Jom Follow Ibu

Friday, November 26, 2010

Tauhu Sumbat, Sate Goreng, Ikan Bungkus


TAUHU SUMBAT:
bahan2nya:
10 keping tauhu
taugeh ~ rm1.00
sebiji timun
10biji lada merah
1biji tomato
4 ulas bwg putih
5 sudu mkn cili sos
gula dn garam secukup rasa

cara:
goreng tauhu dn di potong tiga segi dn di belah tengah
celur taugeh dn timun di racik halus...
sumbatkn taugeh n timun ke dlm tauhu sumbat td..

cara buat sos:
lada merah,tomato,bwg putih >> di blender
kmudian masukkn dlm periuk dn di masak
pastikn api jgn besar sgt dn di kacau selalu.
bila dh mndidih,masukkn cili sos,gula n garam secukup rasa
masak lg hingga pekat..

SATE GORENG:
bahan2:
ayam (bahagian dada)
5 ulas bwg merah
4 ulas bwg putih
2 sudu ketumbar,jintan manis n jintan putih (yg dh di blender skali)
2 sudu lengkuas (yg dh diparut)
kunyit serbuk
garam n gula secukup rasa

cara:
ayam dipotong kecil2
bwg merah n bwg putih ditumbuk,kemudian di gaulkn dgn ayam td bersama ketumbar,jintan manis n jintan putih,lengkuas,kunyit serbuk,garam n gula secukup rasa. semuanya tu di gaul rata. selepas tu di perap dlm 1 jam..kmudian boleh lah di goreng.

IKAN BUNGKUS:
bahan2:
5 ekor ikan selayang
5 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
1 inci kunyit
1 inci halia
garam secukup rasa
daun pisang yg dh di layor kn.

cara:
ikan di siang dn di bersihkn
bwg merah,bwg putih,kunyit n halia di tumbuk
kmudian di gaulkn dgn ikan,taruk garam sikit..dh gaul mesra boleh lah di bungkus dgn daun pisang td. masukkn ke dlm kuali tanpa minyak dn di masak dgn api yg kecil.
bw

Talapia Tiga Rasa



Bahan2nya:
2 ekor ikan talapia
3 ulas bwg putih
8 tangkai cili kering
1 biji bwg besar
1 biji lada merah
1 biji lada hijau
1 biji tomato
sedikit nenas n carrot
daun sup,daun bwg n daun ketumbar
cili sos,garam n gula secukup rasa.

cara:
ikan talapia di siang dn di bersihkan
di kelar2 dn di lumurkn dgn tepung jagung
kemudian di goreng.

bwg putih n cili kering di blender
kmudian di tumis sampai terbit minyak n masukkn cili sos..kacau2.
masukkn bwg besar,nenas,tomato,carrot,lada merah n lada hijau yg dh di potong dadu.
semuanya di gaul rata dn mesra..masukkn gula n garam secukup rasa..masak hingga kuah pekat..kemudian bolehlah di curahkn di atas ikan talapia yg dh siap di goreng td.. ;)

Siput Sedut Batang Keladi


Bahan2nya:

Seri Muka




Bahan2nya:

A

>> untuk buat kuih seri muka gula melaka
sukatannya sama mcm resepi kt bawah ni..
tp tukarkan 1 cwn air pandan dgn 1 cwn air gula melaka
nk manis lg ikut sukatan yg ada tu..
klau warna tk naik..masukkan sedikit kicap pekat..haha

11/2 cwn tepung gandum
2 sb tepung beras
2 sb tepung kastad
1 cwn gula
1 cwn air pandan
2 cwn santan
(semua di atas di blender)

B
Pulut kalau rasa malas nak kukus, boleh masak mcm biasa tp air jgn terlalu banyak, masak dengan api yang kecil, kemudian masukkan sedikit garam.




