Jom Follow Ibu

Thursday, October 6, 2011

Kuih Seri Muka



assalamualaikum wbt...
dah bbrapa hari ibu tk jengah ke sini..
ni sebab ada tanggungjawab yang perlu
ibu selesaikan...moga Allah permudahkan
semuanya..amiin...
kuih seri muka ni kuih kegemaran ibu sekeluarga,
banyak kali dh buat tp tk pernah jemu..resepi
pn tetap yg sama..walaupn ada kawan2 yang
sudi berkongsi resepi kuih seri muka mereka,
tapi yang ini jgk tetap menjadi p0jaan hati...;))


(A)
bahan2nya:

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)

(B)Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.



~ ikut suka masing2 nk buat dalam loyang atau acuan,jgn lupa sapukan sedikit minyak terlebih dulu..
~ masukkan pulut,tekan2 supaya padat dan rata,kemudian tuangkan adunan tepung
~ kukus selama kira2 15 minit atau sehingga masak
~ klau guna loyang,tunggu sejuk baru boleh di potong..;)) 

17 comments:

noorsafone said...

Salam Ibu...cantik kuih ibu & nampak sedap..dulu pernah buat tp lembik la pulak...nanti nk cuba resepi ibi ni.

Zurina said...

comelnya srimuka ibu...cute n cun2...kalau tepung beras xder bole x?

Resepi Ibu said...

Noorsafone..bila2 cuba buat ikut resepi ni plak..mintak2 jadi la kan...;))

Resepi Ibu said...

Zurina...kt resepi tu suruh taruk tepung beras..kalau tkde kena beli la..haha

kakchik@ella said...

comel la kueh ni buat dlm acuan. nnti kc nak cuba la ibu. thnks for sharing ye bu.

Farrah MF said...

comel-comelnya kuih seri muka ni :)

Sharifah Nadzarah said...

ANAK2 SY SUKA KUIH NI..TAPI SY DAH 2KALI BUAT TAK JADIK...IZINKAN SY CUBA RESEPI IBU PULA YER..TQ

Resepi Ibu said...

KC..>> cuba la buat,comel2 senang nk makan..;))

Farrah..>> mmg suka buat comel2..senang nk ngapp..;))

S.Nadzarah..>> cuba la..mintak2 ikut resepi ibu ni jadik la ye...;))

Dahlia bte Mat Sani said...

comelnye kuih seri muka kak cu...mcm tuannya....

Resepi Ibu said...

Dahliaaaa...kuih je comel..tuannya comot..haha

AYIE ABAS said...

ermmm..sedapnya...ayie memang suka kuih seri muka ni...kalau tak silap ayie dulu pun kakcu dh ada buat entry pasal kuih ni kan...?

Resepi Ibu said...

Ayie...dh 2,3x kakcu buat entry pasal kuih seri muka ni..stiap kali buat,stiap kali tu jgk kakcu kongsikan kt sini..sbb kakcu tau ramai yg suka kuih ni..suka berkogsi resepi kuih yg kita semua suka..;))

Zai Aziz said...

Salam,
Kzai mohon share resepi d sini. Halalkan ya. Tkasih.
http://zaiaziz1.blogspot.com

Anonymous said...

Saya nak tanye, berape banyak pulut yg di gunakan dlm resepi ini.

Anonymous said...

SALAM.T.KASIH BANYAK2 SBB KONGSI RESEPI YG 1ST TIME BUAT TERUS JADI & SEDAP RASANYA.

rinaman.com said...

Assalammualaikum..nk tanya..kalau guna acuan bape sudu atau mcmana nk agak masuk dlm acuan lompang tu..sama jgk ke..2sudu beras 2sudu santan?

rinaman.com said...

Sorry..maksudsaya berapa sudu masuk pulut dlm acuan lompang tu..2pulut 2santan atau mcana nak agak

Post a Comment