Jom Follow Ibu

Saturday, October 29, 2011

Ikan Caping Goreng Berlada




assalamualaikum wbt...
semalam masak ikan tenggiri masak taucho,
hari ni kakcu masak ikan caping goreng berlada.
anak2 suka makan ikan masak berlada macam ni..
ada pula sayur bening tauge+sawi,kerabu mangga+epal,
ikan masin & ikan kembung goreng..wahh masing2
bertambah2 makan...;))
ikan caping ni kakcu beli kt jeti nelayan,di Banting
Selangor..tengok macam ikan bawal,tapi bila tanya
nelayan kt situ,diorg bagitau nama ikan tu ikan caping..
caping pn caping lah..janji bila masak sodap dimakan..;))
resepi ikan goreng berlada kakcu ni simple je ya..kalau
sesiapa sudi nk mencuba,ini resepinya..;))

bahan2nya:
6 ekor ikan caping - dipotong dua - digoreng.

20 tangkai cili kering - dikisar
2 biji bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 inci halia - dikisar
1 sudu teh asam jawa xtra
2 sudu makan gula
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

cara2nya:
tumiskan bawang besar,bawang putih dan halia yang telah dikisar,kacau2 hingga terbit bau..
masukkan cili kisar..gaul rata dan biarkan hingga mendidih dan masak.
kemudian masukkan asam jawa,gula dan garam secukup rasa,gaul2kan lagi hingga mesra dn sebati.
setelah sambal pekat/kering,boleh lah masukkan ikan dan gaulkan sehingga rata.
bolehlah dihidangkan...;))

4 comments:

Chah said...

Selalu dok nyinggah sini cilok senyap2 je makanan..hehehe...ari ni jd org pertama...wahhhh bolehmkn byk2 sbb org lain blm sampai lagi....hikhik...

kakchik@ella said...

Kakcu, ikan caping tu apa? mcmana rupanya? Eh .. byk lak KC tanya eh. Hihi.

Resepi Ibu said...

Chah...wahh langkah kanan le gamaknya yek..smentara org lain tk smpai lg,chah mkn la puas2 tau..jgn malu2 buat mcm rumah sndiri je..haha

Resepi Ibu said...

KC...ikan caping tu rupa dia lebih kurang mcm ikan bawal,lebar n wrna putih mcmtu..tp ikan bawal isi dia tebal sikit,ikan caping ni nipis sikit..
kakcu pn pestaim dgr nama ikan caping ni..mcm pelik je kan..hehe

Post a Comment