Jom Follow Ibu

Wednesday, November 23, 2011

Pecal





assalamualaikum wbt...
dah bberapa hari ni,kakcu rasa tk sihat je..
ikutkan nk masak pn tk larat..lepas solat
subuh tadi,kakcu baring semula..nasib baik
cuti sekolah..anak2 yang mengemas rumah..
apapn kakcu tetap masak..ini pn anak2 yg
tolong..masak pn yg senang2 je..macam
buat pecal ni kira senang,sayur2 semua celur
je..yg leceh sikit nk masak sambal pecal tu..
tapi kalau ada yg membantu,sekejap je siap..;))



bahan2nya:
kacang panjang - celur
kangkung - celur
taugeh - celur
pucuk ubi - celur
daun pegaga - celur
bendi - celur
daun salad - dipotong2
timun - potong nipis - tapi tadi kakcu terlupa nk taruk timun..;)
tauhu - goreng & potong kecil
tempe - potong kecil n di goreng
sengkuang - buang kulit & potong nipis
nenas - buang kulitnya & dipotong kecil




bahan sambal:
kacang tanah (rm2) - di goreng kemudian di kisar/ditumbuk

20 tangkai cili kering - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
5 ulas bawang merah - kisar
belacan - goreng - sikit je.. - kisar
isi cekur - kisar
air asam jawa
garam dn gula secukup rasa.

cara menyediakan:
masukkan semua bahan kisar dlm periuk.masukkan kacang tanah,digaul2 & dimasak.
kalau perlu masukkan air..gaul rata.
masukkan air asam jawa,garam dn gula secukup rasa.
masak sampai kuah agak2 pekat ye..
kemudian bolehlah padamkan api.

buat sambal/kuah ni mcm2 cara..
ada yg tk di masak..sbb bahan2 di atas dikisar dgn air masak..

ada tu semua bahan2 kisar di goreng trlebih dulu..
sbb tu kakcu tk tumis sambal ni sbb kacang tanah dh di goreng dgn minyak,
kalau kita masak kuah ni dgn api yg kecik,dia akan kluarkan minyak..
dh siap sambal/kuah,boleh la di hidangkan bersama bahan2 yg dh dicelur td..;))

3 comments:

Jendela Hati said...

salam kakcu, ni kalau anak sy tgk nie mesti nak jugakkk... anak sy emang peberet pecal nie. kalau buat mesti akan mkn bertambah dan berulang2 sampai abes pecal kat dapo..

Resepi Ibu said...

Salam Jendela hati...
oo anak JH suka mkn pecal jgk eh..sama la ngn anak2 kakcu..sbb tu klau buat ni kakcu buat banyak2..biar diorg makan puas2..suka tgk diorg makan..;))

Anonymous said...

AS SALAM KAK CU...NAK GORENG KACANG TANAH TU SEKALI DGN SELAPUT TU X MELEKAT KER?

Post a Comment