Sayur Campur


Bahan2nya:

Sate Ibu



Bahan2nya:

Sarapan Pagi



Bahan2nya:

Sambal Udang Petai



Bahan2nya:

Juadah Tengahari


Bahan2nya:

Sambal Ikan Tuna



Bahan2nya:

Sambal Ibu




bahan2nya:
ikan bilis
bawang besar
lada merah

~~kesemuanya di goreng,masukkan dlm mangkuk,taruk kicap manis..siappp.. ;)

Roti Jala Kari Ayam

Puding Marble


bahan2nya:
1peket agar2 ~lebih krg 25gm
1600ml air
200gm gula pasir (klau tknk manis kurangkn sikit)
60gm mentega
1biji telur
1/2tin susu cair
1 sudu mkn tepung kastad
1/2 sudu teh esen vanilla
pewarna ikut suka...

cara2:
masak agar2,air dn gula sehingga mndidih..dn ketepikn..
pukul telur skejap guna whisker kmudian masukkn susu & tepung kastard,
dn kacau adunan hingga rata dn di tapis..
slps di tapis,satu kan adunan telur dn agar2 dn di kacau lg sampai rata,
dn kmudian di masak semula sampai adunan mendidih.
kmudian masukkn mentega dn esen vanilla dn di kacau rata.
slps tu tutup api..
bahagikn adunan kpd 4 mangkuk (sama bnyk)dn di warnakn.
loyang di sengetkn sdikit..supaya 1 hujung tu tinggi (alaskn ape2 utk tggikn)
mula2 tuangkn 1 senduk makan adunan warna hijau ke dlm loyang
kmudian masukkn wrna sterusnya
ulang smpai adunan habis
bila dh siap letakkan semula loyang ke kedudukan asal
masukkn dlm peti sejuk...



** maaf ye,resepi puding marble ni saya ambil dri kwn di kongsi resepi..
saya share kn di sini utk sape2 yg ingin mencuba..
pd yg empunya resepi terimakasih bnyk2 krn sudi brkongsi..
tp sekiranya tk suka saya paparkn resepi tu di sini sila infom..saya akan delete..
terima kasih.. <3<3

Puding kastard-koktel



bahan2nya:
1cwn tepung kastard
5cwn air
1/2 cwn gula

susu cair
gula secukup rasa
koktel (buah2an campuran)
2 sudu mkn tepung kastard (di bancuh dgn sedikit air)

cara2:
campurkn tepung kastard,air n gula dn di masak sehingga pekat,likat dn brkilat
kmudian masukkn ke dlm loyang atau acuan..biarkn sejuk..(masukkn dlm peti sejuk)

di dlm periuk yg lain,masakkn susu cair,gula,dn masukkn bancuhan tepung kastard td.
masak hingga mndidih dgn api yg sderhana dn di kacau selalu.
(susu cair dn gula brgantung pd selera masing2)
bila dh masak,biarkn sejuk..nk sdp masukkn dlm bekas/botol dn disimpan dlm peti sejuk..(boleh tahan bbrapa hari)
bila puding n sos dh sejuk,masukkn keduanya ke dlm mangkuk,dn cmpurkn air dn buah koktel td...siap utk di makan... ;))

~~ selamat mencuba ~~

Puding Kastad



Bahan2:
1cwn tepung kastard
1cwn gula
4cwn santan

cara:
campurkn kesemua bahan2 di atas ke dalam periuk
kemudian di masak dgn api yg kecil sehingga pekat,likat dn berkilat..
slps itu boleh lah di masukkn ke dlm acuan.
kmudian masukkn skejap dlm peti sejuk..

Puding Karamel



bahan2nya:
utk karamel:
1/2cwn gula
sedikit air

utk kastard:
1tin susu cair
1tin air ~ sukat guna tin susu
5 biji telur
1/4cwn gula/secukup rasa
1sudu besar esen vanilla
sedikit pewarna kuning klau suka.

cara2:
utk buat karamel:
masukkan gula ke dlm periuk dn masak di atas api yg sederhana sehingga gula cair dn brtukar warna keemasan (jgn di kacau)
dgn brhati2 tuangkn air lbih kurang suku cwn,biarkn masak hingga gula larut..bila dh jd cantik bleh la di tutupkn api dn tuangkn karamel ke dlm loyang dn ketepikn..

utk kastard:
satukn bahan2 utk kastard dn kacau sehingga gula larut dn adunan sebati.
tapis ke dalam acuan yg berisi karamel td..
kukus selama lebih kurang 45minit hinga masak.
sejukkn dlm peti ais..kmudian bleh di terbalikkan ke dlm bekas hidangan.
enak di mkn brsama buah koktel.




