Jom Follow Ibu

Sunday, October 16, 2011

Lepat Pisang




assalamualaikum wbt...
lepat pisang ni kakcu buat semalam untuk bagi
kt jiran..rumah dia ada buat kenduri malam tadi..
pening jugak pikir nak bagi apa....tengok2 pisang
yang abangcu tebang beberapa hari lepas dah masak,
mm..apa lagi melepat lah kakcu..;))
yang kt atas tu gambar lepat yang belum dikukus lagi,
yang dh siap kukus tk sempat nak ambil gambar,
siap je kukus,tak lama kakcu terus masukkan dalam
bekas untuk hantar ke rumah jiran,tk boleh tunggu lama2
takut nanti habis makan sendiri,sbb semua dalam rumah
ni sukaaaaa sangat lepat pisang..yang tinggal tu je yang
kt dalam pinggan..tengoklah gambar pn tk semenggah,
masing2 sibuk hulur tangan nk ambil sorang seketul..haha
takpe..nanti esok2 ibu buat lagi,makan la puas2 ye...;))


bahan2nya:
11/2 cwn tepung gandum
3 cwn tepung pulut
2 cwn air gula melaka - yang dah siap di rebus - 
pisang boyan/emas ~ 15/25 biji
secubit garam

cara2:
pisang di lecek dn di campurkn dgn tepung gandum,tepung pulut dan garam.
masukkan air gula melaka sedikit2,kemudian di gaul rata..boleh juga masukkn 1 sudu mkn kicap pekat supaya kelihatan lbih cantik..(tapi kakcu tk masukkan kicap pn..)
slps tu boleh lah di bungkus dn di kukus dalam 20minit...;))

4 comments:

AYIE ABAS said...

antara kuih yg mak ayie suka buat masa ayie kecik2 dulu. pernah juga buat utk jual

Resepi Ibu said...

wahhh..mak ayie pernah jual kuih ni...mesti mak ayie pandai masak kan...kakcu teringin nk jumpa mak ayie la...;))

Chah said...

Syidapnya nampak...gedik2 lembik tu yg besh tuu...mintak ijin link blog kakchu ni kat blog saya ye...tqvm

Resepi Ibu said...

Chah...gedik2 lembik??hahahaha
alhamdulillah terima kasih jgk sudi nk kongsi link blog kakcu ni...;))

Post a Comment