Jom Follow Ibu

Monday, October 10, 2011

Bingka Ubi



assalamualaikum wbt..
lama tk makan kuih yang dibuat dari ubi..
hari2 tengok gambar bingka ubi yang Aznie
Rozima buat..ishh geramm je..
kebetulan masa abang bersih2kan kebun kt
belakang rumah,ada pula pokok ubi yang
memang sedang elok untuk di ambil isinya..
walaupn cuma sepokok,tapi isi ubi tu boleh
tahan besarnya..
Abang yang buang kulitnya,abang jugak yang
parut ubi tu..kakcu jadi pemerhati je..haha
tapi kuihnya kakcu lah yang buat..;))
kakcu nk ucapkan terima kasih sangat2 pada
kawan fb kakcu - Aznie Rozima - yang sudi
berkongsi resepi bingka ubi ni..memang sedap..
anak angkat kakcu siap puji.."apis bg credit 5*
utk bingka ubi yang ibu buat..secukup rasa..
lemak..lembut..manis..." ;))
kalau ada sesiapa yang nk mencuba ini resepinya:

bahan2nya:4 cawan ubi kayu yang diparut (perah airnyer )
2 cawan santan
2 biji telur
1 cawan gula pasir
4 sudu besar minyak
secubit garam
sedikit pewarna kuning


cara2nya:-panaskan oven 150' selama 10 minit....
-campur semua bahan diatas hingga sebati...
-tuang kedalam loyang yang telah disapu ngan minyak....
-bakar adunan selama 1 jam @ hingga masak pada suhu 150'c....
-sejukkan dulu baru dipotong.....;))

4 comments:

AYIE ABAS said...

masa kecil2 dulu selalu juga emak ayie buat bingka ubi...ayie pun suka makan.

sekarang belum merasa lagi...dah jarang2 jumpa.

izan mama mia said...

sedap kuih ni...nak memarut ubi tu agak leceh sukit...hihi..nak cuba gak nanti...izan ambik resepi ni, kakcu yer...

Resepi Ibu said...

Ayie...kalau ayie nk mkn kuih bingka ubi ni,dtg ke rumah kakcu,nnti kakcu buatkan...;))

Resepi Ibu said...

izan...btl tu..bab memarut ubi tu yg malas..tp kalau kuih nya dh siap...mmm..berbaloi2..mmg sedappp....;))

Post a Comment