Jom Follow Ibu

Sunday, September 18, 2011

Mee Bandung




assalamualaikum wbt...
bila jiran2 bgtau nk datang beraya ke
rumah..kakcu dh mula risau,sambil
pikir2 apa yang nak di hidangkan pada
tetamu yang datang..al maklum la,kuih
raya yang ada pn dh tk banyak,yang
banyaknya habuk2 je..haha
pikir punya pikir kakcu rasa nk buat
mee bandung lah...selain tu kakcu buat
mee hoon goreng,puding kastard koktel,
puding cokelat rich,kek cokelat lorek &
kek karamel..
hari jumaat malam,16hb...datanglah tetamu2
ke rumah kakcu..mak aiii ramai nya..kakcu
rasa dup dap dup dap..takut je makanan
tk cukup..sbb kakcu anggarkan cuma dlm
30 org je yang datang,tapi yang datang dlm
50 org..
Allahhu Akbar..alhamdulillah..kakcu rasa
bersyukur sangat sebab semua tetamu dpt
menikmati hidangan..kata orang,cukup2 je..
legaaanyaaa...
kalau kita ikhlas,insyaAllah Dia akan
memberkati apa juga yg kita lakukan...;))
0k,hari ni kakcu bg resepi mee bandung dulu
ye..yang lain2 tu tungguuuu...;))

bahan2:
1 kilo mee kuning - cuci bersih,di celur & toskan.

5 biji bawang putih - dikisar
2 biji bawang besar- dikisar (kalau bawang tu besar sgt,sebiji pn cukup)
20 tangkai cili kering - dikisar (kalau suka pedas boleh tambahkan lagi)
4 sudu makan cili sos
4 sudu makan tomato sos
1 mangkuk kecil udang kering - dikisar
1 mangkuk kecil kacang tanah sangan - dikisar
11/2 balang blender air
2 sudu makan tepung jagung - di bancuh dgn sedikit air - untuk memekatkan kuah
garam dan gula secukup rasa.
4 biji telur

bahan2 lain:
sayur2an:
sawi - di potong2
putik jagung - di potong2
carrot - di hiris nipis
daun sup/daun bawang - di potong kecil2
~ ikut suka la nk masukkan sayur apapn ye...;))

perencah:
fish ball
fish cake
sotong
ayam - potong kecil2
~ rencah ni pn ikut suka,nk masukkan kerang,daging,apa2pn boleh..


cara2nya:
tumiskan bahan2 kisar - kacau2 - biarkan masak dan pecah minyak
masukkan udang kering dan kacang tanah kisar - gaul2kan - biarkan sekejap.
masukkan air,kalau nk kuah lebih,tambahkan air lagi.
masakkan sehingga mendidih.
masukkan bahan perencah- ayam,sotong,kerang dll..
masukkan cili dan tomato sos.
bila bahan perencah dah masak,masukkan sayur2an..
masukkan garam dan gula secukup rasa.
biarkan mendidih sekejap..
kemudian pecahkan telur.
kalau boleh masukkan sawi selepas pecahkan telur,sbb sawi mudah masak,kalau masak sgt tk sdp..
akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung.
kacau2kan supaya rata..kemudian padamkan api.
~ masukkan mee yg dah di celur ke dalam mangkuk,tuangkan kuah,hiaskan dgn daun sup/daun bawang,bawang goreng dan hirisan lada merah..siap sedia untuk di makan....;))

9 comments:

Lynley said...

hello Suzana..mee bandung adalah favourite saya dan cuma satu stall diBatu Pahat yg menjual mee ni yg sedap sekali!Tq kerna bagi resepi ni.Saya akan cuba insyaallah!
Ps..Suzana yg pusing tu buat saya pusing juga!!

Resepi Ibu said...

hello Lynley..
saya pn pernah meniaga,ramai customer saya yg datang suka makan mee bandung ni..mungkin kena kt selera diorg..kalau Lynley sudi mencuba,silakan..;))
biar 'suzana' tu yg pusing..Lynley jgn la ikut pusing...hehe

norish said...

esok ada kwn2 nak dtg beraya..sy nak cuba rsepi mee bandung ni yee..

Resepi Ibu said...

Norish..apa salahnya kalau nk mencuba..;))

Abang Long said...

Salam...mmmm..mee bandung Muar, sedap tuh. Hari Ahad haritu Abg Long pun masak mee bandung gak untuk adik2 Abg Long yg datang beraya. Buat mee bandung Batu Pahat jer. Bahan2 lebih kurang sama cuma tolak cili sos, tomato sos dan tepung jagung...kacang tanah lebih sket..

Resepi Ibu said...

salam abang long..
oo..abang long pn masak mee bandung jgk ye..
abang long masak sendiri ke..pandai abang long masak..;))

AYIE ABAS said...

MEE BANDUNG JUGA MEMANG ANTARA MEE KESUKAAN AYIE...^__^

Resepi Ibu said...

sama la kakcu ayie..suka mee bandung...;))

My SweetPea said...

Alamak sedapnya tgk!!!

Post a Comment