** resepi ni saya ambil dri kwn di kongsi resepi..
sekiranya tuan punya resepi ni tk suka saya sisipkn di sini,sila bgtau..
saya akan delete..
apapn terimakasih bnyk2 atas kebaikan anda.. <3<3

Puding Jagung

Pecal

Pai Ayam



bahan2nya:
6 biji kentang(di rebus,masukkn garam sikit)

3 ulas bwg besar
(bwg yg warna kehijauan)
3 ulas bwg putih
3 sudu minyak jagung
isi ayam di potong kecil2
(semua di atas di grg separuh masak)
10 biji telur di pukul
serbuk lada hitam

cara2:
potong kentang rebus bulat2.
susun dlm loyang.
kemudian masukkn ayam dn bwg yg telah di goreng ~ di tabur rata..taburkn jg serbuk lada hitam di atasnya
slps tu susun baki kentang rebus di atasnya
akhir sekali masukkan telur dn di bakar..
~~ kalau suka pedas lebihkn lada hitam,mcmtu jg garam ;))


~ selamat mencuba ~

Nasi Lemak

Nasi Himpit Kuah Kacang

Nasi Goreng



bahan2nya:
nasi utk 5 org makan

8 tangkai cili kering >> ikut suka
3 ulas bawang putih
ikan bilis >> ikut suka
(bahan2 di atas di kisar/di tumbuk)
1 kiub pati ikan bilis
semangkuk kecil sayur campur
semangkuk kecil ayam di hiris halus
2 biji telur
garam
minyak utk menumis


cara2:
tumis bahan2 kisar/tumbuk. gaul2kan.
masukkan ayam.
masukkan kiub ikan bilis. gaul2kan lg.
masukkan telur. jgn di gaul. biarkan telur garing sedikit
kemudian baru di gaul..dn masukkan nasi
masukan sayur campur dn garam secukup rasa.
gaul mesra.
dh sedap bolehlah di hidangkan brsama sosej,ayam tempura dn ikut suka la.. ;))

Nasi Ayam

Mee Kari

Mee Hailam

Makaroni Goreng

Lepat Pisang




bahan2nya:
11/2 cwn tepung gandum
2cwn tepung pulut
1/2cwn gula (boleh kurangkn)
1cwn air gula melaka/gula merah
pisang boyan/emas ~ 15/20biji


cara2:
pisang di lecek dn di campurkn dgn kesemua bahan2 td..
kemudian di gaul rata..boleh jg masukkn 1 sudu mkn kicap pekat supaya kelihatan lbih cantik..
slps tu bleh lah di bungkus dn di kukus.. ;)



~~ selamat mencuba ~~

Lempeng




bahan2nya:
tepung gandum
secubit garam
air
(sukatan ikut citarasa sndiri nk bnyk mana)
minyak utk m'goreng


cara2:
bancuh tepung n garam brsama air..
klau nk lempeng tu lembik..lebihkn air,tp jgn trlalu cair sgt..
kmudian bleh di goreng dgn minyak yg sedikit shj.
lempeng lembik sedap di mkn brsama sambal tumis,kuah kari jg di cicah dgn gula merah... ;)

Laksa Penang




bahan2nya:
1kilo ikan selayang/kembung


10 tangkai cili kering (klau nk pedas bleh masukkn cili api sikit)
8 ulas bawang merah
3 ulas bwg putih
asam keping/asam jawa
garam secukup rasa
sedikit belacan


cara2:
ikan di rebus,kmudian di asingkn isi dn tulang
kisar isi ikan ~ asingkn
kisar pula tulang ikan dn di tapis ambil air nya
blender bwg merah,bwg putih,cili kering dn belacan
slps itu di rebus dulu sekejap bahan2 tadi supaya hilang bau bwg n cili
kmudian tambahkn dgn air rebusan ikan td
masukkan isi ikan yg dh di kisar dn air tulang ikan yg dh di tapis
masukkan asam keping ssedap rasa masamnya,jgn lupa masukkan garam
masukkan jg bunga kantan dn daun kesum
masak sampai mendidih dn pastikan rasanya secukup masam dn masinnya.
slps tu boleh lah di hidangkn..utk ulaman terpulang pd selera masing2 ye.. ;))




