Jom Follow Ibu

Monday, May 16, 2011

hidangan tengahari utk Dalia

      
cuma ni je yg dpt ibu msk utk Dalia
- kari ikan bawal + bendi
- ayam goreng berempah
- kcg pnjg grg hati pedal
- ikan selar goreng
- kerabu mangga
- tauhu sumbat



                                                             ayam goreng berempah


                                                         
                                                           kari ikan bawal + bendi


                                                                   
                                                                     tauhu sumbat


assalamualaikum...alhamdulillah hr ni ibu ada tetamu istimewa yg dtg ke rumah,yg dh lama sgt ibu tk jumpa..suka ibu tgk Dalia tadi,dari dulu sampai skrg,Dalia menten je..tk banyak berubah..rasanya brtambah2 comel..pipi gebusss..haha.. wlaupn bbrapa hari sbelum nk dtg Dalia dh bgtau ibu,tp pening gak kepala ni memikir apa la yg ibu nk masak utk Dalia nnti..pikir punya pikir ibu masak je la ikut selera ibu..ibu mmg tgh teringin sgt nk mkn kari ikan bawal dgn ayam goreng berempah..layannnnn je la Dalia ye..hehe.. lain kali kalau nk dtg,bgtau ibu dulu tau,boleh ibu masak2 lagi..klau boleh dtg selepas subuh..boleh borak panjang2,mcm tadi tk puas la..hah,jgn lupa kirim salam kt Baim Wong awk yek..haha
kt sini ibu sertakan resepi yg kita makan tadi,bila2 boleh masak sendiri..hehe


kari ikan bawal+bendi:

bahan2nya:

2 ekor ikan bawal - di bersihkan & digoreng separuh masak
2 biji bawang putih - di hiris nipis
3 biji bawang merah - di hiris nipis

3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia - kesemuanya di tumbuk

11/2 peket(kecil)rempah kari ikan Adabi
dibancuhkan dgn sedikit air & di campurkan
dgn bahan tumbuk tadi

2 tangkai daun kari
1 peket rempah tumis(peket kecil)
200ml santan pekat dicampurkan dgn 4cwn air
7 biji bendi
garam & air asam jawa secukup rasa

cara2nya:
- tumiskan bawang yg dihiris nipis sehingga naik bau,dan masukkan rempah tumis juga daun kari
- gaul2kan sekejap,kemudian masukkan rempah yg dah di bancuhkan tadi,tumis sampai pecah minyak
- kemudian masukkan santan dn air asam jawa
- slps itu bolehlah masukkan ikan,kacau selalu pelan2..
- bila dh mendidih masukkan bendi dan lada hijau yg di belah dua
- masukkan garam & serbuk perasa(kalau suka)
- akhir skali masukkan tomato yg dibelah 4.
- siappp..;))



ayam goreng berempah:

bahan2nya:

12 ketul ayam
4 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
5 btg serai
10tangkai cili kering
2 sudu makan rempah kari ikan
2 sudu makan ketumbar
kunyit serbuk secukupnya
daun kari
garam secukup rasa
sedikit gula

cara2nya:
- kisar bawang merah/putih,serai,lengkuas,halia,cili kering,ketumbar,rempah kari..
- kemudian lumurkan pada ayam tadi,jgn lupa gaulkan sekali serbuk kunyit,garam dan gula
- perapkan kira2 1 jam
- gorengkan ayam dgn minyak yg penuh,bila hampir masak,masukkan daun kari
- goreng ayam sehingga garing
- goreng sehingga habis..;))



** resepi tauhu sumbat cari kt list masakkan ibu..tk larat nk taip resepi..malas nk copy..i'm sorry...;))

6 comments:

D'Alia Gallery said...

hahaha! thanks ibu... Baim Wong? beres... nanti kita kirim salam ibu kat dia... haha! tp tadi 3jam tak cukup ar borak... 13jam kot baru cukup... hehe.. i like...

Resepi Ibu said...

tk dapat Baim Wong ori,dpt yg tiruan pn jd la..haha
tu la pasal,lain kali dtg awal pagi,balik gelap malam,baru puas kot..ekeke

Ayie Abas said...

...masakan demi masakan...tapi bila daku berpeluang utk MERASA...??? +_+

Resepi Ibu said...

merasa tengok je la Ayie..hehe

noorsafone said...

Wah meriah hidangan tghari ibu tu...penuh meja ya ibu...untung la Dalia..yg mama suka sekali...tauhu sumbat..ermm feberet..

Resepi Ibu said...

skali2 tetamu dtg dari jauh mama..ibu masak la apa yg ibu rasa nk masak..hehe
tu pn ada lg 1 menu yg ibu tk sempat nk masak,daging rusa salai goreng kunyit,dh kluarkan dri peti ais..tapi tk jadi plak nk grg..
mama suka tauhu sumbat eh..sama la kita..;))

Post a Comment