Jom Follow Ibu

Sunday, August 14, 2011

Biskut Dahlia





assalamualaikum wbt..
biskut dahlia ni dari dulu kini dan selamanya
tetap menjadi pujaan hati..;))
teringat masa zaman kecik2 dulu...emak buat
kuih ni,kakcu jadi tukang tengok..dlm tengok2
tu..capai dua tiga ketoi bawak lari masuk bilik,
makan...nyummm3..haha..tau2 je lah pe'el anak
bongsu..manja...mak tk boleh nk buat apa..;))
sekarang emak dh uzur..gilir kakcu plak buat
biskut ni utk emak..
tk rugi buat biskut dahlia ni ikut resepi yg kakcu nk
kongsikan ni..sedappp.....tktau nk ckp mcmana..mmg
sedaplahh...;))
terima kasih pd Nazian Nasir & Busu Shamsiah yang
sudi berkongsi resepi...;))


bahan2nya :
1 buku butter
3/4 @ 1 cawan gula halus/gula icing
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila
1 cawan tepung ubi
2 cawan tepung kastard
2 cawan tepung gandum
   (semua tepung di ayak)

cara2nya :
- pukul butter dan gula hingga kembang
- masukkan kuning telur dan esen vanila - gaul sebati
- masukkan tepung ubi,tepung kastard dan tepung gandum
- uli hingga menjadi doh - kalau doh lembut,tambahkan sedikit tepung gandum
- kemudian paipkan dengan acuan samperit @ biskut dahlia
- hiaskan dgn ceri @ manik @ ikut suka..
- bakar 20 minit atau lebih dgn suhu 180 darjah @ bergantung pd oven masing2..;))



11 comments:

zu said...

kesukaan zu sejak dulu lg........terbaik !

CheKiah said...

mmg ske layan biskut ni wlaupun banyak biskut2 baru yg mnjelma. chekiah nk tanya, 1 adunan dpt anggaran brapa biji yer kakchu?

Resepi Ibu said...

sama la dgn kakcu Zu...rasanya mmg ramai yg suka kan kuih dahlia ni...;))

Resepi Ibu said...

cheKiah...yg kakcu buat ni,satu adunan dpt dlm 100 biji lebih jugak la..mmg berbaloi...;))

Pia said...

"biskut dahlia ngan samperit sama kan kakcu...tp resepi saya beza sesangat ngan kakcu ni..resepi saya tk boh tpg ubi..tp kalau resepi emak saya mmg dia boh tpg ubi,tp dia tk guna butter,dia guna marjerin jer.."

Resepi Ibu said...

pia...sama je kot samperit dgn kuih dahlia ni..
kakcu kan dh bnyk cuba resepi kuih dahlia ni Pia..yela tiap2 taun buat..tp resepi yg ni kakcu rasa mmg terrrrsedapppp sekali lah...hehe
dah la lembut..pastu bunga dia tk berapa nk jatuh..ada resepi tu,bila kita bakar,bunga dia jatuh melepek..tk cantik la..
yg penting anak2 kakcu sgt2 suka kuih dahlia ni..;))

NormaLiza Mah said...

OMG.... TIS IS MU FAVOUTITE BISCUT... huhuhu... best nyer kalau ada org buat.. hehehe
drop by baca entry n klik2 iklan..
jom klik2...
salam perkenalan....
waaaa byk resepi lah... boleh follow utk masa depan..

Resepi Ibu said...

salam perkenalan Normaliza....;))

sabariahtrj@yahoo,com said...

sy nak cuba wat reseoi .bru smlam wat kueh dahlia ikut resep org lain sedap tak bnyak bhan tak bubuh tpg ubi masih rangup.tapi meleperr cuba yg lak klu menarik leh jual dah ada tempahan utk raya haji ni.............

nur fatin said...

sedapnyer

citah bukan mazid said...

Sy cuba ikut resepi akak..tapi hasilnya doh sy keras. Jadi sy tambah telor sebiji lagi,dan putih telor yg asal pun sy masukkan. Kiranya telur sy gunakan 2biji dlm resepi ni.
Ape2 pun thanx kongsi resepi

Post a Comment