Jom Follow Ibu

Thursday, March 31, 2011

talam hijau


resepi kuih talam hijau ni saya dpt dari blog cheTam,terimakasih cheTam ye..
kuih ni jadi cantik,sedap..tapi sayangnya adunan yg warna putih tu tk berapa nmpak
plak..sbb masa buat tu adunan yg hijau ada lekuk sikit,tu yg adunan kaler putih termasuk ke dalam..sepatutnya yg putih tu kt atas & yg hijau sbelah bawah,tapi guna acuan ni,bila di telangkupkan maka jadi la mcmni..lain kali buat kt dlm loyang plak lah...;))

bahan2nya;
Lapisan bawah:
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
5 cawan air biasa
1 cawan gula
sikit jus pandan/pewarna hijau

Cara:
- gaul semua bahan,masukkan dalam periuk dan kacau sebentar saja atas api
- masukkan dlm loyang yg telah di sapu minyak dan kukus sehingga masak (30minit)

Lapisan atas:
3/4 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
3 cawan santan + sedikit garam

Cara:
- gaul semua bahan dan tapiskan.
panaskan sikit atas api,kacau rata sekejap saja
- tuangkan perlahan2 ke atas lapisan bawah
- kukus sehingga masak (20 minit)
- sejukkan dulu baru boleh potong...;))

Wednesday, March 30, 2011

daging payau goreng kunyit



daging payau ni kakak bwk balik dri sabah..rasanya lbih sdp dri daging biasa yg kita selalu makan..

bahan2 dan cara menyediakannya:
- 300 gm daging payau salai - di hiris nipis
- di gaulkan dgn garam dn kunyit dn sedikit lada sulah
- kemudian di goreng
- gorengkan sedikit hirisan bawang besar
- gaul2kan bawang goreng dn daging goreng td...siappp...
- dan bolehlah di hidangkan...;))

tom yam putih (udang)


tomyam putih ni sesuai utk org yg suka berdiet,sbb tomyam ni tk gunakan minyak atau bahan perasa tambahan..

bahan2nya:
7 ekor udang

8 helai daun limau purut
6 batang serai - di ketuk
10 biji limau kasturi/4 biji limau nipis
15 biji cili api - di ketuk
4 biji bawang merah - di ketuk
3 ulas bawang putih - di ketuk
1 inci halia - di ketuk
1 inci lengkuas - di ketuk
3 sudu makan susu cair
3 liter air - atau lebih
garam dn gula secukup rasa

- sayur-sayuran ikut selera sendiri....

cara2 menyediakannya:
- masukkan ke dalam periuk bahan2 yg dh di ketuk,air perahan limau,air dan susu cair
- masak sehingga mendidih
- masukkan udang dan sayur-sayuran - garam dan gula secukup rasa
- gaul rata dan biarkan kesemuanya masak
- slps itu bolehlah di angkat dan di masukkan ke dalam mangkuk
- jangan lupa masukkan daun ketumbar utk rasa dn aroma yg lebih enak dn lazat..;))

Monday, March 28, 2011

sayur campur kasih sayang



sayur ni pn utk hidangan pengantin..sbb tu nama dia sayur campur kasih sayang..haha
sorry la gambar tk berapa jelas..sibuk pengantin nk makan,sibuk la kakcu nk amek gambar..sebelum tu mmg tk sempat sayur campur tu nk posing,mmg kelam kabut..nasib baik makanan siap terhidang sebelum pengantin sampai...dup dap dup dap dibuatnya..huhu

bahan2 utk sayur campur:
- brokoli
- kobis bunga
- cendawan cina(kering)- rendamkan sekejap
- carrot
- kacang sepat
- lada benggala
- cili merah

bahan tumis:
- bawang besar di mayang
- bawang putih di hiris halus

bahan2 lain:
- sos tiram
- stok ayam pekat
- garam sedikit n secukup rasa
10 biji telur,di kacau2 dan di goreng hancur - ketepikan.

cara2 menyediakan:
- tumiskan bahan2 tumis hingga naik bau.
- masukkan sayur2an,carrot,kcg sepat,kobis bunga,brokoli,lada benggala
& lada merah.
- masukkan sos tiram,stok ayam pekat dan garam secukup rasa
- gaul2kan sehingga rata
- akhir sekali masukkan telur hancur tadi.
- gaul2kan lagi..dah masak rata bolehlah di angkat..;))

daging masak hitam



Daging masak hitam ni jgk,di masak khas utk hidangan raja sehari..

bahan2nya:
1 kg daging kijang - daging apa2 pn boleh..- rebus dn di potong kasar.
300 ml air asam jawa
100 ml kicap manis
300 ml air
4 sudu mkn air gula melaka (gula melaka yg di masak dgn semangkuk air)
100 gm kerisik
100 gm bawang goreng
sedikit garam
minyak masak utk menumis

bahan rempah:
2 sudu kecil jintan manis - di kisar
1 sudu kecil jintan putih - di kisar
2 sudu kecil ketumbar - di kisar
10 tangkai cili kering - di kisar

bahan tumis:
2 keping kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga

bahan mayang halus:
3 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
2 inci halia

cara menyediakan:
- panaskan minyak,tumis bahan2 tumis dan bahan mayang sehingga naik bau.
- masukkan cili kisar dn bahan rempah yg sudah di kisar.
kacau sehingga terbit minyak.
- kemudian masukkan air,kicap dan air gula melaka.
kacau sampai rata.
- selepas itu,barulah masukkan daging dan masak sehingga empuk.
- masukkan pula kerisik,garam secukup rasa dn bawang goreng.
- gaul lagi hingga rata kesemuanya.
- biarkan sekejap.
- masukkan ke dalam pinggan dn bolehlah di hias mengikut citarasa sendiri...;))