*** resepi laksa penang ni saya dpt dari seorang teman baik,yg saya kira pakar dlm memasak laksa..terimakasih cayang krn sudi brkongsi ilmu..moga Allah memberkati spnjg kehidupan cayang..amiin.. :)

Kuih Tart

Kuih Siput


Bahan2nya:

bwg merah
bwg putih
rempah kari
kiub ikan bilis
ikan bilis ~~ di msk dgn majerin
dh sejuk ~~ di bancuh dgn tepung

Kuih Lompang




bahan2nya:
bahan A:
2cwn tepung beras
1/2 sudu kecil kapur
kelapa muda di parut dn di gaul dgn garam

bahan B:
1cwn gula biasa
(klau nk buat kuih lompang gula merah pn boleh,1/2 cwn gula biasa,1/2cwn gula merah)
4 cwn air
(utk makluman,saya dh buat kuih lompang ni ikut resepi yg asal,alhamdulillah jadi walaupn agak lembik sdikit..klau ssiapa ingin mencuba resepi ni,saya ingatkn kurangkn sukatan air yg 4 cwn tu..)
~~ bahan B di atas di masak hingga mendidih dn di tapis.

cara2:
bancuhkn kapur dgn sedikit air,kemudian di tapis.
campurkn tepung dn air kapur yg dh di tapis td..
tuangkan air gula yg suam2 dn di kacau rata.
panaskn cawan kecil dlm kukusan.
bahagikan bancuhan tepung kpd bbrapa warna yg di sukai
tapiskan adunan ke dalam teko utk memudahkan di tuang ke dalam acuan kecil2.
kukus selama 20minit
sejukkan kuih kemudian cungkilkan perlahan dn masukkn kelapa parut yg dh di gaul dgn garam dn di kukus skejap..
slepas tu boleh lah di makan.. ;))




*** resepi kuih lompang ni saya terlupa dri sumber mana saya dapat..
apapn terimakasih pd tuan punya resepi..moga Allah swt sentiasa merahmati anda dn keluarga.. ***

Kuih Lapis

Kuih Keria


bahan2:
1 kilo keledek >> di buang kulit dn di rebus (masukkan garam sikit)
1/2 cwn tepung >> lebih kurang ye...
air sikitttt je..
minyak utk menggoreng

cara:
keledek di lecek kmudian campurkn dgn tepung. di gaul.
klau perlu titis2kn sedikit air..gaul lg smpai adunan bleh di bentuk.
bulatkan adunan,leperkn sedikit dn buat lubang tengahnya.
buat hingga adunan habis
kemudian di goreng hingga kekuningan. ketepikan.


bahan sira:
1 cawan gula
1 cawan air

cara2:
campurkan gula dn air dn di masak sehingga mendidih.
boleh guna api yg besar tp kena rajin kacau2..
bila air gula dh pekat dn nampak berbuih2 banyak,
kecilkan api dn masukkan kuih keria yg sudah siap di goreng,
masukkan perlahan2..sambil di gaul...bila gula dh melekat
bolehlah dipadamkn api..
insyaAllah kuih keria td akan di selaputi oleh gula.. ;))

Kuih Kasui




bahan2nya:
1 buku gula melaka
5 sudu gula pasir (ikut manis)
6 cwn air (4cwn di masak dgn gula melaka dn 2cwn lg di campur ke dlm tepung)
21/2cwn tepung gandum
4 sudu besar tepung ubi
1 sudu teh kapur (bancuh)
kelapa parut + garam (di kukus skejap)


cara2:
masak gula melaka dgn 4cwn air..(sejukkan)
tepung gandum dn tepung ubi di campur sebati dn di campurkn dgn lebihan air td.
nk mudah kesemuanya di blender dn masukkan air gula yg dh di sejukkan td.
slps tu nk tapis boleh,tk tapis pn boleh dan
masukkan ke dlm loyang atau acuan yg dh di sapukn dgn minyak..
kmudain kukus lah,lbh kurang 20minit.. ;))

Kepala Ikan Merah Masak Singgang

Kek Karamel



bahan2:
(A)
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
* tabur gula dlm loyang dan masak atas api perahan
biar gula hancur dan warna brtukar mnjadi perang.

