Jom Follow Ibu

Friday, May 6, 2011

kuih cucur



dah lama teringin nk buat kuih ni..mak mentua slalu buat..dh banyak kali mintak resepi tapi resepi jadi sepi..tk buat2 pn..resepi pn ntah dh ke mana2..alhamdulillah baru ni dapat resepi cucur ni dari sorg kawan,kak ANA INA,kak ina bg nama kuih ni cucur jawa..tk kira la cucur jawa ke cucur melayu ke..kita semua org Malaysia kan..hehe
apapn terima kak ANA INA..;))


bahan2nya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air kelapa - air biasa pn boleh


cara2nya:

1. panaskan air kelapa(saya guna air biasa je)+gula merah+gula pasir
setelah mendidih,biarkan suam dan kemudian di tapis
2. masukkan tepung gandum bersama tepung beras - gaul sebati -perap selama 4jam
3. panaskan minyak sesenduk dalam kuali - GUNAKAN API PERLAHAN
masukkan adunan sesenduk ke dalam minyak tadi
setelah adunan tepung masak baru di terbalikkan
dan goreng seketika,dan angkat..
4. boleh di makan begitu saja,sesuai utk hidangan sarapan pagi
atau minum petang..;))

3 comments:

<-- said...

ok ... su.....mlong dah salin....nak torai juga ni....suko mkn ...tp tak ponah buat....thank dear

hamidah said...

kak cu...kuih cucur ni salah satu kuih jualan mak sy suatu masa dulu....mmg sy pun suke....yg sedihnye x dan nk tanye resepi ...hnya tolong mak goreng..huhu

Resepi Ibu said...

sama2 maklong..torai jgn tk torai..haha


mida..alahai sedihnya..tkpe klau rajin nk torai mcm maklong tu,mida boleh cuba buat ikut resepi ni ye..;))

Post a Comment