Jom Follow Ibu

Saturday, April 30, 2011

kuih kaswi




rindunya nk mkn kuih kaswi..asik buat kuih lain je..kali ni sempatkan jugak buat kuih ni..takut kempunan,trjatuh katil pulak..haha


bahan2nya:

sebuku gula melaka
6 cawan air - 4cwn dimasak dgn gula melaka & 2cwn lg dicampurkan dlm adunan tepung.
5 sudu gula pasir - ikut suka
21/2 cawan tepung gandum
4 sudu besar tepung sagu ubi
1 sudu teh kapur - bancuh dgn sedikit air
sedikit kelapa parut dicampur garam dan dikukus sbentar utk di mkn bersama kuih kaswi..

cara2 menyediakannya:
masak gula melaka dgn 4 cawan air - sejukkan

- blendkan tepung gandum dan tepung sagu ubi dgn lebihan air tadi sehingga sebati
- masukkan bancuhan air kapur,gula dn air gula melaka yg dh disejukkan
- blendkan lg..klau tk manis,boleh la tambahkan gula sedikit lg
- setelah adunan sebati,tapiskan ke dalam loyang yg tlh di sapukan dgn sdikit minyak
- kmudian kukus lah sehingga kuih btl2 masak..sbelum tu panaskan periuk kukus trlebih dulu..
- bila kuih dh sejuk boleh lah dipotong dan di gaulkan dgn kelapa yg dh di kukus td dan
bolehlah di hidangkan..;))


** resepi dari kwn kr,terlupa la nama dia..
apapn terima kasih tk terhingga pd yg empunya resepi,sdp sgt kuih ni..tk caya sape2 boleh
cuba ye...;))

Friday, April 29, 2011

Cekodok Pisang


assalamualaikum semua....
ptg ni ujan lebat sgt..ujan2 ni perut rasa lapar je..
pisang ada tu..yuk kita buat cekodok pisang yukk..

bahan2nya:

21/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
3 biji pisang berangan - di lenyek
1/2 peket mauripan
sedikit garam


cara menyediakannya:

campurkan kesemua bahan dan gaul hingga sebati..
biarkan skejap dlm setengah jam..
kemudian bolehlah di goreng..
hidangkan dgn air kopi o panas2..pehhhh...;))

Wednesday, April 27, 2011

Lontong




assalamualaikum..apa lg yg ibu nk masak utk org2 yg ibu sayang..
masak lontong pn ok jgk kan..
ibu sediakan resepi lontong ibu kt sini utk rujukkan anak cucu
ibu,bila ibu dh tkde nnti...


bahan2nya:
nasi impit/ketupat segera(di rebus)


bahan utk kuah lodeh:(makan utk 5 org)
6 ulas bawang merah - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
2 inci kunyit hidup - ditumbuk
ikan bilis - ditumbuk
2 btg serai - di ketuk
200ml santan (kotak) + 600ml air

sayur-sayuran:
kentang - dipotong kecil
tempe - dipotong kecil
kobis - dipotong kecil
carrot - dipotong nipis
suhun - direndam dan di potong
tahu kering - di rendam dan di potong kecil
kacang pnjg - di patah2kan

cara2 menyediakannya:
campurkan bahan tumbuk dgn serai,sedikit santan dan di masak
masukkan kentang dan air - masak sehingga kentang empuk
setelah kentang empuk,masukkan carrot,kacang panjang,tempe,tahu kering,
kobis dan suhun - masukkan lebihan santan
kalau nk pekat lg lebihkanlah santan - jangan lupa masukkan garam
secukup rasa - dah masak semuanya bolehlah padamkan api...


bahan utk sambal kacang:

