Jom Follow Ibu

Thursday, November 3, 2011

Bingka Ubi





assalamualaikum wbt...
kuih bingka ubi lagiiiiiiii...;)) mmm..memang sedap..
rasa sekali nak lagi..kalau dulu bila ada ubi je
kalau tk goreng,rebus..kalau tk rebus,buat pengat,
tapi sekarang sejak dah pandai buat bingka,rasa
nak buat bingka je..sebab sedap! bkn tu je buat
dia pn senang...yang leceh cuma nk memarut ubi
tu je..;))
bingka kali ni kakcu buat ala2 bingka ubi marble..
kakcu belangkan warna hijau & kuning..buat
macam kek marble tuu..nampak kan ada warna
kuning2 kt bingka tu..alahai warna tk penting la..
yang penting sedappp..haha


bahan2nya:
4 cawan ubi kayu yang diparut (perah airnyer )
2 cawan santan
2 biji telur
1 cawan gula pasir
4 sudu besar minyak
secubit garam
sedikit pewarna kuning


cara2nya:-
-panaskan oven 150' selama 10 minit....
-campur semua bahan diatas hingga sebati...
-tuang ke dalam loyang yang telah disapu dengan minyak....
-bakar adunan selama 1 jam @ hingga masak pada suhu 150'c....
-sejukkan dulu baru dipotong.....;))

3 comments:

Zurina said...

sedapnya...pos cni 2,3 ketul...:)

Resepi Ibu said...

rynaaaa...ala dh abis la syg..tk boleh nk pos...;))

teratai said...

nak cuba buatlah, sbb ada ubi kayu yg suami beli kat pasar tani tadi...!

Post a Comment