Jom Follow Ibu

Tuesday, January 11, 2011

ayam pedas bersari madu

Add caption


bahan2nya:
1 ekor ayam di perap dgn 1/2 inci halia ditumbuk
dan 1 sudu makan madu.
[saya masak setengah ekor je dn di potong2]
3 labu bawang besar > dihiris
3 labu bawang putih > dihiris
[sbb saya msk stgh ekor,saya guna 1 biji bwg besar n 6 ulas bawang putih]
1 sudu kecil serbuk kari
2 mangkuk santan pekat >> saya guna 200ml santan kara
10tangkai cili kering >> dikisar
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan kicap manis
1 sudu makan cili sos/tomato sos
1 sudu makan sos tiram
garam secukupnya..gula tkyah lah,cukup manis dah..tp suka hati la..hehe
1/2 inci halia ditumbuk
1 sudu makan madu

cara2nya:
ayam yang telah diperap sampai masak.
sementara tu panaskan kuali dn tuangkan minyak secukupnya.
tumis bawang hiris sampai wangi masukkan pula cili kisar.
setelah cili garing masukkan santan,sos tiram,cili sos,serbuk kari,kicap,
madu,halia tumbuk dn garam secukup rasa..
masak hingga pekat..
curahkan ke atas ayam yang di panggang tadi..panggang semula slama 5 minit..
TAPI saya tk panggang semula ponnn...sbb anak2 dh tk sabar nk makan..
rasa dia pehhhh..mmuahhh..sedapppppppp...hehee

0 comments:

Post a Comment