1 ringgit kacang tanah(lebih kurang) - di sangai dgn garam - dah sejuk,bolehlah dibuangkn kulitnya - kemudian di kisar.
20 tangkai cili kering(lebih kurang) - di kisar
6 ulas bawang merah - di kisar
3 ulas bawang putih - di kisar
1 inci halia - di kisar
2 btg serai - di kisar
10 sudu mkn gula
2 sudu kecil garam
1/2 sudu mkn asam jawa Xtra
350ml air - lebih kurang

cara2 menyediakannya:

tumis bahan kisar sehingga terbit minyak dan naik aromanya
masukkan kacang tanah yg dh di kisar,gaul2kan dan masukkan air
masak sehingga mendidih - kmudian masukkan gula,garam dan asam jawa Xtra
masak lg sehingga kuah kacang btl2 masak dan pekat
stlh kuah kacang masak dn sedap,bolehlah di hidangkan dgn nasik impit/ketupat dn juga kuah lodeh td...jangan lupa telur rebus ye...;))

Monday, April 25, 2011

kuih pau



dah lama tk buat kuih pau..resepi ni kakcu share dari kwn kr
Junaidah Yahaya..terima kasih Jun...
jum la kita mengepau..;))

bahan2nya:

500gm tepung pau/tepung gandum
2 sdb double action baking powder
11gm yis
120gm gula halus
50gm shortening
230ml air

cara menyediakannya:

- yis di bancuh dgn sedikit air sehingga kembang - ketepikan.
- ayak tepung + double action
- campurkan semua bahan dan uli sehingga lembut.
(air masukkan sedikit2 ye...)
- kmudian perap adunan selama 1 jam
- dah naik dua kali ganda,bolehlah di uli lg dn bentukkan bulat2
kemudian letakkan inti - biarkan sekejap
- sementara itu panaskan air kukusan
air dah betul2 mendidih,kukus kuih pau td dgn api yg besar
lebih kurang sepuluh minit.
- utk inti kuih pau ni,terpulanglah pada citarasa masing2 ye..
nk taruk inti apapn boleh...;))

Saturday, April 23, 2011

bingka pisang



bahan2nya:

350gm pisang - kakcu guna pisang berangan
3 cawan tepung gandum - kakcu guna cawan yg tinggi,yg mcm mug tu..tp kecik sikit dri mug..
1 biji telur
200ml santan(santan kotak) + 11/2 cawan air
11/2 cawan gula - kalau nk maniskn lg pn boleh
1st garam
1st esen vanila
2 sudu mkn minyak masak

cara menyediakannya:

semua bahan2 di kisar hingga sebati
sebelum di bakar - 2 sudu minyak masak di panaskan dlm loyang
supaya adunan tidak melekat di loyang nanti.
kemudian masukkan adunan dalam loyang yg masih panas tadi
dan bakar selama 1 jam 15 minit atau sehingga masak
mengikut suhu oven masing2..

~ resepi ni sama dgn resepi bingka labu,tp kakcu tukar labu kepada pisang..
maka jadi la kuih bingka pisang ni..
~ apapn kakcu nk ucapkan terima kasih sgt2 pd Azam ahmad Ain Alias
yg sudi berkongsi resepi..moga Allah sentiasa merahmati adik..;))

Wednesday, April 20, 2011

Seri Muka Pisang


Bahan A:
(lapisan bawah)

11/2 cawan tepung beras
21/2 cawan santan
11/4 cawan pisang lenyek
1 cawan gula - boleh mengikut kemanisan yg di sukai
2 sudu tepung kastard
1 sudu kecil esen pisang
sedikit pewarna kuning telur

Bahan B:
(lapisan atas)

