Jom Follow Ibu

Saturday, August 6, 2011

Agar-agar Pelangi Ramadhan




assalamualaikum wbt...
dulu kakcu rajin buat agar2 ni..kalau
ada majlis apa2,agar2 ni tk ketinggalan
kakcu buat..kakcu suka tengok agar2 ni
berwarna warni macam pelangi..tapi bila
anak2 semakin membesar dh jarang buat
dh..asyik buat kuih lain je..;))
hari ni tiba2 teringin nk makan agar2 ni..
ye lah,puasa2 ni tekak meragam nk mkn
yg sejuk2..apa lagi dengan rajinnya kakcu
pn buatlah Agar-agar Pelangi Ramadhan..;))

bahan2nya:
sebungkus agar2 bertali (25gm) di bahagi tiga.

bahan A :
1/3 agar2 - dicuci bersih
31/2 cawan air
1 cawan gula
pewarna

cara2 nya :
masakkan agar2,air dan gula hingga larut.
masak dengan api yg sederhana - kacau2 selalu
bila agar2 dh larut dan agak pekat boleh lah matikan api.
bahagikan agar2 td kpd beberapa bahagian dan masukkan warna ikut suka.
biarkan agar2 beku.
selepas itu,bolehlah di potong kecil2.
dan masukkan ke dalam loyang atau acuan yg di sukai.

bahan B :
1/3 agar2
3 sudu makan gula
1 sudu kfc garam
11/2 cawan santan
2 cawan air

cara2nya :
masakkan agar2 dan kesemua bahan hingga larut.
setelah agak pekat matikan api.
kemudian tuangkan ke dalam loyang/acuan yg sudah siap di isi dgn hirisan agar2 tadi.
biarkan sejuk sekejap dan masukkan ke dalam peti ais..
enak di makan pd bila2 masa...;))

5 comments:

AYIE ABAS said...

SESUAI BUAT PENCUCI MULUT SELEPAS BERBUKA...ERMMMM SEDAPNYA...MUDAH LARUT DI MULUT.

chegno said...

Ibu, sudu kfc xde, tak boleh buatlah agar2 ni ye ..he..he..

Resepi Ibu said...

Ayie...btl tu...lps mkn berbuka..kita makan agar2 ni pulak...mmm sejukkkk je masuk kt tekak..hehe

Resepi Ibu said...

cheqno...agak2 le...hahahaha

siti rahmah said...

sedap

Post a Comment