Jom Follow Ibu

Friday, October 14, 2011

Gulai Lemak Cili Api Nenas Ikan Masin




assalamualaikum wbt...
ini lah hidangan yang kakcu masak untuk
seisi keluarga..masak yang senang2 je janji
sedap...tapi sedap ke..heheh..apa pn rezeki
yang di beri Allah kita kena mensyukuri
nikmat itu..;))
tapi masak mcmana pn,lauk untuk kakcu
sendiri tetap tk tinggal..kalau sebelum ni kakcu
selalu masak ikan singgang..sampai ada kawan
yang menegur "kenapa akak tengok kt gambar
yang su masak,mesti ada ikan singgang..."
sekarang ni kakcu dah tk masak ikan singgang,
jemu la,hari2 lauk tu je makan..skrg kakcu
masak ikan rebus lada hitam..pastu masukkan
lah daun ketumbar atau daun sup..berselera
kakcu makan..hirup kuah dia panas2..pehhh..
haaa..kalau nk tau kenapa kakcu makan yang
rebus2 je..sebabnya kakcu tk berapa sihat..
sekarang ni kesihatan mesti diutamakan..
0k,harini kakcu nk share resepi gulai lemak
cili api nenas ikan masin. Ikan masin tu kakak
kakcu bawak balik dari Sabah,kakcu pn tk
pasti apa nama ikan tu,tengok rupa macam ikan
kurau je..tapi entah la..hehe
yang sambal petai tu untuk tengok2 buat perhiasan
je..buat tambah meleleh airliur..haha


bahan2nya:
1 keping ikan masin - dipotong dan direndam seketika
1/2 biji nenas - dibuang kulit - dicuci dan dipotong nipis
12 biji cili api - ditumbuk
2 inci kunyit hidup - ditumbuk
1 biji lada merah - ditumbuk
1 batang serai - di titik
300 ml santan
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa

cara2nya:
1. masukkan ikan masin,bahan tumbuk,serai dan santan ke dalam periuk dan didihkan. Kacau perlahan2..
2. kemudian masukkan hirisan nenas dan asam gelugur. Kacau2kan lagi dan biarkan seketika.
3. akhir sekali masukkan garam secukup rasa...;))

0 comments:

Post a Comment