Tuesday, November 8, 2011

Bahulu Ros




assalamualaikum wbt...
untuk hari raya aidil adha baru ni,kakcu
buat 3 biji kek..salah satu nya bahulu kek
atau bahulu ros.
suami dengan anak2 kakcu suka bahulu
ros ni..lama jgk kakcu tk buat..aritu bila
masak je bahulu ni,masing2 tk sabar nk
makan..rindu sgt la tu dgn bahulu ros..;))
padahal senang je nk buat bahulu ros
ni tau...


bahan2 nya:
4 biji telur
1 1/2 cawan gula pasir(boleh kurangkan jika suka)
1 3/4 cawan tepung gandum
1 camca esen r0s
sedikit pewarna merah
sedikit minyak masak(di sapu pada acuan)

cara membuat nya:
pukul telur bersama gula hingga kembang.
masukkan esen r0s.masukkan tepung gandum.gaul sehingga sebati.
asingkan sesenduk daripada adunan tadi.masukkan pewarna merah.
masukkan sedikit adunan asal ke dalam acuan,diikuti adunan berwarna.
ulang langkah tersebut hingga menjadi tiga lapisan.
kemudian bakar sampai masak ikut kesesuaian oven masing2...
(kakcu masak guna suhu 150darjah selama 50 minit,jadi dia mcm kt dalam gambar tu la..)

4 comments:

  1. salam aidiladha kakcu
    sy pun ada buat..ingat nak buat raya tapi lepas bakar jek trus anak2 ngap..abes mlm tu jugak kak..hihihi..mmg sedap bahulu ros ni..

    ReplyDelete
  2. Sharifah...haa tu la,sedapkan bahulu ros ni..anak2 kakcu pn suka...
    salam sayang & salam aidil adha utk sharifah & keluarga...;))

    ReplyDelete
  3. nak cuba buat jg...mesti sedap ni...

    ReplyDelete
  4. Salam sis...dlm tepung tu x perlu letak baking powder ker sis...

    ReplyDelete