Cari Resepi

Loading...

Kuih Cucur Badak




assalamualaikum wbt..
ya Allah...sepanjang hayat kakcu tk pernah
sekali pn kakcu buat kuih cucur badak ni tau..
bukan je sebab tk kuat nk tarik badak yg besar
gedabak tu..haha..tapi kakcu memang tk berminat
nk buat sendiri...sebabnya kakcu ada sorang
kakak yang memang suka buat kuih muih trmasuk
la cucur badak ni,so bila kakak buat dia mesti bagi
kakcu..dah tu buat apa la kakcu susah payah nk
buat kan...heheh
tapi sampai bila nk makan harap kakak yg buatkan,
intai2 resepi kt fb kawan2,kakcu terjumpa resepi
cucur badak KAK KAM..kakcu sengaja tk minta
resepi dari kakak  kakcu sebab nk tunjuk pada dia,
kakcu pn boleh buat sendiri la...hehe
alhamdulillah resepi cucur badak kak Kam ni mmg
menjadi..lembuttt sangat..walapun dah sejuk tapi
masih tetap lembuttt..
kakcu nk ucapkan terima kasih banyak2 pd kak Kam
yg sudi berkongsi resepi cucur badak ni..moga kehidupan
kak Kam diberkati Allah swt...amiin..


bahan2nya:
400 gm ubi keledek rebus yg dah di lecek
1 cwn tepong gandum
sedikit garam

cara2nya:
campur semua bahan dan uli sampai sebati..buat la bulat2 dan leperkan,kemudian  bubuhkan inti...bulatkan semula dan dileperkan sedikit..buat sampai habis...dan bolehlah di goreng...(semasa proses membuat cucur badak ni,sekiranya adunan lembik,ambil sedikit tepung dan sapukan di tangan supaya tidak melekit/melekat)

bahan2 untuk inti:
1/3 biji kelapa parut
1 btg serai
2 sudu besar udang kering
3 tangkai cili kering
sebiji bawang besar 
2 ulas bawang putih
sedikit air asam jawa 
1 sudu gula
garam secukupnya 

cara2nya:
cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.
pastikan inti dimasak sehingga kering/garing..;))

8 comments :

Jendela Hati

Rajin kakcu nie ye, tu sbb sy suka blog nie nyum2...

noorsafone

kakcu... cucur badak dh terhidang...jom makan...ermm sedap.

Resepi Ibu

Jendela Hati...kdg2 kakcu rajin..kdg2 kakcu malas jgk..haha

Resepi Ibu

kakNoor...sila2,makanla cucur badak tu..tp jangan ditanya mana badak nya ye...hehe

KAHERAH

Alhamdulillah saya tercari-cari resepi ni harini terasa sgt2 nak makan cucur badak kat arab saudi..akhirnya ketemu resepi malam ni..esok saya leh buat!

AYIE ABAS

sedapnya...ayie suka makan cucur badak antara sebabnya kerana intinya

Resepi Ibu

Kaherah....sila la cuba resepi ni ye..moga hilang rasa rindu pd kuih cucur badak...;))

Resepi Ibu

kakcu pn suka kuih cucur badak ni ayie..sbb dia lembuttt je..sedap...;))

Post a Comment