1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
2 cawan santan
2 sudu makan tepung jagung
2 biji telur
1 sudu kecil esen pandan
sedikit pewarna hijau
sedikit garam

cara menyediakannya:
1. untuk bahan A:
alaskan acuan yg di gemari dgn plastik pembalut makanan.
sapukan dgn sedikit minyak (saya tk alas plastik pn,cuma sapukan sedikit minyak)
2. campurkan semua bahan2 A kecuali pisang dan esen pisang.
kacau atas api dn masak sehingga mula meruap dan sedikit likat.
pastikan ia sentiasa dikacau supaya tidak berketul.
kemudian campurkan pisang dan esen pisang.
kacau sebentar dan tutup api.
3. tuang adunan dalam loyang/acuan dan kukus selama 20-30minit
4. setelah dikukus,toreh2kan sedikit atas permukaan pisang
dgn menggunakan garpu
5. untuk bahan B:
kesemua bahan dicampurkan dan kacau sampai sebati.
masak sebentar atas api sehingga meruap sebentar.
pastikan ia sentiasa di kacau supaya tidak berketul.
tapis (saya tk tapis pn..hehe)dan curah atas lapisan
bawah yg dikukus tadi.
6. kukus selama 20-30minit.
kemudian sejukkan dan di potong/di keluarkan dri acuan
untuk hidangan...;))


** resepi dari majalah SAJI **

Tuesday, April 19, 2011

Apam Labu



selalu buat apam biasa je..apam mauripan..apam tepung beras..
arini cuba plak buat apam labu..tk sangka ye labu pn boleh buat apam..
nmpaknya si luncai tk dpt la terjun dgn labu2nya lg..sbb kita dh
buat apam...haha
apapn su nk ucapkan brbnyk2 terima kasih pd kak Aini Lee kerana
sudi berkongsi resepi apam labu ni..
yukk kita tgk resepi apam labu:

bahan2nya:

2 sudu makan tepung gandum
1/2 peket mauripan
1 sudu kecil gula
sedikit air suam2 kuku
masukkan ke dalam mangkuk,kemudian kacau sebati semua bahan2
(tutup mangkuk biarkan yis tu kembang,lebih kurang 5-6 minit)

250gm labu - di rebus
160gm gula pasir - boleh kurangkan (saya buat ikut sukatan ni mmg manis)
2 biji telur - saya guna sebiji telur sbb tengok2 telur tggl sebiji je..heheh
150ml santan
200gm tepung kek - blue key
1 sudu kecil b/powder
secubit garam

cara menyediakannya:
- kisarkan semua bahan hingga sebati
- masukkan yis yg dah di kembangkan td dan kisar lg
biar betul2 sebati - dah sebati,perapkan lebih kurang 1 jam
- sebelum kukus sapukan sedikit minyak pd acuan
- kukus lebih kurang 10-12 minit.

Monday, April 18, 2011

kuih bakar pandan



lama tk buat kuih bakar pandan ni..resepi dari kawan KR..
terima kasih pd Surieya Ariffin krn sudi berkongsi resepi..
sedappp sangattttt...tk caya ce buat..ce buat...hehe
jum tgk resepi kuih bakar pandan:


bahan2nya:

1 mangkuk tepung gandum - kakcu guna mangkuk sayur/kuah
11/2 cawan gula pasir
1 mangkuk santan pekat
3 biji telur
air daun pandan - kakcu guna esen hijau/paste pandan bancuh dgn 1/2 cwn santan
1 sudu kecil serbuk jintan manis - kakcu tk taruk pn..
sedikit serai wangi di blend n ambil air nya - pn kakcu tk taruk..heheh


cara2nya:

1. pukul telur dan gula hingga kembang - kakcu blend je
2. masukkan tepung gandum dan santan serta bahan2 lain - blend hingga semuanya sebati
3. panaskan acuan dgn sedikit minyak masak
4. tuangkan adunan ke dalam acuan
5. bakar dgn suhu 160 darjah,apabila separuh masak
tabur bijan dn bakar lg hingga garing...
** SELAMAT MENCUBA **

