Saturday, August 27, 2011

Popia Mini




assalamualaikum wbt...
alhamdulillah siap juga kakcu buat
popia mini ni..ngantuk2 mata dok
menggulung..bayangkanlah 2 bungkus
kulit popia yg dalam 1 bungkus tu ada
50 keping dan di potong 4..maknanya
jadi 200 keping kecik2..kalau 2 bungkus,
tak ke jadi 400 keping..pehhh..tapi kakcu
tak lah buat satu hari terus siap..ambik
masa jugak..demi anak2 yg suka makan
popia mini ni letih2 pn buat jugak..
alhamdulillah berbaloi2..mmg sedappp...;))


bahan2nya :
kulit popia

untuk serunding :

bahan2nya:
100gm kelapa parut
100gm udang kering
6 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
10 tangkai cili kering ~ klau nk pedas tmbhkn cili 
ketumbar,jintan manis & jintan putih ~ secukupnya (ada jual sepeket rm2)
gula secukup rasa
air asam jawa & garam


cara2: 
kelapa disangan/disangai dn di ramas.
udang kering ~ di cuci,toskan,di sangan,kmudian di blender.

bwg merah,bwg putih,cili kering,ketumbar,jintan manis n jintan putih ~
kesemuanya di blender..
slps tu boleh lah di tumis ~ masukkan gula dn air asam jawa secukup rasa,
masak sehingga kering..
kmudian masukkan udang kering dan kelapa td. slps masukkan udang kering,klau tk masin bolehlah masukkan garam sikit.
gaul rata dn masak smpai betul2 kering..
setelah serunding siap,bolehlah mulakan proses menggulung..bancuhkan sedikit tepung gandum,utk di sapukan di hujung kulit popia supaya melekat.
selepas siap  menggulung,bolehlah di goreng.
goreng dgn api perlahan sehingga popia berwarna keperang2an...;))

4 comments:

  1. MACAM2 POPIA ADA...POPIA GORENG...POPIA BASAH...POPIA MINI PUN DAH ADA SEKARANG.

    ReplyDelete
  2. tapi dlm banyak2 popia,kakcu suka popia basah ayie..tapi tgk org yg buat la,sbb klau tk pandai inti dgn sos dia tk sedap...

    ReplyDelete
  3. Wah, rajinnya menggulung, KakCu! Kite kalau popia mini ni rajin makan je.

    ReplyDelete
  4. Farrahhh...mmg sedap klau tggl makan je..nk buat dia sgt2 leceh..tapi klau ada kawan,sambil gulung sambil b'borak..ehh tk sedar dh siappp...hehe

    ReplyDelete