Jom Follow Ibu

Saturday, October 15, 2011

Kuih Lapis




assalamualaikum wbt...
kuih lapis ni sama macam kuih seri muka,
dah selalu buat tapi tetap tk jemu..dan setiap
kali buat,kakcu kongsikan di sini..
dah macam2 bentuk kuih lapis yang kakcu buat..
suka gunakan acuan sebab utamanya tk perlu nk
dipotong lagi...kakcu memang lemah bab nk memotong
kuih..nk potong tegak..ehh jadi dia senget jugak..
nasib baik kakcu tk jadi tukang jahit..kalau tk habis
hancur kain orang kakcu gunting2..hehe
0k la tkyah membebel panjang2..kita tengok kt bawah
resepi kuih lapis kakcu..;))

bahan2nya:
2 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung gandum
2 sm tepung sagu
1 cawan gula
41/2 cawan santan
pewarna & esen ros.

cara2nya:
campurkan kesemua bahan kecuali pewarna.
kacau sebati dan tapis.
bahagikan adunan kepada bberapa bahagian..
ikut suka la..nk berapa lapis..
pastu masukkan pewarna pn ikut suka...
kemudian kukus selapis2..berselang seli
sampai abis..
bila dh masak tunggu sejuk baru potong tau... ;))

4 comments:

dahliahoney said...

comel jer letak dalam bekas kecik2

noorsafone said...

salam kak cu...cantik je kuih lapis letak dlm bekas acuan kecil2 tu kan..nanti nk try guna resepi kak cu ni ya.t/kasih.

cheqno said...

saya buat kuih lapis ni, surenderlah xpenahnye jdi. cantiklah buat dlm bekas kecik ye. nanti nak cuba resepi ni pulak.

Resepi Ibu said...

dahliahoney..>> comel je kan...;))

Noorsafone..>> sama2 kasih..cuba la buat ikut resepi ni..mudah2an jadi...;))

cheqno..>> cubalah..baca doa banyak2..fuhh..fuhh..mintak2 jadi...haha

Post a Comment