Jom Follow Ibu

Tuesday, August 9, 2011

Kuih Cucur Jawa




assalamualaikum wbt..
mata ngantuk..badan letih..sebelum
ibu lelapkan mata..ibu nk kongsikan
resepi kuih cucur jawa ni..ibu buat kuih
ni last utk jual kt bazar ramadhan..
malaslah ibu nk buat kuih utk jual lagi..
tk larat..tk terkejar..sangat2 meletihkan..
ibu nk buat biskut raya plak..ada jugak
yg menempah..alhamdulillah...
kuih cucur jawa yg ibu buat ni mcm tk
berapa nk cantik kan..so sape2 yg nk
cuba buat nnti buat la cantik2 ye..jgn buat
mcm ibu punya tu..hodoh je..haha


bahan2nya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air kelapa - air biasa pn boleh



cara2nya:

1. panaskan air kelapa(saya guna air biasa je)+gula merah+gula pasir
setelah mendidih,biarkan suam dan kemudian di tapis
2. masukkan tepung gandum bersama tepung beras - gaul sebati -perap selama 4jam
3. panaskan minyak sesenduk dalam kuali - GUNAKAN API PERLAHAN
masukkan adunan sesenduk ke dalam minyak tadi
setelah adunan tepung masak baru di terbalikkan
dan goreng seketika,dan angkat..
4. boleh di makan begitu saja,sesuai utk hidangan sarapan pagi
atau minum petang..;)) 


Sumber Resepi : dari kak ANA INA.

3 comments:

teratai said...

hemmm tak pernah makan,mungkin boleh cuba buat:)

Resepi Ibu said...

sedap kuih cucur ni teratai...sila la cuba ya..;))

nastasiah said...

klu rupa mcm ni, kat sabah panggil kuih penyaram...klu bangsa saya penyam....

Post a Comment