Cari Resepi

Loading...

Bubur Candil




assalamualaikum wbt....
belek2 majalah Rasa,oktober 2011,kakcu
ternampak gambar bubur candil..mmm..terliur..
tenung lama2..wahh tk boleh tahan..pegi dapur
terus buat...;))
bubur candil ni sama kot dgn puteri mandi..;))
kakcu pernah buat bubur puteri mandi,tapi guna
tepung pulut je..bubur candil ni pula guna tepung
pulut dan tepung beras..dan rasa dia kakcu lebih
suka yang guna tepung pulut sahaja..tapi yang ni
pn ok jugak..kalau ada yg nk mencuba tu silakan
lah ya..;))


bahan2:
100gm tepung beras
100gm tepung pulut
100gm gula melaka
100gm gula pasir
500ml santan
70gm biji sago - rendamkan skejap.
sedikit pewarna - merah,kuning,hijau.
2 helai daun pandan

cara memasak:
1. campurkan tepung beras dan pulut,adunkan tepung dgn air dan uli hingga menjadi doh.
kemudian bahagikan adunan kepada bbrapa bahagian dan masukkan pewarna,uli lagi hingga rata.
bentukkan bulat2 kecil.
2. masak air hingga mendidih dan masukkan tepung yang sudah dibentuk. angkat apabila tepung tadi timbul dan ketepikan.
3. dalam periuk lain masak santan. kemudian masukkan gula melaka,gula pasir dan daun pandan. kacau hingga sebati.
4. masukkan pula adunan tepung yang dibentuk tadi dan biji sago. renih dengan api perlahan hingga mendidih.
santan hendaklah sentiasa dikacau bagi mengelakkan berketul.
5. padamkan api,masukkan kedalam mangkuk dan bolehlah dihidangkan...;))

6 comments :

ayuharlina

terliur tengok nya...

kakchik@ella

Ibu, KC rasa masa kecik2 dulu mama KC penah buat bubur ni tp dia panggil Bubur Bijik Nangka. Kalau tak silap KC lah.

Resepi Ibu

Ayuharlina..>> dh terliur tu,kena la buat..;))


KC..>> haa..betullah tu..ibu pn pernah dgr org panggil bubur ni bubur bijik nangka..banyak sgt nama tapi bendanya sama..;))

AYIE ABAS

bubur candil...? baru pertama kali ayie dengar nama bubur ni...ermmm. ^__^

Resepi Ibu

Ayie..bubur candil ni sama je dgn bubur puteri mandi tu...mcm pelik je bunyi dia ek..hehe

Bersama Dakwah Islam

banyak ilmu dan wawasan yang saya dapatkan disini, khususnya yang aku baca saat ini tentang bubur candil, terimakasih dan salam ukhuwah wahai sauadaraku.

Post a Comment