Sunday, April 17, 2011

kuih abuk-abuk



biasanya klau nk makan kuih abuk-abuk ni,beli je..tu pn jarang jumpa org jual kuih ni,
kali ni cuba plak buat sendiri..wlaupn kureng cantik..tp boleh la..;))


bahan2nya:
240gm sagu biji
240gm kelapa parut putih
3 sudu makan gula merah - boleh lebihkan
3 sudu makan gula pasir - boleh lebihkan
1/2 sudu teh garam
10 keping atau lebih,daun pisang yang di lipat
seperti kon
Lidi penyemat secukupnya- guna pencungkil gigi je

cara memasak:
1. basuh sagu dn toskan 5 minit.
2. gaulkan sagu dgn kelapa. tambahkan garam.
3. gula merah dan gula putih di gaul sekali. ketepikan.
4. masukkan dua sudu makan campuran sagu ke dalam kon daun pisang.
kemudian sendukkan setengah sudu makan campuran gula dan lapiskan
dgn sesudu makan campuran sagu semula.
5. lipat bahagian atas kon dan sematkan dgn lidi.
kukus kuih lebih kurang 10 minit atau sehingga masak.
6. dah siap...sedia di hidangkan...;))

** anda boleh mengukus sagu separuh masak dahulu,
kemudian di masukkan ke dalam kon agar ia msk sekata.

Resepi dari majalah RASA.

Saturday, April 16, 2011

Bingka Labu





assalamualaikum...
ujan kt luar baru je teduh..phm2 je la bila ujan2 ni perut pn mula la lapar..
nasib baik dh siap bingka labu yg kakcu buat..lama sungguh mengidam nk buat sndiri
bingka labu ni,selalu beli je..alhamdulillah jadi pn..mmmm sedapppp...
nk buat dia pn sng je..
kakcu nk ucapkan brbanyak2 terima kasih pada
Azam Ahmad Ain Alias salah sorg kwn KR yg sudi berkongsi resepi bingka labu ni..
jum kita tgk resepi BINGKA LABU:

bahan2nya:
350gm labu yg telah di rebus
3 cawan tepung gandum
1 biji telur
200ml santan + 11/2 cawan air
2 cawan gula (saya taruk 11/2 cwn gula,itu pn dh manis..boleh kurangkan lg)
1 sudu teh garam
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar butter ( saya tk guna pn)
2 sudu besar minyak masak
sedikit bijan ( utk tabur di atas adunan sebelum di bakar)

cara2nya:
semua bahan2 di atas di campurkan dan di kisar hingga sebati
KECUALI butter dn minyak.
sebelum adunan di bakar,1 sudu besar butter dan 2 sudu besar minyak masak di panaskan
dalam loyang,(saya guna minyak masak sahaja),supaya adunan tidak melekat di loyang.
kemudian masukkan adunan dlm loyang yg masih panas td dan bakar selama 1 jam 15 minit
atau sehingga masak mengikut suhu oven masing2.
(saya bakar guna api bawah sahaja tp dlm 6-7 minit terakhir saya guna api atas bawah,
supaya btl2 masak)
cuba la,sedappp..betul..tk tipu..;))

Friday, April 15, 2011

hidangan tengahari



assalamualaikum...selamat tengahari...
lama ibu tk upload gambar masakkan ibu kt sini..ntah kenapa sejak akhir2 ni langsung tk
bersemangat nk menbelek fb n blog..nk balas komen kwn2 kt fb pn malas..
dalam malas2 tu ibu masak gak..syukur alhamdulillah masih ada rezeki buat kami..
ni la hidangan tengahari utk ibu skeluarga..
lemak labu,kari udang,asam pedas ikan selar n ikan selar goreng.
makan yukk...;))


