plak buat kek buah yg di bakar dlm oven..alhamdulillah,wlaupn tk brapa cantik tp jadi pn..rasanya pn sedap..terima kasih pd kak Rozie Nor yg sudi berkongsi resepi..;))


bahan2nya:

200gm tepung gandum + 1 sudu baking powder
200gm butter
90gm gula pasir
3 biji telur
100ml madu
1 sudu esen vanilla
buah2an campuran


cara menyediakannya:
1. putar gula dan butter hingga kembang
2. masukkan telur sebiji2 dan putar lg hingga sebati
3. masukkan esen vanilla
4. putar lagi hingga sebati
5. masukkan tepung sedikit demi sedikit
6. masukkan buah campuran dan juga madu
7. putar lagi hingga menjadi krim
8. kemudian masukkan ke dalam loyang
yg telah di sapukan dgn minyak
9. bakar slama 45 - 50 minit dgn suhu 160 darjah
atau mengikut suhu oven masing2 dgn api atas bawah.

** buah cmpuran,di gaulkan dgn sedikit tepung sbelum
di masukkan ke dalam adunan.
boleh juga di tabur di atas adunan.

Monday, May 2, 2011

Bingka Jagung




kuih apa nk buat arini ye..ada jagung 2 tongkol dlm peti sejuk tu,apa kata kalau buat bingka jagung..boleh gak kunyah2 sambil tgk tv..bkn susah pn buat bingka ni,campak2 kacau2 then bakar..siappp..(ye je..pdhal terkial2 jgk nk membuatnya..hahah)


bahan2nya:

350gm jagung - kakcu guna 2 tongkol jagung yg dihiris isinya
2 cawan tepung gandum
1 cawan tpung kastard
2 biji telur
11/2 cawan gula - nk kurangkan sikit pn boleh
200ml santan
2 cawan air
1 sudu teh garam

cara menyediakannya:

- semua bahan2 dikisar hingga sebati
- sebelum dibakar,2 sudu minyak masak dipanaskan didalam loyang,supaya nanti adunan tidak
melekat di loyang.
- kemudian masukkan adunan ke dalam loyang yg masih panas tadi dan bakar selama 1 jam 15 minit
atau sehingga masak,mengikut suhu oven masing2..
- dah masak,biarkan sejuk,baru boleh keluarkan dari loyang dan di potong untuk di makan..;))

Sunday, May 1, 2011

hidangan tengahari





sebelum tido lg malam td,ibu dh pikir..nk masak apa esok ni...
hari2 masak,kadang sampai tktau nk masak apa..
ibu masak je la apa2 je lauk n sayur yg ada kt dlm peti sejuk tu..
ni la hidangan ibu sekeluarga utk tngahari ni..ada sayur lemak putih sawi + tempe,sambal ikan terubuk masin + petai,gulai ikan tongkol,kerabu mangga & ikan selayang goreng.. oo..ya,ikan terubuk masin tu ibu dapat kiriman dari sarawak..terima kasih June Ahmad,lain kali buat la seprais lg..haha.. apapn syukur alhamdulillah atas nikmat yg Allah berikan pd kami...
kt sini ibu sertakan resepi utk masak sambal ikan terubuk masin + petai & kerabu mangga..


sambal ikan terubuk masin + petai:

bahan2nya:
ikan terubuk masin - di potong kecil2 (+- 10 ketul) - di goreng
10 tangkai cili kering - di kisar
6 ulas bawang merah - di kisar
2 ulas bawang putih - di kisar
1 biji bawang besar - di hiris
petai - ikut suka nk bnyk mana
sedikit air asam jawa,garam dan gula secukup rasa


cara menyediakannya:
tumis bahan kisar sehingga terbit minyak dan naik baunya
masukkan petai,gaul2kan..masukkan air asam jawa,garam dn gula
masak lg sampai agak kering..kemudian masukkan hirisan bawang
dan ikan masin yg telah di goreng tadi..gaul2kan sbentar
dan bolehlah padamkan api...dah siappp..;))


untuk buat kerabu mangga:
3 biji buah mangga - dibuang kulit - di sagat/dihiris halus2
2 btg serai - ambil isi putihnya - dihiris nipis/halus2
2 ulas bwg merah - dihiris nipis
1 ulas bwg putih - dihiris halus
3 helai daun limau purut - dihiris halus2
5 biji cili api - dipotong kecil2
1 biji lada merah - dibuang bijinya dan dipotong kecil2
1 biji lemon/limau nipis/limau kasturi - di perah airnya
garam dan gula secukup rasa.


cara menyediakannya:

campurkan kesemua bahan2 tu dan digaul rata..
klau suka boleh cmpurkan udang kering kisar dan kacang tanah tumbuk,
ibu tk boleh makan tu,itu yg tk taruk..
dah sebati dan rasanya pn dh sedap,bolehlah di hidangkan..;))