Jom Follow Ibu

Wednesday, December 14, 2011

Jemput-Jemput Nangka





assalamualaikum wbt...
untuk makan2 petang ni ibu buat jemput2 nangka,
masa ibu tengah menggoreng tadi,ada lah jiran
datang bagi salam...ibu ingatkn nak apa..rupanya
dia hantar laksa..panasss lagi..alhamdulillah rezeki2..
macam bulan puasa pulak,dia bagi ibu laksa,ibu
bagi dia jemput2 nangka..;))
kt rumah ibu sekarang ni banyak nangka masak,
pokok nangka kt belakang tu tk putus2 berbuah,
dapatlah ibu bagi jiran2 & keluarga terdekat..
mudah2an lepas ni lagi banyak pokok nangka tu
berbuah..
dah banyak2,tktau nk buat apa,buat jemput2
pn ok jugak kan..tapi kelakar la..jemput2 yg ibu
buat tu penyek2 leper2 mcm kena langgar lori ikan
busuk je..haha..ala tk kesahlah janji sedap...;))

bahan2nya:
8 ulas nangka - di potong ikut suka
2 cawan tepung gandum
2 sudu makan minyak masak
3 sudu makan gula
sedikit kunyit serbuk,garam dan air secukupnya
minyak untuk menggoreng

cara2nya:
1. campurkan tepung,minyak masak,gula,garam,kunyit dan air,gaul rata,jangan cair sangat dan jangan pekat sangat.
2. masukkan nangka,gaul2kan.
3. kemudian bolehlah digoreng sehingga kekuning2an.
4. bolehlah dihidangkan...;))

5 comments:

Melly Octaviana said...

Hey..K' Suzan..salam kenal dari Melly.. i'm follower 448 . sedap jemput jemput nangka nya di hidangkan dengan secangkir teh.. ;)

Resepi Ibu said...

hai melly..mmg sedap jemput2 nangka ni...tapi jangan makan banyak2 nanti angin satu badan..hehe

teratai said...

nangka salah satu buah kegemaran saya. Biasa makan gitu je...tak tahulah pulak boleh buat jemput2!

Resepi Ibu said...

teratai..sedap tau nangka buat jemput2..kalau ada nangka masak tu cuba la ye..;))

Eyma Balkish said...

Salam perkenalan...tengah cari idea utk menu nangka..tq kongsi resepi..

Post a Comment