Sunday, March 20, 2011

rempeyek



assalamualaikum semua..arini ahad 20/3/2011,wlaupn badan ni rasa kurang sht sikit,
tapi alhamdulillah dpt juga saya siapkan rempeyek ni..saya buat khas utk kakak yg akan menyambut menantu pd 26/3 akan dtg..
wlaupn bentuk rempeyek tu ada yg mcm peta malaysia..mcm peta uganda pn ada..haha
tp rasanya boleh la..jnji bila kunyah bunyi krup krap krup krap..hehe
jum kita belajar buat rempeyek cara saya..;))

bahan2nya:(A)
1 1/2 bungkus tepung beras - lebih kurang la..
800ml santan
2 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu garam
1/2 sudu kapur makan - bancuh dgn sedikit air
1 sudu kecik gula

1 kilo kacang tanah - kalau perlu di jemur terlebih dulu..

bahan2 utk di kisar:(B)
2 sm ketumbar
2 sm jintan manis
2 sm jintan putih
-sangai terlebih dulu-
2 btg serai
2 biji bawang putih
ikan bilis - ikut suka nk taruk bnyk mana
asingkan sedikit ikan bilis tanpa di kisar utk di masukkan ke dlm adunan.

cara2nya:
1. campurkan bahan (A) dan bahan (B)- kacau hingga semuanya larut dn rata
masa bancuh adunan ni,kena hati2 ye..takut klau pekat sgt nnti jadi tebal tk rangup..klau cair sgt plak..nanti jadi nipis..tk sedap..so agak2 la ye..
2. ambil mangkuk kecil,sendukkan sedikit adunan tepung,masukkan kacang tanah dn ikan bilis - gaul rata
3. bila kuali dh btl2 panas boleh la mula menggoreng..
kena rajin terbalik2kan biar kacang dn tepung masak rata
4. dah masak boleh la di angkat dn di hidangkan..
apa lagi makan la..krup krap krup krap..bunyi dia..;))

Saturday, March 19, 2011

kek Roxy



resepi kek ni saya dapat dari majalah saji..tgk kan belang2 nye yg cantik geram pulak nk mencuba..tp warna belang2 yg saya buat ni tk sama dh dgn yg kt majalah tu..saya tukar ikut selera sendiri..;))

bahan2nya:
300gm tepung gandum
240gm gula halus
600gm putih telur
60ml susu cair
150gm mentega cair
1 sudu besar ovalette
sedikit pewarna merah jambu,cokelat & kuning
sedikit perisa strawberi,oren dan cokelat emulco
sedikit garam


cara menyediakan:
1. pukul telur,tepung gandum,gula,ovalette dan susu cair
sehingga kembang
2. masukkan mentega cair dan kacau rata
3. bahagikan adunan kpd ahagian. warnakan merah jambu,
cokelat dan kuning. tambahkan perasa strawberi,oren & cokelat emulco
mewakili satu adunan
4. ambil sedikit adunan,tuang ke dalam loyang secara berselang seli
mengikut turutan warna
5. kukus adunan ini selama 1 jam sehingga masak...;))

Thursday, March 17, 2011

telur ceplok goreng cili api+petai



bahan2nya:
6 biji telur - goreng ceplok/goreng telur mata lembu/kerbau/ghimau/gajah..hahaha
petai semangkuk kecik
10 biji cili api - di kisar
1 biji bawang besar - di kisar
2 ulas bawang putih - di kisar
1/2cawan santan
sedikit pati/kiub ikan bilis
air asam jawa,gula n garam secukup rasa.

cara2nya:
tumis bahan kisar sampai pecah minyak.
masukkan petai - gaul rata.
masukkan santan - masak sampai agak pekat
masukkan air asam jawa,gula n garam - gaul2 lagi..
masukkan telur - gaul2kan supaya telur bersalut dgn sambal..
padamkan api - angkat- dn boleh lah di hidangkan...:9:

Tuesday, March 15, 2011

sambal jering ikan bilis



bahan2nya:
5 biji jering - jering yg dh tua - potong nipis2 dn goreng
10 tangakai cili kering - di kisar
1 biji bawang besar - di kisar
2 ulas bwg putih - di kisar
semangkuk kecik ikan bilis - di goreng
1 biji/separuh bwg besar - di hiris
air asam jawa,gula dan garam secukup rasa

cara2nya:
tumis bawang besar dn bawang putih yg di kisar td - msk hingga pecah minyak
masukkan cili kisar - masak hingga mndidih
masukkan air asam jawa,gula dn garam sesedap rasa - gaul rata
akhir skali masukkan hirisan bwg besar,jering dn ikan bilis
gaul2kan..kemudian tutup api...dh siapp... ;))