Jom Follow Ibu

Thursday, September 8, 2011

Makan-Makan ~ Hari Raya

sate untuk tetamu ~ hari raya ke 2

                                                               kek karamel untuk Mak Lang
                                                                      makan-makan
                                                             makan tengahari ~ raya ke empat
                                                             masak lemak umbut kelapa
                                                               soto madura ~ raya ke 4
                                                    hidangan tengahari ~ raya ke????tk ingat la..;))
                                                                  mee kari hari ni punya ~ 8/9/2011


assalamualaikum wbt...
ni la akibat malas..masukkan gambar banyak2
dlm satu entry..huhu
0k la kan,untuk tengok2..lgpn bkn special sgt
pun..masak biasa2 je..tapi kalau dh tengok tu
mau terasa lapar jugak perut..;))
hidangan masa hari raya pertama tk boleh nk
masukkan,cari2 tkde pulak..lupa nk snap kot..
tu la asik ingat nk makan je..haha
ala nk katakan mana2 pn sama je juadah yg
dihidangkan masa hari raya pertama,macam
ketupat nasi,ketupat daun palas,burasak,
lemang,rendang ayam dan daging,ayam msk
merah,sambal kacang,kuah lodeh,serunding,
sambal goreng..ehh macam2lah...masa tu
makan..makan..makan...tapi kakcu tk berani
nk makan2 sangat..kesihatan kena jaga..takut
lps raya masuk hospital..uwaaaa tak nakkkk..

hari ni tadi kakcu buat mee kari untuk makan
petang..mee kari kakcu ni simple je..meh kita
tengok resepi mee kari simple kakcu..;))

bahan2nya:
1 kilo mee kuning ~ cuci bersih & celur.

8 biji bawang merah - dikisar
3 biji bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
2 sudu makan cili kisar
3 sudu makan rempah kari
1 kotak santan - 200ml
5 cawan air - ( kakcu sengaja masukkan air banyak2,supaya cair..kalau pekat sgt kakcu tk boleh makan)
2 tangkai daun kari
sedikit rempah tumis 4 sekawan
secubit kiub pati ayam
air asam jawa secukupnya
garam dan gula secukup rasa

sawi  - dicelur
taugeh
telur rebus - di belah 2
tauhu goreng - dipotong2
ayam goreng - disiat2
semangkuk isi kerang
sebungkus fish ball
lada merah/hijau - dihiris
daun sup/daun bawang - dihiris
limau kasturi

cara2nya:
tumiskan rempah 4 sekawan serta daun kari,kacau2kan dan masukkan bahan kisar.
kemudian masukkan cili kisar dan rempah kari,gaul2kan,masak hingga pecah minyak.
masukkan air,biarkan mendidih,masukkan kerang dan fish ball.
masukkan santan,air asam,garam gula dan kiub ayam.
masak sehingga mendidih.
dah sedap boleh padamkan api.
masukkan mee ke dalam pinggan,masukkan sawi dan taugeh kemudian tuangkan kuah dan dihias lagi dengan hirisan lada merah/hijau,daun sup,telur rebus dan limau kasturi.
sedia untuk di makan...;))

6 comments:

AYIE ABAS said...

MACAM-MACAM JUADAH ADA KAK CU SEDIA KAN MASA RAYA YG LALU...HURMMM...RUGI AYIE TAK DTG...

Resepi Ibu said...

tu la kenapa Ayie tk datang....;))

Sonya Lianti said...

Trima kasih resep mee karinya ya bu .. Sering2 kirim resep lg ya .. Ibu tinggal dimn ya ??.. Kpn2 kita kopdar ya .. Tks b4 ... Salam Mak nyosss ...

Resepi Ibu said...

sama2 kasih Sonya Lianti..
kalau ibu ada masak apa2 lagi,nanti ibu kongsikan resepinya di sini...;))

mash said...

macam mana kalau anggaran dalam 100 orang makan?

Resepi Ibu said...

Mash..kakcu pn tk berani nk bagi anggaran..
tapi kalau nk buat banyak,kena gandakan lah bahan2nya..
hari jumaat ni kakcu nk buat mee bandung utk makan kira2 30 orang...harap2 menjadilah..;))

Post a Comment