Jom Follow Ibu

Friday, May 20, 2011

kuih seri muka




assalamualaikum wbt..hajat di hati nk buat kuih lapis,
tapi atas permintaan Haikal dan yg paling istimewa utk
kakngah Noorsyaida Amira,ibu buatkan kuih seri muka
ni..ibu tau anak2 ibu mmg suka kuih seri muka ni kn..;)
ibu buat kuih ni ikut cara ibu sendiri,senang je...

bahan2nya:

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)


Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.



~ ikut suka masing2 nk buat dalam loyang atau acuan,jgn lupa sapukan sedikit minyak terlebih dulu..
~ masukkan pulut,tekan2 supaya padat dan rata,kemudian tuangkan adunan tepung
~ kukus selama kira2 15 minit atau sehingga masak
~ klau guna loyang,tunggu sejuk baru boleh di potong..;))

5 comments:

AZLITA AZIZ said...

comel bila buat dalam acuan puteri ayu tu..
ita pun suka kuih ni anak2 pun suka

Resepi Ibu said...

sama la kita ita..ibu n anak2 mmg suka sgt dgn kuih seri muka ni...tk jemu2...;))

Ayie Abas said...

MASA KECIL DULU AYIE MEMANG SUKA MKN KUEH SERI MUKA nie...SEKARANG AGAK DAH LAMA TAK MKN KUEH nie...ASYIK MKN KARIPAP aje...^_^
KAK CU...SLMT MLM...^_^

Sheila Shafeareen said...

salam Ibu..kuih fv nak saya juga ni satu idea yg bagus masuk terus dlm mould..can tik pun cantik...boleh try ni

Resepi Ibu said...

Ayie..kakcu dari dulu smpai skrg mmg suka kuih seri muka ni..lg la skrg dh tau buat sendiri,nk makan,buat je,tkyah beli dh..;))


salam SHEILA..terima kasih..mmg sng,tkyah potong2,terus ngapp je masuk mulut..;))

Post a Comment