Jom Follow Ibu

Thursday, June 16, 2011

Sagu Pelangi Kasih Ibu




assalamualaikum wbt...
dh siap masak tadi..ibu belek2 majalah
Saji & majalah Aroma..kot ada yg berkenan
boleh gak ibu cuba try test buat..
haa..ibu trnmpk gmbar dan resepi sagu yg sgt
menggiurkan..tk boleh tahan mmg nk kena
buat..boleh jugak buat hidangan bbuka puasa
hari ni..maka ibu gabungkan kedua2 resepi tu
dan terjadilah SAGU PELANGI KASIH IBU.

bahan2nya:
100 gm sagu
21/2 cawan air
1/2 cawan gula
pewarna ikut suka

cara2nya:
- basuh sagu dan toskan.
- masakkan sagu dgn 21/2 cawan air.
- masukkan gula
- kacau2kn dan masak sampai sagu jernih & putih berkilau
- kemudian bahagikan kpd 3 warna,merah,hijau & oren
- masukkan ke dalam acuan
- sejukkan di dalam peti sejuk

sementara tu,buatkan sos nya.
bahan2nya:
1 cawan susu cair
11/2 cawan air
1/2 cawan gula
1 sudu tepung kastard - dibancuh dgn sedikit air
1 cawan air gula melaka (yg dh di masak terlebih dulu)

cara2nya:
- satukan kesemua bahan kecuali gula melaka
- masak dan kacau2kan selalu
- dah masak dan agak pekat bolehlah padamkan api.
- biarkan sejuk.
- ketika hendak di hidangkan,keluarkan sagu dri acuan,
- tuangkan sos yg di masak tadi dan juga air gula melaka,
  klau tk suka manis boleh kurangkan gula..;))

9 comments:

CintaKhadijah said...

nyum3! nampak sedap.. nk try la..;)

Resepi Ibu said...

try la..insyaAllah mmg sedapp...;))

AYIE ABAS said...

SAGU nie...AYIE TAK BERAPA MINAT NAK MAKAN...MELEKET2...+_+

CintaZulaikha said...

salam,

ibu ada tak resepi tuk bayi umur 2 tahun yg takmo makan apa2..maksud saya dy tak suka lansung makan..berat badan pon da susut..sedey..

Resepi Ibu said...

Ayie..tp puding sagu ni tk melekit sgt sbb kita mkn dgn kuah guna sudu..masuk mulut terus telan..;))

Resepi Ibu said...

salam cintaZulaikha..
cuba adik masak bubur,campurkan dgn ayam sikit,carrot sikit,secubit kiub ikan bilis/kiub ayam pastu blend kan..
ibu pn pnh mngalami anak yg tk suka makan..
mcm2 cara ibu buat..wlaupn anak kita tknk mkn bnyk,sekurang2nya sikit2 pn masuk gak dlm perut dia..ikhtiar la..apapn adik kena sabar melayan kerenah anak2 k..;))

syiela said...

sya pernah buat tp x terfikirpun nk letak pewarna... selalu buat puth je... lpas ni blh try la... thanks :)

cheqno said...

nampak senang, nak cubalah buat buka posa gak.

Resepi Ibu said...

Syiela...lps ni boleh la buat kaler2...;))


Cheqno...cuba la mkn sejuk2 masa bbuka puasa mmg sdp..;))

Post a Comment