>> tlg doakan ibu sht n kuat semangat utk lalui hari2 seterusnya.. <<

Sunday, April 3, 2011

kari nyonya asam pedas



tk tau nk masak apa..belek2 majalah saji,terjumpa resepi ni..mmm..tk sia2..sedapp...
saya kongsikan kt sini resepinya..;))


bahan2nya:
500gm isi ikan kerapu
20gm belacan - saya tukar dgn pati ikan bilis,sb tk mkn belacan.
200gm cili kering - kisar
100gm bawang merah- kisar
3 btg serai - kisar
200gm serbuk kari ikan - bancuh dgn sedikit air
air asam jawa secukupnya
30gm daun kesum
1 kuntum bunga kantan - belah 4.
1 biji kelapa parut - ambil santan pekat shja
200gm tauhu pok - belah 2 ->> tk taruk pn sb tk ada
100gm kacang bendi
2 biji tomato - belah 2

cara menyediakan:
1. panaskan minyak dan masukkan belacan sehingga naik baunya
2. tumiskan bahan2 yg telah dikisar bersama belacan sehingga terbit minyak
3. tuangkan air asam jawa dan masukkan daun kesum dn bunga kantan - gaul rata
4. masukkan ikan kerapu,kacang bendi,tomato dan santan
5. masukkan garam secukup rasa dan tauhu pok (klau ada)yg telah di belah dua
6. gaul rata dan tunggu sehingga mendidih.
hidangkan...;))

Saturday, April 2, 2011

kek kukus dua warna



saya dapat resepi ni dari surat khabar..lupa plak surat khabar apa..tapi chef yg empunya resepi ni nama dia Azli Razali..terima kasih chef ye..
tk rugi cuba buat kek ni,sedappppp....;))


bahan2nya:
6 biji telur
1 sb ovalette
1 cwn gula halus
1 st esen vanila
11/2 cwn tepung gandum halus superfine - di ayak
21/2 sudu minyak masak/jagung
sedikit pewarna ikut suka (klau nk taruk perisa pn boleh je..;))

cara2nya:
1. panaskan pengukus
2. pukul telur,ovalette,gula,esen vanila n tepung hingga kembang n kental
selama 6-8 minit dgn kelajuan maksimum
3. turunkan kelajuan paling rendahdan kacau minyak dlm adunan kek
4. kmudian asingkan kpd 2 bahagian dan letakkan sedikit pewarna yg di sukai
- saya guna pewarna cokelat n oren dan perisa cokelat emulco dn oren emulco -
5. tuang ke dalam loyangyg telah di sapukn dgn sedikit minyak
6. tuangkan sebelah menyebelah mengikut warna supaya ada ton yg berbeza
pd kek setelah masak.
7. kemudian kukus adunan kek sehingga masak selama 40 minit atau lebih..;))

Friday, April 1, 2011

kek karamel

sebelum dibakar
selepas dibakar


bahan2:
(A)
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
* tabur gula dlm loyang dan masak atas api perahan
biar gula hancur dan warna brtukar mnjadi perang.

(B)
bahagian atas:
1/2 tin susu cair (boleh di tambah kalau nk karamel teba sikit)
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur (klau tambah susu cair kena tambah gak kuning telur)

(C)
Lapisan kek:
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 biji kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu kfc)
45ml minyak masak (lebih kurang 2 sudu makan)

(D)
Meringue:
6 biji putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu kfc)

cara2nya:
1. kacau semua bahan (B) perlahan2 - jgn berbuih2 - nanti tk jadi karamelnya
2. masukkan (B) tadi dlm loyang gula hangus tadi..
3. pukul bahan (C)
4. pukul bahan (D) sampai jadi kembang n bila kita angkat/terbalikkan-tak jatuh
5. campurkan adunan (C)+(D) dan gaulkan dgn mnggunakan senduk kayu hingga sebati
6. bahagikan kepada bberapa bahagian n letakkan warna ikut citarasa sendiri
7. masukkan ke dalam loyang yg tadi secara berselang seli hingga adunan habis
8. bakar secara double boilling-selama 1 jam dgn suhu 160-180 darjah
9. bila dh masak angkat n rehatkan dlm 10 minit,baru terbalikkan kek yg di bakar tadi
10.masukkan dlm peti sejuk lbih kurang 1 jam,baru sedap di makan
*tahan dalam peti ais hingga 5 hari.



dah siap dipotong...