(B)
bahagian atas:
1/2 tin susu cair (boleh di tambah kalau nk karamel teba sikit)
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur (klau tambah susu cair kena tambah gak kuning telur)

(C)
Lapisan kek:
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 biji kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu kfc)
45ml minyak masak (lebih kurang 2 sudu makan)

(D)
Meringue:
6 biji putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu kfc)

cara2nya:
1. kacau semua bahan (B) perlahan2 - jgn berbuih2 - nanti tk jadi karamelnya
2. masukkan (B) tadi dlm loyang gula hangus tadi..
3. pukul bahan (C)
4. pukul bahan (D) sampai jadi kembang n bila kita angkat/terbalikkan-tak jatuh
5. campurkan adunan (C)+(D) dan gaulkan dgn mnggunakan senduk kayu hingga sebati
6. bahagikan kepada bberapa bahagian n letakkan warna ikut citarasa sendiri
7. masukkan ke dalam loyang yg tadi secara berselang seli hingga adunan habis
8. bakar secara double boilling-selama 1 jam dgn suhu 160-180 darjah
9. bila dh masak angkat n rehatkan dlm 10 minit,baru terbalikkan kek yg di bakar tadi
10.masukkan dlm peti sejuk lbih kurang 1 jam,baru sedap di makan..;))

Kek Chocolate Moist











bahan2nya:

bahan A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak
-semua bahan di atas di gaul sebati &
di masak atas api yg perlahan.
rehatkan skejap bila bahan dh sebati.

bahan B:
3/4 cwn tepung gandum
1 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder
-kesemuanya di ayak bersama-

bahan C:
4 biji telur - di blend

cara2 menyediakannya:
- satu kan bahan B & C ke dalam bahan A secara berselang seli
- dan di gaul menggunakan senduk shj.
- bila dh sebati,tuangkan ke dalam loyang yg telah di sapukan dgn minyak.
- kemudian kukus selama 30 - 45 minit atau sehingga masak.

untuk membuat topping:
1/2 cwn susu cair
6 sudu besar susu pekat
1 biji kuning telur di pukul
1/2 cwn serbuk koko
50 gm butter/1 sudu makan butter.
-kesemuanya kecuali butter di masak dgn cara double boiler
masak sampai agak pekat,kemuadian baru masukkan butter.
dh pekat n berkilat boleh la padam kn api..
seterusnya buat la nk buat mcmana pn kt atas kek tu..haha


-setinggi penghargaan kpd pn.Munira Baharum
yg sudi berkongsi resepi kek cokelat moist
yg sgt2 sdp,enak n lazat ni...;))

Kek Buah ||




bahan2nya:
600gm gula
600gm tepung
500gm = 2 buku butter
5biji telur
2 st soda b'bonat
2 st krim of tartar
mix fruit 2 kotak


cara2:
ambil 300gm gula di hanguskan,bila warnanya sudah keemasan,masukkan 1cwn air dn masak sampai hancur ~ sejukkan.
pukul gula lg 300gm dgn butter sampai kembang
sambil tu masukkan telur sebiji2..pukul lg sampai sebati
kemudian masukkan tepung berselangseli dgn kismis
(kismis trlebih dulu di gaul dgn tepung sedikit supaya tk mendak)
masukkan soda b'bonat n krim of tartar..gaul lg hgga sebati
akhir sekali masukkan gula hangus yg dh di sejukkan
dn masukkan 2 sudu sunquick utk aroma yg lebih harum..
bila semuanya dh sebati,masukkan ke dlm loyang/periuk yg tinggi dn di sapukn minyak
kemudian bolehlah di kukus slama lebih kurang 31/2jam.






*** terimakasih pd pn.hajah zaharah muhd.shahid
yg sudi berkongsi resepi.. ***